شناسهٔ خبر: 22553465 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در سفر هیأت ایرانی به پکن تشریح شد؛

فرصت‌های طلایی ایران و چین برای گسترش همکارهای رسانه‌ای

سفر هیأت رسانه‌ای ایران به پکن و بازدید از رسانه‌های مطرح کشور چین فرصتی را برای تأکید بر ظرفیت‌های موجود جهت گسترش همکاری‌های رسانه‌ای دوکشور فراهم آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، یک هیات رسانه‌ای متشکل از مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ایران، صبح روز دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه به منظور گسترش همکاری‌های رسانه‌ای دو کشور و با سرپرستی محمد جعفر صافی، مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌وارد پکن شدند.

در قالب برنامه‌های طراحی شده جهت بازدید این هیأت از فعالیت‌های رسانه‌های معتبر چین بر ظرفیت‌های موجود جهت گسترش همکاری‌های رسانه‌ای میان دو کشور تأکید شد.

رابطه ایران و چین با یک فرصت طلایی مواجه است

چو وی معاون مدیرکل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین شامگاه دوشنبه در جریان دیدار با محمد جعفر صافی، مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌و هیات رسانه‌ای همراه در پکن با اشاره به اینکه روابط ایران و چین علی‌رغم تمامی‌مسایل جهانی همیشه محکم بوده است افزود: چین در روابط بین الملل جدید با دوستان ایرانی هیچ مشکلی ندارد از جاده ابریشم قدیم تا به امروز بین دو کشور فقط دوستی بوده است و هیچ مساله و مناقشه تاریخی وجود نداشته است.

وی ادامه داد: در دوره معاصر نیز میان دو کشور احترام متقابل و فهم و درک از یکدیگر وجود داشته است بین این دو کشور هیچ وقت مناقشه ای در نگرفته است.

او با اشاره به سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین به ایران در ژانویه سال گذشته گفت: در این سفر مهم دو کشور برقراری مشارکت را راهبرد اصلی خود اعلام کردند و در زمینه سیاسی به همدیگر اعتماد متقابل داریم و در زمینه اقتصادی هم تلاش می‌کنیم با هم به پیش برویم.

معاون مدیرکل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین افزود: در زمینه فرهنگی نیز رابطه خوبی داریم و آینده روابط ۲ کشور نیز روشن و شفاف است.

چو با اشاره به سفر هیات رسانه‌ای ایران به چین و همچنین ضرورت توسعه روابط رسانه ای دو کشور افزود: انتظار می‌رود خبرنگاران به عنوان فرستادگان دوستی دو کشور برای تقویت و تحکیم روابط دو کشور اقدام کنند.

وی در پاسخ به مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت رهنگ و ارشاد اسلامی‌کشورمان که خواستار حمایت بیشتر چین از خبرنگاران ایرانی شد اظهار امیدواری کرد رسانه‌های چینی در ایران نیز مورد حمایت قرار گیرند و روابط دو کشور نیز روز به روز بهتر شود.

معاون مدیرکل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری کنگره نوزدهم حزب کمونیست اشاره کرد و گفت: ما واکنش‌های خارج از کشور این کنگره را رصد کردیم اگرچه تعریف و تحسین در مورد کنگره زیاد بود اما عدم فهم و درک در مورد کنگره وجود داشت که طبیعی بود.

ایران و چین در کنار روابط اقتصادی در حوزه فرهنگی هم روابط نزدیکی دارند

محمد جعفر صافی هم در همین دیدار با چو وی معاون مدیرکل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین در پکن افزود: شرکت ایران در هفته کتاب چین و همچنین حضور مهمانانی از چین در مناسبت‌های مختلف در ایران مصداق این روابط است.

او با اشاره به مقاله سفیر چین در تهران در یکی از روزنامه‌های ایران مبنی بر اینکه جاده ابریشم جاده ای است که بین ایران و چین دوستی ایجاد می‌کند، گفت: در حوزه رسانه نیز در حال حاضر ۵ رسانه چینی در ایران حضور دارند و صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی‌هم دو رسانه ایران هستند که در چین فعالیت می‌کنند.

او اظهار امیدواری کرد روابط فرهنگی بین دو کشور هر چه بیشتر توسعه یابد و رسانه‌ها بتوانند به عنوان سفیران آگاهی بخشی بین دو کشور عمل کنند.

صافی در ادامه سیاست دولت چین در احترام متقابل بین ملت‌ها به ویژه بین دو ملت ایران و چین را ستود و گفت: سیاست مبتنی بر احترام بین دو کشور به دلیل این است که چین و ایران هر دو سابقه چند هزار ساله در حوزه تمدن و فرهنگ دارند و کشورهایی که دارای سابقه طولانی در فرهنگ و تمدن هستند عاقلانه تر رفتار و بهتر روابط خود را تنطیم می‌کنند.

وی ادامه داد: اما این سالها شاهد هستیم کشورهایی که فاقد چنین سابقه ای هستند تلاش می‌کنند در دنیا جنگ و خونریزی راه بیاندازند.

مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌افزود: ایران در این سالها به دلیل اینکه می‌خواهد کشوری مستقل باشد همواره مورد حمله رسانه ای برخی کشورها از جمله آمریکا قرار گرفته است در حالی که ایران همیشه مبتنی بر احترام متقابل اقدام کرده است.

او گفت: اعتقاد داریم بر خلاف سلطه رسانه ای برخی کشورها، همه دنیا باید در توسعه رسانه ای مشارکت کنند و بتوانند به صورت مستقل به خبر رسانی بپردازند.

صافی با تشکر از حمایت‌های چین از ایران در مذاکرات پنج بعلاوه بر یک گفت: سیاست دیپلماسی دولت دوازدم حمایت و توسعه ای رسانه ای است.

ما در این خصوص قربانی اخبار دروغ و ناصحیح برخی کشورها به ویژه آمریکا بوده ایم اما بعد از مذاکرات ۱+۵ و به نتیجه رسیدن برجام، این وضعیت تغییر کرد و خبرنگاران زیادی به ایران سفر و واقعیت‌ها را برای مردم جهان منعکس کردند.

او اظهار امیدواری کرد کشورهای ایران و چین روابط رسانه ای بهتری با همدیگر تجربه کنند و گفت: ما تلاش کردیم مشکلات خبرنگاران چینی تا حد امکان در ایران مرتفع شود و انتظار داریم مشکلات خبرنگاران ایرانی در چین هم از جمله امکان واگذاری پلاک خودرو و همچنین امکان رانندگی با گواهینامه ترجمه شده ایرانی برای آنها مرتفع شود.

آماده انتقال تجربیات به جامعه رسانه‌ای ایران هستیم

لو شیانگائو معاون سردبیر روزنامه «گوانگ مین» دومین روزنامه پرتیراژ چین هم در دیدار با هیأت ایرانی ضمن اشاره به فعالیت ۱۰ ساله این روزنامه در عرصه فضای مجازی گفت: آماده انتقال تجربیات خود در فضای مجازی به جامعه رسانه ای ایران هستیم. روز سه شنبه در حاشیه بازدید هیات رسانه‌ای ایران از این روزنامه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به تغییر ذائقه مردم از رسانه‌های مکتوب به رسانه‌های دیجیتال گفت: از ۱۰ سال پیش به عرصه رسانه‌های جدید و تلفن همراه محور ورود کرده ایم و در این زمینه تجربیات بالایی داریم.

او با اشاره به اینکه ۹۰ درصد بازدیدکنندگان ما از طریق تلفن همراه با ما ارتباط می‌گیرند، گفت: به همین دلیل به عرصه رسانه‌های دیجیتال ورورد و در ویبو و ویچت (دو پیام رسانه اجتماعی چینی) فعالیت خود را شروع کردیم.

او به اهمیت رسانه‌های جدید و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های رسانه‌های جدید این است که تاثیر آن بر افکار عمومی به گونه ای می‌باشد که باعث اختلاف دیدگاه میان مردم و همچنین شکل گیری دیدگاه‌های متنوع شده است.

شیانگائو گفت: نرم افزار خبر خوان روزنامه را در اسکایپ عرضه کرده ایم و تا کنون بیش از ۶۰ میلیون بار دانلود شده که بیانگر تعداد بالای مخاطبان ما در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت ادغام رسانه‌ها باید به سمت رسانه‌های دیجیتال و تقویت این حوزه حرکت کنیم.

معاون سردبیر روزنامه «گوانگ مین» دومین روزنامه پر تیراژ چین در ادامه به نقش رروزنامه خود در توسعه رسانه‌های چینی پرداخت و گفت: گوانگ مین به عنوان اتاق فکر سایر رسانه‌های چین عمل می‌کند و در این زمینه بنا داریم در آینده گام‌های بزرگتری بر داریم.

او در ادامه به معرفی بیشتر روزنامه خود پرداخت و گفت: روزنامه ما دومین روزنامه بزرگ چین است و به حزب کمونیست این کشور تغلق دارد.

لو شیانگائو افزود: مخاطب اصلی ما نخبگان و اقشار فرهنگی هستند و جامعه مخاطب ما را جامعه فرهنگی چین تشکیل داده است.

یانگ گو مدیرعامل این روزنامه نیز در این نشست اظهار امیدواری کرد که دیدار امروز هیات رسانه ای ایران از این روزنامه سرآغاز توسعه روابط رسانه ای دو کشور باشد.

او با اشاره به ضرورت حرکت در عصر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گفت: آماده تعامل و همکاری با روزنامه‌های ایران در زمینه تکنولوژی‌های رسانه‌ای هستیم.

روزنامه 'گوانگ مین'با تیراژ حدود یک میلیون نسخه در روز یک هزار ۲۰۰ پرسنل دارد و در داخل چین ۳۲ شعبه و در خارج از کشور هم ۲۳ نمایندگی دارد.

این روزنامه دارای یک موسسه انتشاراتی و یک سایت اینترنتی است.

سیاست ایران توسعه روابط رسانه‌ای با سایر کشورها است

محمد جعفر صافی مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ هم روز سه شنبه در جریان بازدید هیات رسانه ای ایران از روزنامه «گوانگ مین» در پکن گفت: به منظور توسعه روابط رسانه ای با کشورهای دیگر به دنبال خواهر خواندگی با رسانه سایر کشورها هستیم و به رسانه شما هم پیشنهاد امضای چنین قراردادی داریم.

او گفت: با توجه به اینکه برخی از رسانه‌ها اخبار نادرست منعکس می‌کنند و از این طریق به دنبال فریب افکار عمومی هستند ما پیشنهاد می‌کنیم رسانه‌های دو کشور ایران و چین به صورت مشترک و در عین حال مستقل اقدام به خبر رسانی کنند.

صافی در بخش دیگری از سخنانش به ارایه آماری از وضعیت موجود نشریات در ایران پرداخت و گفت: در مجموعه هشت هزار و ۲۳ نشریه مختلف در ایران مجوز انتشار دارند که از این تعداد ۱۷۳ مورد آن روزنامه هستند.

وی افزود: بیش از ۱۳۰ کشور جهان در ایران نمایندگی رسانه ای دارند که از این میان ۵ رسانه از چین هم در ایران فعالیت دارند.

پیش‌تازی ایران در استفاده از فضای مجازی

علی عسکری مدیر عامل خبرگزاری مهر نیز در این نشست گفت: ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه بیشترین ورود را به عرصه فضای مجازی دارد.

او با اشاره به برگزاری اخیر نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در تهران گفت: امسال بیش از ۵۰ درصد از رسانه‌های شرکت کننده در این نمایشگاه از رسانه‌هایی بودند که در فضای مجازی فعالیت دارند.

او به نقش مردم در رسانه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: نقش مردم در این نوع رسانه‌ها بیشتر از خود رسانه‌ها است و همه رسانه‌ها دارند به این سمت حرکت می‌کنند.

عسکری به ساختار رسانه ای کشورمان اشاره کرد و گفت: در کنار یک خبرگزاری رسمی‌چهار خبرگزاری دیگر هم در ایران فعالیت دارند و خبرگزاری‌های دیگری هم به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند.

او با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی در ایران بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته است گفت: با این وجود به این فکر هستیم که از رسانه‌های بومی‌استفاده کنیم.

مدیر خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه سه خبرگزاری از ایران عضو سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه هستند گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران در ایران از جایگاه خاصی برخوردارند.

امید هلالی زاده مدیر مسئول روزنامه فرهنگ جنوب نیز در این نشست گفت: تمدن چین سرامد بسیاری از تمدن‌های جهان است و با ایران نیز اشتراکات زیادی دارد.

وی با بیان اینکه در ایران هم شاهد رقابت رسانه‌های سنتی با شبکه‌های اجتماعی هستیم پیشنهاد کرد با همکاری دو کشور یک نشریه دو زبانه فارسی - چینی منتشر شود تا ظرفیت‌های متقابل را به یکدیگر منتقل کند.

وی گفت: در همین راستای گروه رسانه ای 'راوی مردم ' آماده اقدام در این زمینه است.

محمد علی عسلی مدیر مسئول روزنامه عصر مردم هم گفت: از ۵۰ یال پیش و در دوران دانشجویی با انقلاب شما آشنا شدم و کتاب و فیلم‌هایی در این زمینه مطالعه و دیده ام.

او با اشاره به اینکه شغل اصلی بنده فرهنگی است و سال‌ها در کسوت معلمی‌فعالیت داشتم گفت: ۳۰ سال هم سابقه کار روزنامه نگاری دارم.

او افزود: ابتدا با ۵ نفر کار شروع کردم ولی اکنون ۶۰ کارمند دارم و بعد از ۱۰ سال چاپخانه تاسیس کردم.

عسلی افزود: یکی از تجربیات ما در عرصه روزنامه نگاری این است که سعی کردیم برای روستاها و شهرستان‌ها هم نشریه داشته باشیم و به این نتیجه رسیدیم ارتباط نردیک با مخاطب می‌تواند مخاطبان بیشتری جذب کند.

وی افزود: شهرت برخی از شاعران ایرانی از جمله سعدی و حافظ به چین هم رسیده است که بیانگر غنی فرهنگی ایران است.

عسلی اشاره به روج دستگاه‌های کوچک و حرفه ای چاپ رول در چین تمایل خود برای استفاده از این دستگاه‌ها در ایران را اعلام کرد و گفت: زمینه‌های سرمایه گذاری برای مواد قابل استفاده روزنامه مانند زینگ و کاغذ در ایران فراهم است و ما می‌توانیم در این رابطه با هم کار کنیم.

محمدهادی پروین مدیر مسئول خبرگزاری خبر آنلاین هم در این نشست با بیان اینکه نماینده یک رسانه خصوصی است، گفت: خبر آنلاین خبرگزاری تحلیلی محسوب می‌شود و بر اساس رتبه بندی جزو ۵ رسانه اول و در میان رسانه‌های بخش خصوصی هم رتبه اول را دارد.

او گفت: چالش فضای مجازی همه رسانه‌ها را در ایران هم درگیر کرده است به همین دلیل خبرآنلاین از این ظرفیت قصد دارد به نحو مناسبی استفاده کند.

سروش صاجب فصول سردبیر بخش اقتصادی روزنامه جمهوری اسلامی‌هم در این آیین با اشاره به چالش‌های شبکه‌های اجتماعی گفت: نگران حراست و حفاظت از رسالت حرفه ای همکاران خودمان در روزنامه‌ها هستیم.

او گفت: به رغم تصویر غلطی که برخی رسانه‌ها از ایران منعکس می‌کنند، روزنامه‌ها در ایران تا حد زیادی از انتقاد از عملکرد حاکمیت آزاد هستند که نمونه آن را می‌توان هر روز دید.

باید با همکاری ایران انحصار رسانه‌ای غرب را گرفت

هو بنگ شنگ معاون رادیو بین‌المللی چین روز چهارشنبه در دیدار با هیأت رسانه‌ای ایران گفت: قدرت انحصاری رسانه نباید تنها در اختیار آمریکا و برخی کشورهای غرب باشد بلکه باید با همکاری کشورهای مستقل از جمله ایران هژمونی قدرت و انحصار رسانه ای را از غرب گرفت.

وی با اشاره به استیلای قدرت‌های غربی بر رسانه‌های جهان افزود: چین و ایران به عنوان دو کشور بزرگ تحت هجمه‌های رسانه‌های غربی قرار دارند بنابراین باید در این زمینه با همدیگر متحد عمل کنیم و این استیلای رسانه ای را از بین ببریم.

وی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم رسانه برخی از کشورها از جمله آمریکا قدرت زیادی پیدا کردند و اکنون بر جهان سیطره گسترانیده اند لذا باید این وضعیت را تغییر دهیم.

معاون رادیو بین المللی چین اکنون نیز که چین به دومین قدرت بزرگ دنیا تبدیل شده است رسانه‌های غربی به دنبال این هستند که چین را یا یک تهدید جهانی نشان دهند یا اینکه چین را یک کشور در آستانه فروپاشی معرفی کنند.

وی گفت: رسانه‌های غربی دیدگاه نادرست و مغرضانه ای نسبت به چین دارند به طوری که رسانه‌های غربی از همکاری ما با نیز خود داری می‌کنند.

'هو' ادامه داد: سال گذشته کنگره آمریکا طرحی برای حمله به رسانه‌های چین تصویب کرد و برخی رسانه‌های غربی هم گزارش‌های منفی علیه رادیو بین المللی چین تهیه و پخش کردند.

او با اشاره به اینکه توجه به کار، مشکلات و زندگی مردم از رسالت‌های رسانه‌های دو کشور ایران و چین است، گفت: هر کمکی در این زمینه برای انتقال تجربیات در توان رادیو چین باشد، دریغ نخواهیم کرد.

وی گفت: سال گذشته در کنار 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین به ایران سفر کردم و در این سفر اظهار محبت رسانه‌های ایران و همچنین حس همدلی آنها با ملت چین را مشاهده کردم به همین دلیل اکنون ضمن خوشحالی از سفر هیات رسانه ای ایران، احساس نزدیکی زیادی با شما دارم.

معاون رادیو بین المللی چین به بازدید خود از کتابخانه ملی ایران و همچنین عظمت و شکوه این کتابخانه در آن سفر اشاره کرد و گفت: ملتی که به کتابخانه و کتاب توجه می‌کند ملت بزرگی است.

او گفت: چین و ایران دو کشور بزرگ و تاریخی هستند که خدمات شایسته ای برای بشریت انجام داده اند.

معاون رادیو بین المللی چین با بیان اینکه رسانه‌های چینی علاقه مند به معرفی زندگی مردم ایران هستند، گفت: رادیو بین المللی چین با برخی از رسانه‌های ایران از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی‌تفاهم نامه همکاری دارد.

تبادل نیروی انسانی با همدیگر، تبادل تولید برنامه‌های تولیدی و مصاحبه از جمله پیشنهادات معاون رادیو بین المللی چین به هیات رسانه ای ایران بود که مورد استقبال قرار گرفت.

او در بخش دیگری از سخنانش به اظهار همدردی با ملت ایران به خاطر زلزله اخیر پرداخت و گفت: چین و ایران کشورهای حادثه خیزی هستند که هر ساله چندین زلزله در آنها به وقوع می‌پیوندد.

هو در ادامه به تاریخچه رادیو بین المللی چین پرداخت و گفت: رادیو بین المللی ۷۶ سال پیش تاسیس شد و اولین زبان خارجی آن نیز به دلیل درگیری ما با ژاپن به زبان ژاپنی بود.

او ادامه داد در ۷۶ سال گذشته به توسعه رسانه پرداختیم و اکنون ۶۵ زبان زنده دنیا از رادیو بین المللی چین پخش می‌شود.

وی گفت: در خارج از کشور به ویژه کشورهای غربی و اروپایی هم با بیش از ۱۰۰ رسانه همکاری داریم و در ایران نیز با خبرگزاری جمهوری اسلامی‌تفاهم نامه همکاری امضا کرده ایم.

به گفته وی رادیو بین الملی چین حدود دو هزار و ۵۰۰ کارمند دارد و در خارج از کشور نیز بیش از ۵۰ نمایندگی آن فعالیت دارند.

وی یکی از اهداف رادیو را ایجاد یک گروه رسانه ای قوی در جهان عنوان کرد که با تهاجم فرهنگی غرب مقابله کند.

روابط فرهنگی و رسانه ای ایران و چین باید افزایش یابد

در ادامه برنامه‌های هیأت رسانه‌ای ایران در کشور چین روزگذشته مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در دیدار با معاون دفتر اطلاع رسانی شورای دولتی چین گفت: در کنار حوزه‌های اقتصادی و سیاسی باید تلاش‌هایی نیز برای توسعه روابط فرهنگی ایران و چین به عمل آید و دو کشور در این زمینه می‌توانند مراودات خوبی با هم داشته باشند.

صافی افزود: روابط دو کشور می‌تواند در حوزه‌های فرهنگی از جمله تبادل استاد و دانشجو، فیلم و سینما و رسانه متمرکز باشد.

وی با بیان اینکه صنعت سینمای ایران در دنیا به خوبی شناخته شده و در چند سال گذشته برنده دو جایزه اسکار شده است، تصریح کرد: از اینرو با عنایت به نقش مهم سینما همکاری دو کشور در این حوزه می‌تواند به تعمیق روابط کمک کند.

مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌افزود: کشورهای منطقه باید فعالیت‌های فرهنگی و هنری را توسعه دهند و در طول سال برنامه‌های مختلفی را در کشورهای یکدیگر اجرا کنند.

به گفته وی رسانه‌ها نقش مهمی‌در انعکاس این رویدادها دارند رسانه‌های غربی خیلی به مسایل فرهنگی ما نمی‌پردازند و تنها به دنبال برجسته کردن جنبه‌های منفی هستند که باید رسانه‌های خودمان را هر چه بیشتر احیا کنیم و تا نکات مثبت کشورهای خودمان را برجسته کنیم.

مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌افزود: در ایران آمادگی کامل داریم که با روزنامه‌ها و رسانه‌های چین تفاهم نامه داشته باشیم، نماینده ایرنا نیز در چین به عنوان نماینده رسانه‌های ایران آماده هر گونه همکاری و تعامل با رسانه‌های چین است.

صافی افزود: برای پیشبرد اهداف فرهنگی، رسانه‌های دو کشور باید نقش مهمی‌داشته باشند دیپلماسی دو کشور می‌تواند به بسیاری از قابلیت‌های دو طرف کمک کند، دیپلماسی رسانه ای، مورد تایید ریاست جمهوری ایران است و ما آمادگی داریم در این راستا با همدیگر همکاری کنیم.

به گفته وی روابط دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد و اکنون چین به بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شده است و نقطه اوج روابط دو کشور سفر رییس جمهور چین به ایران بود.

صافی افزود: جاده ابریشم از دیرباز به عنوان جاده صلح معروف بوده است به گونه ای که قومیت‌های گوناگون در امتداد آن همزیستی داشته اند و ایران نیز از لحظه تاریخی نقشی مهمی‌در این جاده داشته است و اکنون نیز در تحقق برنامه‌های جهانی چین نقش خود را ایفا خواهد کرد.

وی گفت: یک کمربند یک جاده تنها یک پروزه اقتصادی نیست بلکه بر اساس این طرح فرهنگ‌ها هم در داد و ستد وارد خواهند شد رونق گردشگری و صنایع دستی یکی از دستاوردهای این پروژه عظیم است.

مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ادامه داد: ایران و چین می‌توانند نقش تاریخی خود را در مسیر جاده ابریشم احیا کنند و تمدن و فرهنگ را به رخ دنیا بکشند.

او گفت: دو کشور ایران و چین بر اساس تفاهم نامه امضا شده، هر دو سال یک بار هیات رسانه ای به کشور دیگر اعزام می‌کنند و بر اساس این تفاهم نامه و به دعوت چین، هیات رسانه ای ایران به پکن سفر کرد.

روابط ایران و چین باید در حوزه‌های فرهنگی و رسانه ای هم توسعه یابد

خوا وی مینگ معاون رییس دفتر مطبوعات شورای دولتی چین هم در این دیدار گفت: روابط دو کشور ایران و چین علاوه بر حوزه‌های اقتصادی و سیاسی باید در حوزه‌های فرهنگی، رسانه ای، سینمایی و آموزشی هم پیشرفت و توسعه پیدا کند.  

وی افزود: با همکاری و تبادل رسانه ای بین دو کشور ایران و چین، ما دیگر نیازی به رسانه‌های غربی نداریم و نفوذ و انحصار آنها در جامعه از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه نفوذ رسانه کشورهای در حال توسعه مانند چین و ایران روز به روز بیشتر می‌شود گفت: در ۲ زمینه رسانه‌های جدید مانند شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اطلاع رسانی و همچنین رسانه‌های جمعی می‌توانیم این نفوذ را بین دو کشور افزایش دهیم.

معاون رییس دفتر مطبوعات شورای دولتی چین با بیان اینکه در نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین از خبرنگاران مختلف جهان از جمله ایران درخواست و دعوت کردیم گفت: همکاری رسانه‌ای بین دو کشور چین و ایران می‌تواند آینده بهتری داشته باشد.

او گفت: طرح رییس جمهور چین با عنوان 'یک جاده یک کمربند' برای چین و همه کشورهای حوزه این طرح مفید است و به نیازهای آنها برای توسعه و افزایش همکاری پاسخ می‌دهد و می‌تواند منافع را برای کشورهای مسیر و همه دنیا فراهم کند.

وی گفت: این پروژه بازتاب‌های جدی در منطقه به ویژه ایران داشته است این پروژه تنها یک پروژه اقتصادی نیست بلکه یکی از اهداف مهم این پروژه این است که مردم کشورهای مسیر، همدیگر را بفهمند.

خوا گفت: چین و ایران ۲ مکان حساس در مسیر جاده ابریشم قدیم بودند و همکاری امروزی ما هم می‌تواند به همکاری دو کشور در جهان کمک کند.

معاون رییس دفتر مطبوعات شورای دولتی چین روابط رسانه ای بخش مهمی‌از تبادلات دو جانبه است با جرات می‌توانم بگویم رسانه‌های چینی با صداقت و محبت اخبار ایران را پوشش می‌دهند و این موضوع را می‌توانید در همکاری با روزنامه 'وانگمین' تایید کنید.

وی اظهار امیدواری کرد رسانه‌های ایرانی هم اخبار چین را به صورت عادلانه، بی طرف و عینی پوشش دهند و گفت: علاوه بر تبادلات هدفمند بین دستگاه‌های دولتی امیدوارم رسانه‌های دو طرف هم تبادلات دو جانبه داشته باشند.

معاون رییس دفتر مطبوعات شورای دولتی چین با اشاره به سفر خود به همراه 'شی جین پینگ' رییس جمهوری چین به کشورهای ویتنام و لائوس گفت: یکی از فعالیت‌های من در این سفر دیدار با رسانه‌های این دو کشور در راستای توسعه روابط رسانه ای بود همکاری رسانه‌های این دو کشور با چین موثر است و در تبادل اخبار و تولیدات مشترک با همدیگر همکاری می‌کنیم.

هیات رسانه ای ایران متشکل از مدیران و مسئولان خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ایران روز دوشنبه به منظور گسترش همکاری رسانه ای دو کشور وارد پکن شد.

سفر ۶ روزه هیات رسانه ای کشورمان به سرپرستی محمد جعفر صافی مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌تا فردا شنبه ادامه دارد.

در این سفر، اعضای هیات رسانه ای کشورمان ضمن بازدید از برخی اماکن دیدنی و گردشگری پکن، از دفاتر و مراکز تعدادی روزنامه و رسانه ای این کشور نیز بازدید کردند.

بر اساس آمار اداره فیلم، تلویزیون، رادیو، مطبوعات و انتشارات چین در حال حاضر ۲۲۸ هزار خبرنگار در چین فعالیت دارند که ۸۴ هزار نفر از این افراد برای روزنامه‌ها و حدود ۶ هزار نفر از این خبرنگاران نیز در نشریات ادواری فعالیت می‌کنند.

آمار رسمی‌اداره مطبوعات نشان می‌دهد که بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از خبرنگاران چین برای خبرگزاری‌های این کشور کار می‌کنند که از مهمترین آنها می‌توان به خبرگزاری شین هوا رسانه رسمی‌دولت اشاره کرد.

در همین حال ۱۳۴ هزار نفر از خبرنگاران این کشور در اختیار رادیو و تلویزیون و شرکت‌های فیلمسازی هستند و یک هزار و ۱۰۰ نفر نیز در شبکه‌های خبری آنلاین و اینترنتی فعالیت دارند.

نظر شما