شناسهٔ خبر: 22557139 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

بی خبری از تاجر 34 ساله طلای ترکیه در امریکا جنجال برانگیز شد

داستان بی خبری از سرنوشت تاجر 34 ساله طلای ترکیه و شریک سابق بابک زنجانی دوباره در رسانه های ترکیه جنجال برانگیخته است. برخی رسانه ها گفته اند او 10 روز دیگر در دادگاه نیویورک محاکمه می شود برخی دیگر هم گفته اند او با دادستان تفاهم کرده است تا در ازای همکاری و دادن اطلاعات آزاد شود

صاحب‌خبر -

در تازه ترین اظهار نظر مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته که مقام‌های آمریکایی اطمینان داده‌اند حال رضا ضراب، تاجر ایرانی- ترکیه‌ای، خوب است و به مکان جدیدی منتقل شده است.

ضراب بیش از یک سال و نیم پیش در فلوریدای آمریکا بازداشت شد و به درخواست قاضی دادگاهی در نیویورک به این ایالت منتقل شد.

دادستانی آقای ضراب و چند نفر دیگر را متهم کرده که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی به ایران کمک کرده‌اند تا با جابه‌جا کردن صدها میلیون دلار، تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

در میان ۹ نفری که در این پرونده متهم شده‌اند، فقط آقای ضراب و محمد هاکان آتیلا، از مدیران هالک بانک ترکیه، در بازداشت هستند.

چاوش‌اوغلو، گفت بعد از آنکه در وبسایت مربوط به زندان اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) نوشته شد که آقای ضراب یک هفته است آزاد شده اما وکلایش پنج روزی بود از او بی‌خبر بودند، دولت ترکیه تصمیم گرفت که از آمریکایی‌ها درباره سرنوشت این تبعه کشورشان سوال کنند.

این طور که وزیر خارجه ترکیه گزارش کرده، آمریکایی‌ها، نخستین سوال را بی‌جواب گذاشته‌اند اما بار بعد که ترکیه نسبت به سلامت آقای ضراب ابراز نگرانی کرده است، به آنها گفته‌اند او به مکان جدیدی منتقل شده است و حالش هم خوب است.

دادگاه ضراب تا ۱۰ روز دیگر در نیویورک برگزار می‌شود اما در دو ماه گذشته هیچ دفاعیه‌ای از آقای ضراب در دادگاه ثبت نشده است. همین موضوع باعث شده رسانه‌های ترکیه به این شایعه دامن بزنند که آقای ضراب با مقام‌های قضایی آمریکا به توافقی رسیده است.

در آمریکا، گاهی متهمان پیش از شروع دادرسی می‌توانند با دادستان به توافق برسند که در صورت همکاری و ارائه اطلاعات درباره کسان دیگری که زیر نظر هستند، از مجازاتشان کاسته شود.

قاضی ریچارد برمن که به این پرونده رسیدگی خواهد کرد، حاضر نشده به این سوال جواب دهد که آیا در ۲۷ نوامبر آقای ضراب هم محاکمه می‌شود یا نه.

ضراب یک بار در سال ۲۰۱۳ در ترکیه بازداشت شده بود. آن زمان گروه بزرگی در ترکیه با اتهام‌های فساد دولتی بازداشت شدند که نام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه، هم در آن به میان آمده بود.

اردوغان، پیشتر گفته بود که آوردن نام او و همسرش در کیفرخواست مربوط به آقای ضراب، حرکتی سیاسی برای خراب کردن نام اوست.

رضا ضراب تاجر ۳۴ ساله طلاست که در ترکیه زندگی و کار می‌کند.

نظر شما