شناسهٔ خبر: 22549524 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

امضای تفاهم‌نامه میان ستاد فناوری اطلاعات و دانشکده علمی کاربردی/ حمایت از شتاب‌دهنده‌ها با هدف کیفیت بخشی

معاونت علمی در هفته گذشته از رویداد های مهم خبری روبه رو بوده که در این بسته به برخی از آنها اشاره می کنیم.

صاحب‌خبر -

امضای تفاهم‌نامه میان ستاد فناوری اطلاعات دانشکده علمی کاربردی/ حمایت از شتاب‌دهنده‌ها با هدف کیفیت بخشیمعاونت علمی در هفته گذشته از رویداد های مهم خبری روبه رو بوده که در این بسته به برخی از آنها اشاره می کنیم.

 

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  کسب علم باید در جامعه نهادینه شود ، امضای تفاهم نامه میان ستاد فناوری اطلاعات دانشکده علمی کاربردی ، حمایت از شتاب‌دهنده‌ها در راستای موفقیت بیشتر و شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی استفاده کنند از مهم ترین اخبار معاونت علمی در هفته گذشته است.

کسب علم باید در جامعه نهادینه شود

سیف الله جلیلی رئیس موزه علوم و فناوری اظهار کرد: موزه ملی علوم و فناوری در مدت زمانی که آغاز به کار کرده، تلاش خود را به کار گرفته است تا برای ساده سازی علم به مردم کمک کند و ارتباط بین آنها را فراهم سازد.

رئیس موزه علوم و فناوری در خصوص برنامه‌های این موزه گفت: نمایشگاه‌های سیار، کنفرانس‌های تخصصی و جشنواره علم برای همه از جمله برنامه‌های مهمی است که موزه علوم و فناوری انجام می‌دهد، هر ساله یک موضوع برای این جشنواره انتخاب می‌شود و امسال با توجه به زلزله خیر بودن ایران به بحث ایمن سازی در کشور می‌پردازد.

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری جشنواره علم برای همه شناخت علایقی است که باید مورد مطالعه قرار بگیرند، متاسفانه در کشور ما در خصوص علم مطالعات زیادی انجام نشده است، همچنین افزایش ارتباط بین مردم و دانشمندان نیز یکی از اهداف اساسی است که این جشنواره دنبال می‌کند.

 برخی از نام علم و دین، استفاده جنگی می‌کنند

سیدضیا‌ هاشمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: علم برای همه در مقابل علم برای هیچکس قرار دارد و این به این معناست، همانطور که فضا برای یادگیری علم مهیا است و می‌توان علم را فرا گرفت به همین میزان هم هستند عده‌ای که علم را فرا نمی‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با خاطر نشان کردن این موضوع که کشور ایران بالاترین سرانه موسسات علمی را دارد اظهار کرد: میزان آموزش‌‌های تخصصی در کشور ما از سطح بالایی برخوردار و تعداد مراکز آموزشی در کشور ایران بسیار زیاد است. بیش‌از 2600 مرکز آموزش عالی در کشور وجود دارد اما سطح بالای مراکز آموزشی به معنای بالا بودن سطح بهره‌مندی از آن نیست.

وی ادامه داد: سطح بهره‌مندی از علم به میزانی که سطح علمی کشور بالا رفته، افزایش نداشته است و این بهره‌مندی پایین به سبک آموزشی مربوط می‌شود. در همان دوران ابتدایی باید سطح خوبی از علم را به دانش‌آموزان بیاموزیم.

هاشمی با اشاره به این موضوع که سطح مهارت آموزی پا‌به‌پای سطح علمی کشور بالا نمی‌رود، اظهار کرد: معضلی که کشور امروز با آن مواجه است عدم مهارت آموزی دانش‌آموزان کشور است. برای مثال مهارت زبان‌آموزی در کشور ما به خوبی آموزش داده نمی‌شود و یک دانش‌آموز برای اینکه زبان دیگری را یاد گیرد باید بیرون از مدرسه به فراگیری آن بپردازد. این در حالیست که مدرسه باید مهارت‌های لازم را به دانش‌آموزش یاد دهد.

حمایت از شتاب‌دهنده‌ها در راستای موفقیت بیشتر

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اظهار کرد: برای پیشرفت و ورود به حوزه‌های مختلف تولید محتوای مناسب امری مهم و ضروری است؛ بنابراین باید از نظر تولید محتوا خودمان را تقویت کنیم تا شاهد فرهنگسازی در این حوزه باشیم. البته ایجاد محتوا در فضای مجازی و استارتاپ‌ها با رشدی سریع در کشور همراه است. چنانچه در استارتاپ‌ها انتظار می‌رود رشد آن‌ها به صورت هفته‌ای باشد و استارتاپ‌های موفق هفته‌ای ده درصد رشد دارند در غیر این صورت محکوم به شکست هستند. خوشبختانه در ایران فضا برای این رشد باز است.

شرکت‌های دانش‌بنیان از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی استفاده کنند

 صاحبکار رئیس امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند با ورود به سامانه مخصوص ثبت‌نام و سوابق کاری و علمی و پژوهشی خود را اعلام کنند.

صاحبکار با اشاره به اینکه افراد بر مبنای شیوه نامه بنیاد ملی نخبگان انتخاب و به ستاد کل نیرو‌های مسلح معرفی می‌شوند اعلام کرد: از ۷۸۰ مورد تقاضا برای استفاده از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، با ۵۰۴ تقاضا موافقت شده است. این افراد پس از گذراندن دوران آموزش نظامی، باید یک پروژه تحقیقاتی مورد نیاز بخش‌های دفاعی و دولتی را انجام دهند و پس از انجام موفق آن، کارت پایان خدمت خود را دریافت می‌کنند.

برگزاری نخستین دوره تخصصی انتقال ژن و کشت بافت

نخستین دوره تخصصی انتقال ژن و کشت بافت گیاهان زراعی، باغی و زینتی توسط کارگروه زیست فناوری کشاورزی معاونت علمی و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری ۲۵ تا ۲۸ آبان سال جاری برگزار خواهد شد.

در این دوره کوتاه مدت آموزشی و تخصصی که برای دانشجویان علاقمند به انجام پروژه‌های ژنتیک مولکولی و بیوتکنولوژی برنامه ریزی شده است، تکنیک‌های معمول آزمایشگاهی مانند، «طراحی پرایمر»، «آنالیز توالی و ترتیب DNA»، «هضم آنزیمی»، «انتقال ژن»، «کشت باکتری»، «کشت بافت» و ... به صورت عملی و نظری آموزش داده می‌شود.

 در انتهای دوره آموزشی، به شرکت کنندگانی که با موفقیت دوره را به پایان برسانند، گواهینامه معتبر از سوی کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به زبان انگلیسی اعطا می‌شود.

امضای تفاهم نامه میان ستاد فناوری اطلاعات دانشکده علمی کاربردی

به‌منظور تحقق سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری و تحقق اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه همکاری میان ستاد فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست و دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات ایران بسته شد.

 این تفاهم‌نامه باهدف فراهم آوردن زمینه برای شناسایی، گزینش و توسعه استارتاپ‌ها و صاحبان طرح‌ها منعقد شد تا با شناسایی محصولات آماده دارای پتانسیل رشد بالا درنهایت اهداف اقتصاد دانش‌بنیان در مسیر رشد تحقق یابد.

 همچنین در راستای اجرایی سازی این تفاهم‌نامه ظرفیت‌های علمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات به کار گرفته خواهد شد و اقدام به تأسیس و راه‌اندازی و حمایت از آغاز به کار" مرکز شتاب دهی و نوآوری دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات ایران از دیگر پیامد‌های این تفاهم‌نامه است، که می‌توان به آن اشاره کرد.

 

انتهای پیام/

 

 

نظر شما