شناسهٔ خبر: 22549683 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزارش شبستان از دیدارهای رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در قم

تاکید مراجع عظام تقلید بر احیای موقوفات و تربیت امامان جماعات مساجد

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با سفر به قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی در این سفر با برخی از مراجع عظام تقلید دیدار و گفتگو کرد و با توجه به اینکه این سفر همزمان با هفته وقف برگزار شد، گزارشی از روند فعالیت های این سازمان ارائه کرد.

آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید در این دیدار گفت: موضوع وقف امر بسیار مهمی است که باید همواره به آن توجه داشته و در راستای ترویج آن بکوشیم.

 وی گفت: وقف از مصادیق عمل صالح است و افرادی که اقدام به چنین امر مهمی می کنند نزد خداوند از جایگاه بسیاری برخوردار بوده و از سوی دیگر در دل مردم نیز جا دارند.

 این مرجع تقلید ابراز داشت: باید مردم را به وقف دعوت کرد و در این زمینه اهتمام داشت و از کوشید تا این امر مهم به عنوان صدقه جاریه در کشور رواج یابد.

 آیت الله سبحانی با بیان اینکه باید مردم را راهنمایی کرد گفت: افرادی هستند که علاقه به وقف کردن دارند اما به دلیل اینکه نمی دانند چه کاری باید انجام دهند باید آنها را راهنمایی کرد.

 وی توجه به مسائل قرآنی را مورد تاکید قرار داد و گفت: موضوع مهم دیگر توجه به مباحث قرآنی است که باید اوقاف و امور خیریه در این زمینه نیز اهتمام داشته باشد و بکوشد تا این موضوع رواج یابد.

 این مرجع تقلید به فعالیت مساجد اشاره کرد و گفت: مساجد نباید در شهرها بدون روحانی بماند و باید تمامی مساجد دارای امام جماعت باشند.

 وی گفت: باید مدرسه ای تشکیل شده تا برای تربیت امام جماعت و خطیب مسجد اقدام کند و باید توجه داشته باشیم که طلابی که مراتبی از تحصیل حوزوی را طی کردند باید برای کار و فعالیت در مساجد تربیت شوند.

 

*احیای موقوفات باید همواره مد نظر اوقاف باشد

آیت‌ الله علوی گرگانی نیز در این دیدارها با اشاره به موضوع وقف گفت: پرداختن به موضوع وقف یکی از اصول مسلم در اسلام است و اسلام بر آن تاکید بسیاری دارد.

وی عنوان داشت: در خصوص موضوع وقف روایات بسیاری وجود دارد و همواره آن عزیزان بر این امر تاکید دارند و در آیات قرآن کریم نیز بر موضوع وقف تاکید شده است.

آیت الله علوی گرگانی با بیان اینکه وقف صدقه است گفت: از وقف به عنوان صدقه جاریه یاد می شود و بعد از فوت انسان نیز آن صدقه جاری بوده و همه از برکات آن بهره مند می شوند.

این مرجع تقلید به هفته وقف اشاره کرد و گفت: نامگذاری یک هفته به این نام آثار و برکات بسیاری به همراه دارد و موجب افزایش این موضوع مهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: احیا موقوفات از واجبات کارهایی است که اوقاف و امور خیریه بر عهده دارد و باید با تمام توان در این زمینه بکوشد.

 

*سازمان اوقاف به تربیت امام جماعت اهتمام داشته باشد

آیت‌ الله حسین نوری همدانی نیز در دیدار با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان داشت: بقاع متبرکه امامزادگان ظرفیت بسیاری خوبی برای گسترش فرهنگ اهل بیت(ع) است و از این رو باید همواره مورد توجه باشد.

این مرجع تقلید گفت: سازمان اوقاف طی این دوره اقدامات گسترده ای انجام شده و به توفیقات بسیاری نیز رسیده است  که از خدمات همگی تشکر می کنم.

آیت ‌الله نوری همدانی به موضوع اهمیت توجه به مسائل قرآنی اشاره کرد و گفت: سازمان اوقاف باید علاوه برای ارائه آموزش ‌های قرآنی، افرادی را برای اجرای احکام این کتاب آسمانی تربیت و در جامعه و به ویژه نسل جوان گسترش دهد.

وی گفت: یکی از مشکلات کمبود امام جماعت در مساجد است که باید سازمان اوقاف در این زمینه اقدام به راه اندازی مرکزی برای تربیت این افراد کند.

این مرجع تقلید عنوان داشت: باید افرادی تربیت شوند که فرهنگ عمل به قرآن کریم را در جامعه پیاده کنند تا قرآن در جامعه به صورت عملی اجرایی شود.

آیت الله نوری همدانی در پایان با اشاره به نقش علما در انقلاب گفت: اگر در انقلاب، علما به میدان نمی آمدند، این انقلاب پیشرفت نمی کرد و عالمان از ابتدا در میان مردم حضور داشتند و مورد احترام و جایگاه بودند.

 

* احیای وقف از احیای موقوفات اهمیت بیشتری دارد

آیت‌الله جوادی آملی نیز به احیای وقف به عنوان یکی از رسالت‌های اصلی این سازمان اظهار کرد: بزرگان دین در راستای احیای مکتب، موقوفاتی داشته‌اند تا این سنت حسنه همچنان باقی بماند.

وی افزود: مرحوم سید مرتضی وقتی وارد حوزه علمیه نجف شد، بخشی از اموال خود را برای این حوزه و تهیه کتاب توسط طلاب وقف کرد، این یعنی احیای وقف نه احیای موقوفات.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر ملتی نداند دین چه می‌گوید با مشکل مواجه می‌شود گفت: مهتر از احیای موقوفات، احیای وقف و بیان نیازهای وقف در شرایط کنونی است.

وی ادامه داد: بسیاری از کتاب‌های قدیمی وجود دارند که می‌توان بخشی از ظرفیت وقف را به احیای میراث مکتوب گذشته اختصاص داد، ساخت حوزه علمیه و مدرسه و خانه عالم در کنار آنها و بقاع متبرکه، بخشی دیگر از ظرفیت‌های وقف است.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: بنایی که به واسطه وقف ساخته می‌شود باید محکم و استوار باشد نه مانند آنچه اخیرا شاهد بودیم، بیمارستانی در سرپل ذهاب که دو سال از ساخت آن می‌گذرد و به خاطر زلزله تخریب شده است.

مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه لازم است نیت‌های وقف به سمت احیای دین و علم هدایت شود گفت: آنهایی که با علما رابطه داشته‌اند، سعی کرده‌اند وقف عالمانه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: به ما گفته‌اند جایی بنشینید که بر علم شما بیفزاید، سازمان اوقاف هم در مجموعه فعالیت‌های خود باید تلاش کند علم و معرفت مردم افزایش یابد؛ زمانی که مردم عاقل و عالم شوند، جامعه پیشرفت می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه جامعه جاهل زود اداره می‌شود ولی زود هم از دست می‌رود و اعتباری به آن نیست گفت: دشمنان اسلام در طول تاریخ اجازه ندادند که اهل بیت(ع) جامعه را هدایت کنند و به سمت علم رهنمون شوند؛ اگر می‌خواهیم جامعه پابرجا بماند باید در راستای علم و معرفت کوشید.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: در کنار بقاع متبرکه‌ای که نماز جماعت دارند، باید حوزه علمیه ساخته شود و اگر موجود است، باید در تقویت آن کوشید.

وی با بیان اینکه برپایی مجالس و اطعام عزاداران اهل بیت(ع) سر جای خودش اهمیت دارد گفت: مهمتر آن است که برای احیای اسلام و معارف دینی از وقف استفاده شود.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: اگر انسان توشه آخرت را آماده کرده باشد، نگران مرگ نخواهد بود و وقف، از جمله راهکارهایی است که آدمی از طریق آن خودش را برای آن دنیا آماده می‌کند چرا که واقف، تعلق خاطر به مال دنیا ندارد و مرگ را به راحتی می‌پذیرد.

مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه سازمان اوقاف باید در این مسیر گام بردارد و افراد را به این اندیشه متعالی برساند عنوان کرد: سازمان اوقاف باید نیت‌های مورد نیاز برای امروز جامعه را احصاء و ترویج کند.

وی ضمن تشکر از فعالیت‌های گسترده قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: همچنین می‌توانید در مورد نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز برنامه‌های مشابه طراحی و اجرایی کنید؛ توجه به مطالب دیگری همچون خطبه غدیر و خطبه فدکیه هم امری ضروری است و حتی می‌توان آنها را در قالب درس حوزه‌های علمیه تدوین کرد.

 

*ضرورت توجه به نیات واقفان در مصرف عواید موقوفات

آیت الله شبیری زنجانی از دیگر مراجع عظام تقلید نیز در دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، با بیان اهمیت شناسایی نیات واقفان و عمل به آن گفت: با توجه به اینکه سالیان متمادی از وقف بسیاری از موقوفات می گذرد، باید در استخراج و ثبت نیت واقفین از افراد متخصص استفاده و مطابق با نظر آنها در موقوفه نامه ها عمل شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت و جایگاه سنت حسنه وقف در جامعه اسلامی که از دیرباز مورد توجه بزرگان و علمای دین مبین اسلام بوده است افزود: باید از همه ظرفیت ها و فرصت ها برای ترویج و نهادینه شدن این سنت حسنه استفاده کرد.

آیت الله شبیری زنجانی همچنین وجود بقاع امامزدگان در شهرها را زمینه ساز تقویت اعتقادات مردم و ترویج ارزش های اسلامی دانست و بر لزوم عمران و آبادانی بقاع امامزادگان و اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی در این اماکن تاکید کرد.

 

*نظام اسلامی ایران موقوفات را احیا کرد

آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم، با اشاره به خدمات سازمان اوقاف گفت: این خدمات بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است که در زمینه ساماندهی موقوفات، بقاع متبرکه امامزادگان و امور قرآنی کشور شاهد هستیم.

وی گفت: وقف یکی از مهمترین مسائل شرعی است که در حکومت های گذشته جزو منابع به سرقت رفته توسط حکومت ها به شمار می رفت.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در دوران طاغوت شاهد فعالیت سازمان اوقاف بودیم اما عملکردی نداشت و تنها به منظور استفاده از منافع خود از آن استفاده می کردند و یک فضای بی اعتمادی را ایجاد کرده بود.

آیت الله یزدی گفت: در موضوع وقف باید نیت واقف مورد توجه قرار گیرد، البته برخی از نیت ها هم مثل آب انبارها دیگر وجود ندارد که باید تغییر نیت وقت براساس نیاز زمان که جزو اختیارات ولی فقیه است، مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به تاکید انقلاب اسلامی بر موضوع وقف گفت: نظام جمهوری اسلامی بر این امر تاکید دارد و پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد که رسیدگی به موقوفات و توجه به گسترش وقف در کشور از نظر شرعی در اولویت باشد.

آیت الله یزدی به اهمیت توجه به مباحث قرآنی اشاره کرد و گفت: باید حافظان قرآنی تربیت شده و این حافظان با معانی قرآن نیز آشنایی داشته باشند.

 

*اهتمام جدی به اجرای نیت واقف

سید مهدی صادقی استاندار قم نیز گفت: یکی از اقدامات ارزشمند اوقاف برگزاری مسابقات قرآنی است که کار بسیار ارزشمند به شمار می رود.

وی گفت: این مسابقات آثار بسیار خوبی به همراه داشته و موجب تعمیق باورهای فرهنگی در آحاد جامعه خواهد شد.

صادقی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم توجه به آموزش مفاهیم قرآن کریم و حاکمیت اخلاق قرآنی در جامعه است که باید به آن توجه شده و مورد تاکید قرار گیرد.

استاندار قم به موضوع وقف اشاره کرد و گفت: موضوع وقف امر مهمی است که جزو باورهای دینی مردم به شمار می رود و مسئولان باید تلاش کنند تا این موضوع به درستی اجرایی و نیت واقفان اجرایی شود.

 

*راه اندازی شورای اجرای نیات واقفان در کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در این دیدارها طی سخنانی به فعالیت های اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: این سازمان در سه حوزه قرآنی، وقف و بقاع متبرکه تلاش دارد که با بهره گیری از نظرات مراجع عظام می کوشیم به بهترین مسائل برسیم.

 وی گفت: در خصوص موضوع موقوفات تلاش های بسیاری صورت گرفت که آثار و برکات آن را مشاهده می کنیم و شاهد رشد موقوفات هستیم.

 محمدی تصریح کرد: از سوی دیگر موضوع بقاع متبرکه را در دستور کار داریم که عمران و آبادانی بقاع همواره مورد تاکید است و از سوی دیگر بقاع متبرکه را به قطب های فرهنگی تبدیل کرده ایم.

 رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: یکی از اقدامات صورت گرفته مطالعه تمامی وقف نامه ها بود که مطالعه و بررسی شد که به عنوان یک کار بی نظیر در عمل به نیت واقفان به شمار می رود.

 وی از تشکیل شورای اجرای نیات واقفان در ستاد کل خبر داد و گفت: به تمامی استان ها ابلاغ شده تا در راستای وقف نامه عمل کنند تا در سیستم سامانه به صورت منظم قابل کنترل و ارزیابی باشد.

نظر شما