شناسهٔ خبر: 22557448 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه از سراسر جهان

صاحب‌خبر -
 

دکتر فیروز نادری برای کمک به دانش‌آموزان زلزله‌زده، شماره حساب داد
ایسنا: دکتر فیروز نادری دانشمند معروف ایرانی ناسا که در صفحه اینستاگرام خود از تلاش برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه خبر داده بود، شماره حساب یک موسسه خیریه برای کمک به دانش‌آموزان زلزله زده را منتشر کرد. فیروز نادری اعلام کرد که در تلاش است از طریق ارتباطات خود در تهران به زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک مالی کند. نادری در اینستاگرام خود نوشت: من ۱۰ سال عضو هیات رئیسه بنیاد “کودکان را در مدرسه نگه‌ دارید” بودم و سرمایه‌هایی را برای کمک به ادامه تحصیل دانش‌آموزان سخت‌کوش امّا محتاج مالی، جمع‌آوری می‌کنیم. وی در ادامه گفت: در حال حاضر از طریق سازمان همکارمان در ایران بنام انجمن یارانه دانش و مهر، بیش از ۴۰۰ کودک در جنوب تهران را تحت سرپرستی قرار داده‌ایم و این کار را زیر نظر سازمان نظارت بر دارایی‌های خارجی(اُ اف‌ ای‌ سی) انجام می‌دهیم. نادری برای ایرانیان خارج از کشور آدرس سایت صندوق حمایتی خود به نشانی www. keepchildreninschool.orgو برای ساکنان ایران شماره حساب موسسه انجمن یارانه دانش و مهر به شماره ۸۱۱۰۰۰۰۳۷۱۳۰۰۶ نزد بانک پارسیان با شماره شبای IR920540123681100003713006را منتشر کرده و از همگان برای کمک به کودکان زلزله زده دعوت به عمل آورده است.

تنش‌های عربستان، امارات و بحرین با قطر به فوتبال هم کشیده شد
فارس: برگزارکنندگان جام فوتبال کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که قرار است به میزبانی قطر برگزار شود از خروج عربستان سعودی، امارات و بحرین از این مسابقات خبر دادند. در حالی که تنش‌ها بین چهار کشور عربی با قطر ادامه دارد، خبرها از خروج عربستان سعودی، امارات و بحرین از مسابقات فوتبال «جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس» به میزبانی قطر حکایت دارد. طبق برنامه قبلی قرار بود ۲۲ سپتامبر سال جاری میلادی، مسابقات فوتبال «جام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس» به میزبانی قطر برگزار شود.

شرودر: از داشتن فردی مثل پوتین باید شاد باشیم
تسنیم: صدر اعظم اسبق آلمان انتقاد شدیدی به تحریم‌های غرب علیه مسکو وارد کرد و این تحریم‌ها را بی تاثیر خواند .گرهارد شرودر از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حمایت کرد و گفت: وقتی ما مقایسه ای با رئیس جمهور آمریکا داشته باشیم، می توانیم از اینکه یک پوتین داریم شاد باشیم. صدر اعظم اسبق آلمان گفت که تحریم های غرب علیه مسکو تا به حال هیچ تاثیری نداشته است.

آمریکا نام سودان را از لیست سیاه حذف می کند
ایسنا: معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر به خارطوم اعلام کرد که واشنگتن برای حذف نام سودان از لیست “کشورهای حامی تروریسم” آماده است. سودان نیز آمادگی خود را برای قطع تمامی روابط با کره شمالی برای اثبات حسن نیت خود در قبال آمریکا اعلام کرد. جان سالیوان، معاون وزیر خارجه آمریکا در سفر دو روزه خود به خارطوم، پایتخت سودان اظهار داشت: در سایه تصمیمات مثبتی که خارطوم از سال گذشته اتخاذ کرده، واشنگتن آماده بررسی امکان حذف نام سودان از لیست سیاه خود است. سالیوان گفت:‌ ما آماده هستیم مذاکرات با دولت سودان درباره این موضوع را ادامه دهیم.

سوگند وفاداری برای دریافت شهروندی روسیه اجباری شد
ایسنا: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قانون سوگند وفاداری را برای اتباع خارجی که به شهروندی این کشور در می‌آیند، تصویب کرد. براین اساس همه شهروندان جدید روسیه باید در مقابل پرچم این کشور در نهاد‌های وابسته به وزارت کشور، سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های روسیه سوگند وفاداری بخوانند. در قانون جدید روسیه تاکید شده که شهروند جدید پس از امضای این سوگندنامه باید متن آن را با صدای بلند بخواند.

گوشی «آیفون X» مدودف، سوژه رسانه ها شد
ایسنا: انتشار تصاویر دیمیتری مدودف با گوشی جدید آیفون Xواکنش‌های اجتماعی را در روسیه به همراه داشته است. نخست وزیر روسیه در یکی از بازدیدهای خود از کلیسایی با آیفون Xجدیدش به عکسبرداری پرداخت که تصویر وی توسط خبرنگاران حاضر ثبت و منتشر شد. برخی کاربران استفاده از جدیدترین فن آوری را حق همه دانسته‌اند اما گروهی دیگر زندگی اشرافی مقامات روس را با وجود فقر و اختلاف زیاد طبقاتی در جامعه روسیه خودخواهانه دانسته‌اند.

حملات تروریستی در نیجریه با ۱۴ کشته و ۲۹ زخمی
ایسنا: پلیس نیجریه اعلام کرد: مهاجمان انتحاری در شهری واقع در شمال شرق این کشور موجب کشته شدن ۱۴ تن و زخمی شدن ۲۹ تن دیگر شدند. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این حمله به شهر مایدوگوری در شمال شرق نیجریه را نپذیرفته است. سخنگوی پلیس نیجریه اعلام کرد: دو مرد و دو زن بمب گذار بخش‌های پر جمعیت در شهر مایدوگوری را هدف قرار دادند.

ماهاتیرمحمد به عرصه سیاسی مالزی بازمی گردد
ایرنا: ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی که در فاصله سالهای ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ به مدت ۲۳ سال هدایت این کشور را در اختیار داشت، ۱۵ سال پس از کناره گیری از قدرت تصمیم دارد در چهاردهمین انتخابات سراسری این کشور شرکت کند. یک مقام ارشد حزب «بومی تباران متحد مالزی» (برساتو) که رهبری آن بر عهده ماهاتیر محمد است اعلام کرد که نخست وزیر اسبق مالزی قصد دارد در انتخابات سراسری این کشور شرکت کند.

داعش، هند را به حمله تروریستی تهدید کرد
ایرنا: داعش با انتشار یک پیام صوتی در کانال تلگرام وابسته به این گروه، از جوانان هندی خواست به مراسم مذهبی هندوها حمله کنند. مراسم بزرگ مذهبی «کومب ملا» و «تیرسور پورام» از ماه آینده در ایالت کرلا واقع در جنوب هند آغاز خواهد شد. یک مقام ارشد در سازمان تحقیقات ملی هند گفت: صدای ضبط شده در این پیام صوتی متعلق به عبدالله عبدالله رشید از اعضای داعش در افغانستان است.

گزارش دیدبان حقوق بشر از تجاوز گروهی سازمان‌یافته ارتش میانمار به زنان روهینگیا
مهر: سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد ارتش و نیروهای امنیتی میانمار به شکل سازمان‌یافته دستور تجاوز و تعرض به زنان و دختران روهینگیایی را صادر کرده بودند. دید‌بان حقوق بشر ضمن انتقاد از نیروهای امنیتی میانمارگفت آنها جرائم جنسی سازمان‌یافته علیه زنان و دختران روهینگیا انجام داده‌اند. این سازمان به نقل از برخی زنان روهینگیایی گفت نیروهای میانماری به زنان و دختران روهینگیا تجاوز کرده و سپس تعدادی را با ضرب و شتم به قتل رسانده‌اند. دید‌بان حقوق بشر با زنان و دختران روهینگیایی آواره در بنگلادش گفت‌وگو کرده است. از میان ۵۲ زن و دختر، ۲۹ نفر گفته اند مورد تجاوز قرار گرفتند و در برخی موارد قربانی تجاوز جمعی شدند. دید‌بان حقوق بشر گفت یکی از ویژگی‌های نیروهای نظامی میانمار در پاکسازی قومی علیه مردم روهینگیا، تجاوز به زنان و دختران آنان بود.

پاپ، لامبورگینی اهدایی خود را به نفع امور خیریه به حراج گذاشت
ایسنا: رهبر کاتولیک‌های جهان یک خودروی لوکس لامبورگینی هوراکان را که به عنوان هدیه دریافت کرده است و ۲۰۰ هزار دلار ارزش دارد قرار است به نفع امور خیریه به حراج بگذارد. واتیکان اعلام کرد، قسمتی از پول حاصل از این فروش به پروژه‌هایی برای کمک به مسیحیان برای بازگشت به نینوای عراق و ساخت خانه‌هایشان که به دست داعش تخریب شده است، اختصاص می‌یابد.

کشته شدن افسر پلیس «کویته» پاکستان به دست افراد مسلح ناشناس
فارس: افسر پلیس کویته مرکز ایالت بلوچستان به همراه خانواده‌اش در تیراندازی افراد مسلح ناشناس کشته شدند. افراد مسلح موتورسیکلت سوار خودروی این افسر پلیس را در منطقه «نوان کلی» مورد هدف قرار دادند .در این حمله تروریستی همسر «محمد الیاس» و فرزندش علی کشته شدند و دختر وی نیز زخمی شد. از سوی دیگر،پلیس ایالت بلوچستان پاکستان اعلام کرد: از سال ۲۰۰۰ تا ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷حدود ۸۴۹ پلیس در این منطقه ترور شده‌اند.این در حالی است که ،فقط در سال گذشته میلادی ۳۲ پلیس در این ایالت ترور شدند.

ژنرال دانفورد: قدرت نظامی آمریکا مقابل چین و روسیه
رو به افول است
ایسنا: رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه «تافتس» گفت: قدرت نظامی آمریکا مقابل چین و روسیه به صورت مداوم در حال افول است.ژنرال «جوزف دانفورد»، در این راستا افزود: آمریکا در ۱۰-۱۵ سال گذشته، پیوسته در حال از دست دادن برتری نظامی خود نسبت به همتایانش نظیر روسیه و چین بوده و باید اقداماتش را برای افزایش قابلیت بازدارندگی‌ تشدید کند. وی اعلام کرد: زمینه‌هایی که روسیه و چین بر آن‌ها تاکید دارند، جنگی الکترونیک، تکنولوژی‌های سایبری و موشک‌های بالستیکی هستند که با هدف جلوگیری از گسترش قدرت آمریکا در اروپا و حمایت آن از متحدانش است. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ادامه داد: روسیه و چین به شدت در توانایی‌های نظامی خود برای مقابله با قدرت و سلطه سنتی آمریکا در برخی کشورها نیز سرمایه‌گذاری گسترده ای کرده‌اند. در خبر دیگری، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و سناتور ارشد کنگره این کشور با انتقاد شدید از تصویب لایحه «کاهش و اصلاح مالیات ها» در مجلس نمایندگان با هدف حمایت از ثروتمندان جامعه، خواستار مبارزه جدی مردم آمریکا علیه جمهوریخواهان این کشور شد.

نظر شما