شناسهٔ خبر: 22557780 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

دیدبان حقوق بشر گزارش داد:

ارتش میانمار مجرم است

صاحب‌خبر -

شهروند| اذیت و آزار مسلمانان روهینگیا از سوی دولت و ارتش میانمار در ماه‌های اخیر باعث فرار نیم‌میلیون نفر شده که سازمان ملل از آن به ‌عنوان پاکسازی قومی یاد و آن را محکوم کرده است. اذیت و آزار، کشتار و خشونت‌ها ازجمله خشونت جنسی و سایر جنایات توسط گزارش‌ها و عکس‌های زیادی تأیید شده است.
اما گزارشی که روز پنجشنبه از سوی دیدبان حقوق بشر در مورد روهینگیا منتشر شد، بر روی خشونت جنسی تمرکز دارد و می‌گوید که تجاوز به زنان و کودکان بسیار گسترده‌تر و سیستماتیک‌تر از قبل شده و ارتش میانمار مسئول این خشونت‌ها است.
به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، این گزارش دیدبان حقوق بشر بر اساس مصاحبه با 52 زن و دختر روهینگیایی نوشته شده که از ترس خشونت‌ها به بنگلادش، کشور همسایه فرار کرده بودند. ازجمله آنها 29 تن از 19 روستای مختلف در ایالت راخین میانمار هستند که از تجاوز جان سالم به در برده‌اند.
دیدبان حقوق بشر گفته که نتایج این گزارش همچنین حاصل مصاحبه با 17 سازمان‌ بشردوستانه است که خدمات بهداشتی به زنان و دختران روهینگیا در اردوگاه‌های پناهندگان در بنگلادش و همچنین در سازمان‌های بهداشتی بنگلادشی ارایه می‌کنند.
دیدبان حقوق بشر در یافته‌های خود به این نتیجه رسیده که نیروهای امنیتی میانمار «نه تنها در طول حملات گسترده به روستاها، بلکه هفته‌ها پیش از این حملات به آزار و اذیت و تجاوز جنسی به زنان و دختران» اقدام کرده بودند.این گزارش تأکید می‌کند که در همه موارد «عاملان، عضو نیروهای امنیتی و تقریبا همگی از پرسنل ارتش بوده‌اند.»اگر چه دیدبان حقوق بشر، تعداد موارد تجاوز را تخمین نزده است، اما گفته است که ده‌ها و «گاهی صدها مورد» توسط گروه‌های کمک‌کننده به پناهجویان در اردوگاه‌ها گزارش شده است که «احتمالا این تنها یک‌درصد از موارد واقعی» را نشان می‌دهد.
در این گزارش آمده است: «تقریبا همه این تجاوزهایی که به دیدبان حقوق بشر گزارش شده، تجاوزات گروهی، شامل دو یا تعداد بیشتری از مجرمان بوده است. همچنین در 8 مورد زنان و دختران گفته‌اند که از سوی 5 سرباز یا بیشتر مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. آنها گفته‌اند که در خانه‌هایشان و زمانی که از روستاهای در حال سوختن فرار می‌کرده‌اند، مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.»
«نیشا واریا» مدیر بخش حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر گفته است که این گزارش‌« الگویی را نشان می‌دهد که ما توانستیم آنها را کشف کنیم و در این الگو می‌توان چگونگی انجام این تجاوزها را بهتر درک کرد.»
وی گفت كه این الگوها «شامل تأیید اعضای نیروهای امنیتی به ‌عنوان مجرمان و تجاوزگران، حوادث زیاد تجاوزات باندی و تجاوز به گروه زنان و دختران و الگوهای آزار و اذیت و خشونت جنسی در هفته‌های اخیر و پیش از حمله به روستاها است.»
گزارش دیدبان حقوق بشر در زمانی منتشر می‌شود که فشارهای بین‌المللی بر دولت میانمار برای جلوگیری از آزار و شکنجه روهینگیایی‌ها افزایش یافته است.
این گزارش یک روز پس از آن منتشر شد که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا از میانمار بازدید کرد و از رهبران میانمار خواست تا تحقیقاتی را در مورد «جنایات گسترده» انجام دهند؛ چیزی که مقامات این کشور، بارها آن را رد کرده‌اند.
با این حال آقای تیلرسون می‌گوید با وجود خروج صدها‌هزار نفر روهینگیایی از کشور میانمار، آمریکا نمی‌خواهد تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور اعمال شود. تیلرسون روز چهارشنبه در یک کنفرانس مشترک مطبوعاتی با آنگ سان سوچی، رهبر میانمار گفت آمریکا برای حل بحران در حال حاضر اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی را توصیه نمی‌کند.
وزیر خارجه آمریکا در همین حال برخی تحریم‌های هدفمند علیه افراد خاصی در میانمار را ممکن دانست. او گفت: «هر کسی که مرتکب جنایت شده باید پاسخگو باشد.»تیلرسون وضع اقلیت روهینگیا را «وحشتناک» خواند و گفت گزارش‌هایی درباره بروز جرایمی در حق روهینگیا وجود دارد و آمریکا بر عدم مسامحه با این تخلفات تأکید دارد. رکس تیلرسون پس از ورود به شهر «نایپیداو» پایتخت میانمار با مین آونگ هلاینگ، فرمانده ارتش میانمار نیز دیدار کرد. وزیر خارجه آمریکا از فرمانده ارتش میانمار خواست ضمن کاهش خشونت‌ها، امنیت را برای بازگشت آوارگان روهینگیا فراهم کند. او همچنین احترام به قوانین بین‌المللی را مسئولیت دولت میانمار و مسئولان ارتش این کشور دانست. با این‌حال، گفت که آمریکا واژه «پاکسازی قومی» در مورد اقلیت روهینگیا را مورد بررسی قرار می‌دهد.آنگ سان سوچی نیز در این کنفرانس بار دیگر اتهام کشتار اقلیت روهینگیا را رد کرد.
از سوی دیگر، موزه یادبود آمریکا و یک گروه حقوق بشری در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، گفته‌اند که «شواهدی» در اختیار دارند مبنی بر این‌که خشونت‌ها علیه روهینگیایی‌ها در میانمار به نسل‌کشی منجر شده است. این گزارش براساس یک‌سال تحقیق و بیش از 200 مصاحبه نوشته شده است.
روز یکشنبه، «پرامیلا پاتن»، دیپلمات سازمان ملل که نماینده ویژه در امور خشونت جنسی در جنگ است، گفته که مسلمانان روهینگیا قربانی نسل‌کشی شده‌اند و مجرمان باید در دادگاه بین‌المللی کیفری مجازات شوند.
خانم پاتن پس از یک سفر سه روزه به اردوگاه‌های روهینگیایی‌ها در بنگلادش این سخنان را ایراد کرده است. او در بنگلادش با زنان و دخترانی صحبت کرده که از ترس جانشان به آن‌جا گریخته‌اند.
او گفته است: «تجاوز یک اقدام و یک سلاح برای نسل‌کشی است. تهدید گسترده و استفاده از خشونت جنسی، یک محرک و عامل فشار برای مهاجرت اجباری گسترده به منظور نابودی و از بین بردن روهینگیایی‌ها بوده است.»
از سوی دیگر، کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل خواستار توقف عملیات نظامی ارتش میانمار علیه روهینگیایی‌ها شد که منجر به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در استان راخین شده است.اقدامات ارتش میانمار باعث شده تا پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل که ‌سال گذشته میلادی پس از پیشرفت‌ها در زمینه حقوق‌ بشر در میانمار متوقف شده بود، بار دیگر مورد بحث قرار گیرد.
کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل که در زمینه حقوق بشر فعالیت دارد با 135 رأی موافق، 10 رأی مخالف و ۲۶ رأی ممتنع پیش‌نویسی را تأیید کرد که در آن از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته شده تا فرستاده ویژه‌ای را در میانمار منصوب کند.
۱۵‌سال است که این کمیته به‌صورت سالانه قطعنامه‌ای را در محکومیت وضع حقوق بشر در میانمار تصویب کرده اما‌ سال گذشته میلادی اتحادیه اروپا مانع به جریان افتادن این پیش‌نویس شد و به پیشرفت‌ها در این زمینه تحت رهبری آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار اشاره کرده بود.
در ماه گذشته میلادی،‌ بیش از ۶۰۰‌هزار مسلمان روهینگیایی در پی آغاز عملیات نظامی میانمار در استان راخین، به بنگلادش گریختند. این مسأله باعث شد تا سازمان همکاری اسلامی پیش‌نویس جدیدی را در مورد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره وضع حقوق بشر در میانمار ارایه کند و قرار است این پیش‌نویس به صورت رسمی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آتی میلادی تصویب شود.این قطعنامه خواستار فشارهای بین‌المللی علیه عاملان جنایت و نقض حقوق بشر در میانمار شده است.در پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که توسط کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه مورد تأیید قرار گرفته از میانمار خواسته شده تا به مقام‌های مربوطه امکان دسترسی به استان راخین را بدهند.همچنین از دولت میانمار خواسته شده است تا دسترسی آزاد کمک‌های بشردوستانه را بدون قید و شرط برای مسلمانان روهینگیایی امکان‌پذیر و فراهم کند.

نظر شما