شناسهٔ خبر: 22548644 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ایجاد ردیف مستقل مالی برای معلمان خرید خدمات آموزشی/ مدارس "شنبه" تعطیل نیست

آموزش و پرورش در هفته گذشته با رویداد‌های متنوعی مواجه بوده که به برخی از این اخبار اشاره می‌شود.

صاحب‌خبر -

ایجاد ردیف مستقل مالی برای معلمان خرید خدمات آموزشی/ مدارس به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آموزش و پرورش در هفته گذشته با رویدادهای متعددی همچون رسیدگی به مدارس زلزله زده کرمانشاه و تلاش برای ایجاد ردیف مالی مستقل ویژه معلمان خریدخدمات آموزشی مواجه بود که به این موارد پرداخته می شود.

ایجاد ردیف مستقل مالی برای معلمان خرید خدمات آموزشی

علی الهیار ترکمن معاون توسعه و پیشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش در مورد وضع رسیدگی به معوقات معلمان خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: با حمایت سازمان برنامه و بودجه تخصیص اعتباری برای پرداخت معوقات این گروه از معلمان دریافت کردیم.

وی ادامه داد: ۷۰میلیارد تومان اعتبار برای این تخصیص در نظر گرفته شده است که باید این اعتبار به خزانه منتقل شود و از این مسیر پول برای واریز به حساب‌ها در دسترس باشد.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با این تخصیص اعتبار دریافت شده پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۷۰ درصد معوقات معلمان خرید خدمات آموزشی پرداخت شود البته در بودجه سال ۹۷ با حمایت دولت اعتبار ویژه‌ای در قالب ردیفی مستقل برای معلمان خرید خدمات آموزشی در نظر گرفته خواهد شد تا پرداخت حقوق معلمان با مشکل مواجه نشود.

مدارس "شنبه" تعطیل نیست

نجات بهرامی معاون رسانه‌ای وزارت آموزش و پرورش در مورد وضع مدارس برای روز شنبه عنوان کرد: دانش آموزان روز شنبه 27 آبان باید در مدارس حاضر باشند و روند کاری مطابق روزهای گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: طی 4 سال اخیر مسئله تحت عنوان بین التعطیلین در مدارس وجود ندارد و روند حضور و غیاب دانش آموزان هم به قوت خود باقی می‌ماند بنابراین هرگونه گمانه زنی مبنی بر تعطیلی مدارس برای روز شنبه تکذیب می شود.

۱۱ درصد مدارس مناطق زلزله‌زده کرمانشاه غیرقابل استفاده است

محمد تقی نظرپور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، در ارزیابی نهایی از وضعیت مدارس مناطق زلزله زده کرمانشاه داشت، اظهار کرد: در مجموع ۷۸ فضای آموزشی با ۴۱۵ کلاس درس در این استان تخریب شده است.

وی به طور تفکیک شده آماری از خسارت شهرهای مختلف را شرح و ادامه داد: در منطقه سرپل ذهاب ۲۹ مدرسه (۱۶مدرسه روستایی و۱۳ مدرسه شهری با ۱۵۸ کلاس)، درثلاث باباجانی۳۹ مدرسه(۱۷مدرسه شهری و۲۲مدرسه روستایی با ۱۸۶ کلاس)، درقصرشیرین ۳مدرسه با۱۸کلاس، در دالاهو و گهواره ۵مدرسه با۲۹کلاس و در گیلانغرب ۲مدرسه با۲۴ کلاس تخریب شده اند.

نظرپور تصریح کرد: از ۷۵۷ باب مدرسه با ۲هزار و۸۵۴ کلاس درس این پنج شهرستان، ۷۸مدرسه با۴۱۵کلاس تخریب شده و غیر قابل استفاده است و این رقم معادل۱۱درصد مدارس این مناطق است.

مدارس کرمانشاه 2 شیفته می‌شوند

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مورد وضع فضاهای آموزشی در مناطق زلزله زده گفت: ۴۴واحد آموزشی که قدمت بالایی داشته به طور کامل تخریب شده است که البته زنگ خطری برای دولتمردان بوده تا در تامین فضای آموزشی چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه وقوع حادثه در شب، تلفات مدارس را کمتر کرده است، افزود: علاوه بر ۴۴مدرسه برخی فضاها به گونه‌ای آسیب دیدند که امکان تحصیل وجود ندارد بنابراین نیازمند 2 شیفته کردن مدارس هستیم.

بطحایی تصریح کرد: علاوه بر کرمانشاه در استان کردستان نیز آسیب به مدارس را داشتیم بنابراین برخی مدارس به دلیل ایمن نبودن تعطیل هستند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آنچه برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است صحت و سلامت دانش آموزان بوده حتی اگر چند روزی تحصیل آنها یه تاخیر بیفتد زیرا ایمن بودن فضای آموزشی مهم تر خواهد بود.

اعتبار ۲۴۴میلیارد تومانی برای سرانه دانش آموزی

علی الهیار ترکمن معاون توسعه و پیشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص وضعیت رسیدگی به سرانه دانش آموزی و برنامه ریزی برای آن اظهار کرد: در قانون بودجه ۹۶، ۲۴۴میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که بر این اساس به ازای هر دانش آموز ۲۰هزار تومان سرانه داریم.

وی ادامه داد: با توجه به موافقتنامه ای که با سازمان برنامه و بودجه داریم، سرانه دانش آموزی در مناطق کمتر برخوردار و لازم توجه بیش از ۲۰هزار تومان و برای مناطق برخوردار، کمتر بوده تا توزیع بهینه ای برای سرانه دانش آموزی داشته باشیم.

معاون توسعه و پیشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد:اکنون ۲۰درصد از اعتبار ابلاغ شده در سال ۹۶ تخصیص پیدا کرده است که البته جای نگرانی نیست زیرا تخصیص سرانه همزمان با شروع سال تحصیلی انجام می شود.

خروجی های دانشگاه فرهنگیان بیش از برنامه‌ریزی ها بوده است

محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان در خصوص طرح استخدام حق التدریس ها و انتقادات وارد بر عملکرد دانشگاه اظهار کرد: در عملکرد دانشگاه مهم خروجی‌های آن بوده که تاکنون بیش از ۵۰ هزار دانش آموخته را به آموزش و پرورش تحویل دادیم.

مهرمحمدی ادامه داد: اعتراض نسبت به روش یک ساله مهارت آموزی جای بحث دارد، اما آنچه در مقام توجیه استخدام معلمان حق التدریس مطرح می‌شود که این کار به دلیل رفع نقیصه دانشگاه بوده بحث انحرافی است، زیرا برای این مساله روش و تعداد ورودی دانشگاه اهمیت ندارد.

وی با اشاره آمار خروجی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: از زمان شکل گیری دانشگاه در سال ۹۱، تعداد ۲۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو در نوبت بهمن ماه پذیرش شد، در سال ۹۲، ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانشجو، در سال ۹۴، پنج هزار مهارت آموز دوره یکساله، در سال ۹۵ و ۹۶ هم به تفکیک ۱۰ هزار دانشجو جذب شده است.

مبارزه با آسیب‌های اجتماعی فقط وظیفه آموزش و پرورش نیست

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش در مورد مواجهه با آسیب های اجتماعی و راهکارهای موثر آن اظهار کرد: این مسئله تنها به عهده آموزش و پرورش نیست و باید فقط سهمی از خود را ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه از ۳ مجرا موضوع آسیب های اجتماعی را دنبال می کنیم، گفت: در گام نخست بحث آموزش را داریم که در ۲ ماه اخیر قدم های خوبی برداشتیم یک خیز مواجه منطقی و عالمانه داشتیم.

وی افزود: در آموزش خانواده ها نیز برنامه هایی داریم از جمله اینکه در ۱۰ موضوعی که بیشترین فراوانی را دارد کارهایی در دست تهیه است و متناسب با هر مخاطب برنامه تهیه می شود همچنین در شبکه تعاملی سینا این موضوع مشخص می شود که با آزادی بیشتر محتوا را منتقل کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه دختران آموزش مدیران و خانواده و معلمان را در نظر داریم و ظرف ۲ماه آینده برنامه ها اغاز می شود که در حوزه آموزش خانواده اموزش ها دوره آموزشی اجبارخواهد بود زیرا تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش مهم است و باید خانواده و آموزش و پرورش همسوی باهم پیش روند.

فعالیت پایگاه‌های سنجش سلامت تا ۱۰ آذر ادامه دارد

شهناز کریمی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی در خصوص وضعیت سنجش سلامت نوآموزان عنوان کرد: تاکنون ۱۰۲ هزار نوآموز بدو ورود به دبستان کار سنجش ‌ خود را انجام دادند و پایگاه ها تا ۱۰ آذر برای اجرای طرح آمادگی دارند.

وی ادامه داد: برای نوآموزان پیش دبستانی هم کار سنجش سلامت بیش از ۹هزار نفر انجام شده است و تا ۱۰ آذر نوبت گیری تعیین شده و خانواده‌ها براساس نوبت اعلام شده به پایگاه مراجعه خواهند کرد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی تهران تصریح کرد: افراد ارجاع داده شده به معاینات تخصصی با توجه به نوبت دهی تا ۳۰ آذر فرصت دارند که به این مراکز مراجعه داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما