شناسهٔ خبر: 22557765 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

میز سیاست

صاحب‌خبر -

اصلاح‌طلبان هیچ سهمی
 از دولت نخواسته و نمی‌خواهند
ایسنا نوشت: یک عضو حزب مردم‌سالاری تأکید کرد که دلیل حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی، مصالح نظام و منافع ملی بوده و نه منافع جناحی و گروهی. داریوش قنبری در تحلیل مطرح شدن موضوع سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از دولت دوازدهم و رئیس‌جمهوری، گفت: اصلاح‌طلبان هیچ سهمی از آقای روحانی با عنوان سهم جناحی و گروهی خود نخواسته و نخواهند خواست. وی ادامه داد: در عین ‌حال اگر اصلاح‌طلبان دنبال این سهم‌خواهی بودند، زمان انتخابات برای حمایت از آقای روحانی شرط و شروط می‌گذاشتند؛ اما آنها هیچ شرطی برای حمایت خود نداشتند و بدون هیچ قید و شرطی به حمایت از آقای روحانی و دولت دوازدهم پرداختند. وی تأکید کرد: دلیل این حمایت به خاطر مصالح نظام جمهوری اسلامی و منافع ملت ایران بوده و نه منافع جناحی و گروهی خود و اصلاح‌طلبان همواره به دنبال پیشبرد منافع ملی و مصالح نظام بوده و هستند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین تصریح کرد: آنچه این روزها برخی رسانه‌های اصولگرا به آن دامن می‌زنند و مطرح می‌کنند که بین اصلاح‌طلبان و دولت مشکلاتی وجود دارد، ناشی از آرزوهای آنهاست؛ چرا که برخی تندروهای اصولگرا برای تخریب دولت از هیچ کاری فروگذاری نکرده‌اند اما نتیجه‌ای هم نگرفته‌اند حالا می‌خواهند با مطرح‌شدن این موضوع به اهداف خود برسند. وی خاطرنشان کرد: حمایت اصلاح‌طلبان از دولت بر مبنای چارچوب‌های خاصی بوده و تا زمانی که دولت در این چارچوب‌ها حرکت کند، دلیلی برای قطع حمایت وجود ندارد و این حمایت تا پایان این دوره دولت ادامه خواهد داشت. وی همچنین گفت: بعید می‌دانم شکاف و اختلافی بین اصلاح‌طلبان و دولت شکل بگیرد؛ چرا که دولت نیز تلاش می‌کند خواسته‌های اصلاح‌طلبان که همان خواسته‌های مردم است را پیش ببرد و اگر بحثی هم از سوی افراد اصلاح‌طلب مطرح می‌شود، فقط برای بهبود عملکرد دولت و تقویت آن است و نمی‌توان از آن تعبیر اختلاف کرد.
آیت‌الله‌ هاشمی پیش از دیگران
 این روزها را پیش‌بینی کرد
ایلنا نوشت: عضو هیأت‌رئیسه کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس با بیان این‌که احمدی‌نژاد با اقدامات خلاف قانون حرمت حرم شاه‌عبدالعظیم را خدشه‌دار می‌کند، تأکید کرد که آیت‌الله ‌هاشمی پیش از دیگران این روزهای احمدی‌نژاد را پیش‌بینی کرده بود که احمدی‌نژاد راه خروج از حاکمیت را انتخاب کرده اما حاکمیت بیش از این، رفتار ناشیانه احمدی‌نژاد را تحمل نمی‌کند. جلال میرزایی با اشاره به اقدام اخیر محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی که در حمایت از تحصن و بست‌نشینی حمید بقایی و علی‌اکبر جوانفکر در حرم شاه‌عبدالعظیم حضور پیدا کردند، گفت: سابقه بست‌نشینی و تحصن در حرم شاه‌عبدالعظیم در تاریخ تحولات سیاسی - اجتماعی ایران به اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد که براساس آن، برخی مشروطه‌خواهان با هدف تلاش برای حاکمیت قانون، دفاع از آزادی‌های مشروع شهروندان و برابری رعایا و صاحبات قدرت با تحصن در این مکان خواستار توجه حاکمیت وقت به این درخواست‌های مشروع می‌شدند. وی افزود: احمدی‌نژاد و نزدیکانش سابقه مثبتی در دفاع از آزادی‌های مشروع نداشته و در دوره‌ای که مسئولیت امور را در اختیار داشتند، به جای دفاع از حقوق شهروندان و قانون‌گرایی، عملا دست به قانون‌گریزی زده و مرتکب تخلفاتی نیز در اجرای قوانین می‌شدند. نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس خاطرنشان کرد: احمدی‌نژاد در دولت نهم و دهم عمدتا در راستای تضعیف جامعه مدنی گام برداشت و اکنون نیز با این اقدام، به جای تلاش در راستای حاکمیت قانون، دست به نوعی قانون‌گریزی زده و این در حالی است که چنین اقداماتی قطعا کمکی به حاکمیت قانون نمی‌کند. عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس با بیان این‌که اماکنی همچون حرم شاه‌عبدالعظیم علاوه بر جایگاه والای مذهبی، نمادی از آزادیخواهی و قانون‌گرایی در تاریخ سیاسی-اجتماعی ایران است، گفت: متاسفانه این افراد با اقدامات خلاف قانون خود حرمت این نمادهای ملی و مذهبی را خدشه‌دار می‌کنند. وی تأکید کرد: حرم شاه‌عبدالعظیم در تاریخ سیاسی - اجتماعی پایگاهی امن برای حامیان حاکمیت قانون بوده و درست نیست این سابقه تاریخی را با این اقدامات نامربوط خدشه‌دار کنیم. میرزایی با بیان این‌که تحمل رفتار و اعمال ساختارشکنانه دشوار خواهد بود، گفت: بعید می‌دانم حاکمیت بیش از این چنین اقداماتی از سوی احمدی‌نژاد و نزدیکانش را نادیده بگیرد؛ به‌ هر حال نظام چندین مرتبه در مقاطع مختلف به احمدی‌نژاد فرصت مجدد داد که به قانون بازگردد اما به نظر می‌رسد رئیس دولت نهم و دهم و اطرافیانش تمایلی به فعالیت در چارچوب قانون ندارند. عضو هیأت‌رئیسه کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: در شرایطی که کشور بیش از هر چیز به آرامش نیاز دارد، احمدی‌نژاد و نزدیکانش عملا اقدام به ایجاد تنش در جامعه و کشور می‌کنند.
جریان سومی در ایران شکل بگیرد
 سیاسی نخواهد بود
 بلکه اجتماعی خواهد بود
نامه‌نیوز نوشت: جریان سوم و شکل‌گرفتن و تداوم آن همواره در سال‌های بعد از انقلاب، چهره‌ای از طرحی ناکام و پروژه‌ای ابتر از خود نشان داده است. اما این‌بار جریان اعتدال که محل گردآمدن افراد معتدل از هر دو طیف سیاسی است، شاید بخواهد پدید‌آورنده جریان سوم در کنار اصولگرایان و اصلاح‌طلبان باشد. برخی می‌گویند می‌توان از ائتلاف راست میانه و طیف راست اصلاح‌طلبان در انتظار رخ نمایی یک جریان تازه سیاسی بود. همان جریان سومی که بارها شکل گرفته اما هیچ وقت عمرش چندان طولانی نبوده است. علی تاجرنیا می‌گوید: این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص احتمال شکل‌گیری جریان سوم در آینده اظهار کرد: مسیر سیاسی آینده هم بر همین منوال خواهد بود. معتقدم وجود نظام دو حزبی یا دو جریان موثر در کشور -‌هر چقدر که به جلو برویم‌- مفیدتر خواهد بود. به این دلیل که مردم کم‌کم تکلیف خودشان را برای این‌که در حوزه سیاست‌ورزی چه مسیری را انتخاب کنند، مشخص می‌كنند. این نحله‌هایی که هرازچندگاهی مطرح می‌شود، پیش از آن‌که جریان سیاسی باشد، به‌نوعی به ‌دنبال فریب افکار عمومی هستند. وی در ادامه افزود: در عین ‌حالی که مردم یکی از این دو جریان سیاسی را انتخاب می‌کنند اما از ناکارآمدی این دو جریان سیاسی هم گله دارند. برخی افراد احساس می‌کنند این نارضایتی ممکن است موجب شکل‌گرفتن جریان سومی بشود. معتقدم اگر قرار باشد روزی در ایران جریان سومی شکل بگیرد، قطعا این جریان سیاسی نخواهد بود، بلکه اجتماعی خواهد بود و در میان شکاف‌هایی فعال خواهد شد که هیچ ‌یک از جریان‌های سیاسی و حتی خود مردم هم از آن نفعی نخواهند برد. برخی از افرادی که طی سالیان گذشته سعی کردند به نام جریان سوم کار کنند، عملا آدرس غلط به مردم داده‌اند و اینها فریبی بیش نیست.
هاشمی‌رفسنجانی مرجع تقلید می‌شد؟
تسنیم نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی اگر در حوزه علمیه می‌ماند، مرجع تقلید می‌شد. حجت‌الاسلام محمد اشرفی‌اصفهانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب عصر روز پنجشنبه، 25 آبان در سومین مجمع عمومی حزب مردمی اصلاحات در سخنانی اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی پس از امام(ره) حرف اول را در کشور داشت و پس از رهبرمعظم انقلاب هم، وی جایگاه رفیعی به خود اختصاص داده بود. وی با بیان این‌که مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی شخصیت بی‌نظیر و بی‌بدیلی داشت، اظهار کرد: باید نیم‌قرن بگذرد تا شخصیتی مانند آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی را داشته باشیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اعلام این خبر که قرار است در نخستین سالگرد درگذشت آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی کنگره بزرگی برگزار شود، تأکید کرد: قرار است در این کنگره برخی مراجع تقلید حضور داشته باشند. حجت‌الاسلام اشرفی‌اصفهانی اضافه کرد: آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی یک شخصیت علمی بود و اگر در حوزه علمیه می‌ماند، مرجع تقلید بزرگی می‌شد.
ناطق نوری تن به لیدری
 جریان اصولگرا خواهد داد؟
نامه نیوز نوشت: عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید دارد بازگشت ناطق به سیاست به نفع جریان اصولگراست. محسن كوهكن، نماينده اصىولگراي مجلس در پاسخ به اين سوْال که بازگشت ناطق نوري تا چه اندازه در موفقيت و وحدت جريان اصولگرا مؤثر خواهد بود، گفت: در مورد آقاي ناطق يا هر برادر ديگري به جز معصوم بايد يك ستون بگذاريم و بگويم اين محاسن و اين معايب‌اش است، آدم عاقل از كسي كه توانمند است و ستون مزايا و ويژگي هاي مثبت اش بر ايراداتش مي چربد بايد استفاده كند، آقاي ناطق متعلق به اردوگاه اصولگرايان است و اصلاح‌طلب نيست. كوهكن بيان كرد: آقاي ناطق از زماني كه به بعضي از رفتارهاي رئيس‌جمهوری سابق به حق ايرادات و اشكالاتي داشت عده‌اي شروع كردند و نسبت به وي تندروي كردند. عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: در جريان ماجراهاي ٨٨ من كنار وي بودم كه به وي زنگ زدند و گفت با برخوردي كه با بنده شده است اما من سرباز ولايتم و من فلاني نيستم و وقتي وي مي گويد من سرباز ولايتم براي من به عنوان يك اصولگرا وي قابل قبول است، البته امكان دارد در جاي سليقه وي را قبول نداشته باشم كه اين هم اشكال ندارد.  اين نماينده اصولگراي مجلس تصريح كرد: بازگشت آقاي ناطق كه اینکه ایشان در جريان اصولگرا جلوداري كند براي جريان مفيد مي‌دانم چرا كه آقاي ناطق انسان فهيم، بااخلاق و با ادبي است. وي اضافه كرد: در جريان اصولگرايي بايد يك تعداد از شخصيت‌هاي با تجربه و فهميده‌اي كه مباني را حفظ كرده‌اند و پشت سر رهبري نيز هستند حضور داشته باشند و صددرصد با حضور آقاي ناطق موافقم. كوهكن در مورد اينكه مثلث ناطق، باهنر و لاريجاني را تا چه اندازه مفيد مي‌دانيد گفت: در هر جريان فكري وقتي مجموعه افرادي كه تاثير گذار هستند ،تجربه دارند و فهيم هستند دور هم جمع شوند خروجي خرد جمعي براي آن تفكر قطعا چيز خوبي خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما