شناسهٔ خبر: 22557071 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پایان نشست بین المللی مقابله با گرمایش زمین زیر سایه مخالفت ترامپ+ تصاویر

تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن آمریکا از پیمان پاریس بر اجلاس جهانی بن آلمان نیز سایه انداخت. این اجلاس جهانی مقابله با گرمایش زمین در بن، پایتخت آلمان، امروز جمعه، ٢٦ آبان (١٧ نوامبر) در میان نارضایتی شدید از موضع دولت امریکا به پایان رسید

صاحب‌خبر -

این اجلاس یازده روز پیش آغاز به کار کرد و شماری از رهبران و نمایندگان کشورهای مختلف برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در آن شرکت داشتند و تبادل نظر کردند.

اگرچه کشورهای شرکت کننده مستقیما از انتقاد از آمریکا به خاطر خروج از پیمان پاریس خودداری ورزیدند، اما ناخرسندی آنها از این تصمیم محسوس بود. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در سخنرانی خود در این نشست گفت که چالش اصلی در برابر اتحادیه اروپا "جایگزینی ایالات متحده" در به عهده گرفتن رهبری جهانی برای حفظ محیط زیست و تامین بودجه طرح‌های اقلیمی سازمان ملل است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز بدون خرده گیری از موضع دولت دونالد ترامپ نسبت به مسئله گرمایش زمین، از ائتلافی از فرمانداران ایالتی و شهرداران آمریکا که به خلاف رئیس جمهوری، مصمم به ادامه تلاش برای کاهش گازهای گلخانه‌ای هستند قدردانی کرد.

رئیس جمهوری آمریکا روز اول ماه ژوئن سال جاری گفت که ایالات متحده از "توافقنامه پاریس برای کاهش تغییرات آب و هوا" خارج خواهد شد. براساس این توافقنامه، روند خروج آمریکا تا اوایل سال ٢٠٢٠ به طول خواهد انجامید و تا آن زمان، این کشور همچنان عضو توافقنامه محسوب خواهد شد و در نشست‌های آن شرکت خواهد کرد.

---

طرفداران محیط زیست به تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از پیمان اقلیمی پاریس معترضند

روز دوشنبه، نمایندگان آمریکا در حاشیه اجلاس بن در نشستی با حضور روسای شرکت های عمده فعال در صنایع نفت، گاز و زغال سنگ شرکت کردند که به همسویی آنان با طرفداران ادامه کاربرد سوخت‌های فسیلی تعبیر شد. در عین حال، نمایندگان آمریکا در این نشست تاکید کردند که دولت آن کشور به محدود کردن تولید گازهای گلخانه ای متعهد است مشروط به اینکه "امنیت انرژی" در این کشور را مختل نشود.

کشورهایی که توافقنامه پاریس را در سال ٢٠١٥ امضا کردند ملزم هستند بکوشند افزایش دمای زمین را به دو درجه سانتیگراد بالاتر از دمای زمین در دوره قبل از انقلاب صنعتی محدود کنند هرچند که بهتر است این افزایش از ١.٥ درجه بیشتر نباشد.

قرار است سال آینده میلادی دستورالعملی در مورد نحوه اجرایی کردن این توافق تدوین و تصویب شود که در آن مشخص خواهد شد کشورهای مختلف برای تحقق این هدف باید به چه ترتیب عمل کنند.

نظر شما