شناسهٔ خبر: 22548140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

نیچروان بارزانی خواستار تلاش بین المللی برای گفت و گو میان بغداد و اربیل شد+ویدئو

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق خواستار تلاش و پادرمیانی بین المللی برای آغاز گفت وگوهای جدی میان اربیل و بغداد برای حل مشکلات شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبکه العالم "نیچروان بارزانی" پنجشنبه شب در دیدار با نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش با تاکید بر اینکه اقلیم هیچگاه از درگیری و تنش استقبال نخواهد کرد و همواره برای گفت و گو آماده است، خواستار تلاش بین المللی برای فراهم کردن زمینه گفت و گوهای جدی میان اربیل و بغداد شد و آن را تنها راه حل تمامی مشکلات دانست.

طرفین در این دیدار خشنودی خود را برای توقف درگیری بین نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه ابراز داشته و بر ضرورت آغاز گفتگو های جدی میان طرفین بر اساس قانون اساسی برای حل مشکلات تاکید کردند.

براساس این گزارش " برت مک گورک " نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش هم در این دیدار بر تلاش برای گسترش روابط کشورش با اربیل در همه زمینه ها تاکید کرد.

یادآور می شود روز سه شنبه این هفته اقلیم کردستان عراق، بیانیه‌ای درباره تفسیر دادگاه عالی فدرال عراق درباره ماده اول قانون اساسی کشور صادر و طی آن اعلام کرد که به این حکم دادگاه عالی احترام می‌گذارد و امیدوار است که این مسئله اساس آغاز گفت‌وگوی ملی جامع میان بغداد و اربیل برای حل کلیه اختلافات و اجرای کلیه مفاد قانون اساسی باشد.

در این بیانیه آمده است که دادگاه عالی فدرال کشور در تاریخ 2017.11.6 در مصوبه شماره 122 درباره ماده اول قانون اساسی عراق، تفسیری را ارائه کرد. این ماده می‌گوید: جمهوری عراق یک کشور فدرال واحد و مستقل و دارای حاکمیت کامل است و نظام حاکم در آن نیز جمهوری - پارلمانی دموکراتیک است و این قانون اساسی ضامن وحدت کشور است.

سخنگوی اطلاع رسانی دفتر نخست وزیری عراق تاکید کرد که بغداد اعلام احترام منطقه کردستان عراق به تفسیر دادگاه فدرال درباره ماده اول قانون اساسی این کشور را لغو همه پرسی بر می‌ شمارد.

نظر شما