شناسهٔ خبر: 22547359 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فانوس دریایی انزلی میعادگاه عاشقان کتاب

انزلی-ایرنا-فانوس دریایی انزلی این یادگار مانده از سالها هدایت آدمیان به آغوش امن بندر پس از سالها خموشی و مهجوری عصر امروز میعادگاه عاشقان کتاب و راهنمای اهالی فرهنگ دوست این شهر ساحلی به دنیای روشن کتابها و جهان خرد و دانایی بود .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، ماجرا از فراخوان فعالان بخش فرهنگی انجمن طرفداران توسعه برای مبادله کتاب و برنامه کتاب خوانی در هفته کتاب آغاز شد.
این گونه بود که یکی بینوایان ویکتور هوگو را به قفسه کتاب این پویش هدیه داد و نوشت : بینوایان را از 17 سالگی در قفسه کتابخانه ام گذاشتم، تا امروز سه مرتبه خواندمش، یادش بخیر چه زود آن روزها گذشت و اما چه سخت توانستم پای ژان والژان، ژاور و کوزت را به خانه ی مان باز کنم. آمدند و ماندنی شدند، اما حالا چند روزی می شود که می خواهم به سفری دیگر مهمان شان کنم. این بار شاید شما میزبان ژان والژان، ژاور و کوزت باشید...
سلینجر ' ناتور دشت ' را روانه کرد تا پای مناره انزلی سر و گوشی آب دهد و به حاضران در این جمع کتابخوان بگوید: «هیچ وقت به هیشکی چیزی نگو. اگه بگی دلت برا همه تنگ می شه.» و با ' نغمه غمگین ' بر لب با جوانی راهی شد.
صدای پای سهراب هم در پیرامون فانوس دریایی به گوش رسید که می خواند : مادری دارم ، بهتر از برگ درخت/ دوستانی ، بهتر از آب روان...
میلان کوندرا هم وقتی جمع دوستداران کتاب را در کنار فانوس دریایی دید ' بار هستی ' را برای دقایقی پایین گذاشت و دوباره راهی شد چرا که ' کتاب به او فرصت گریختن از نوعی زندگی را می‌داد که هیچ‌گونه رضایت خاطری از آن نداشت.'
مردی که می خندد از زبان ویکتور هوگو به جوانی می گفت : ' گاهی بدون آن که کسی به علت آن پی ببرد حرفی که از زبان برآمده چون تیری بر دل طرف قرار می گیرد معجزه عشق این طور است ' .
کتاب پونه نیکوی از ' 6410 روز تنهایی ' بانوی عاشقی می گفت که همسرش برای دفاع از میهن به جنگ رفته بود .
' بارون درخت نشین ' ایتالو کالوینو کنار ویتگنشتاین نشسته و از فلسفه و چند تن از اهالی فلسفه با هم سخن می گفتند .
' میرزا' ی بزرگ علوی نشسته بود و با تعجب ' حکایت دولت و فرزانگی ' مارک فیشر را می نگریست .
دیوید سداریس در گوشه ای نمی دانم به چه کسی نصیحت می کرد ' مادر بزرگت را از اینجا ببر' .
در مجموع همین یک روز علاقمندان به کتاب حدود 400 کتاب را برای هدیه یا مبادله با اهل مطالعه اوردند.
برخی از فرهنگ دوستان نیز به کمک این پویش آمدند . نشر فرهنگ ایلیا 50 جلد کتاب به این رویداد فرهنگی هدیه داد.
اعضای فرهنگ دوست خانه ی ادبیات دیبای دانش 18 جلد کتاب را به قفسه کتاب ' تو هم بخوان ' هدیه دادند تا دیگران را نیز در لذت خواندن شریک کنند.
*امید به گسترش فرهنگ کتابخوانی و مرمت مناره تاریخی
آرمین صافدل دبیر فرهنگی انجمن طرفداران توسعه انزلی در مورد این رویداد گفت :هدف از برگزاری این رویداد کمک به گردش کتاب میان علاقه مندان این حوزه و ترویج کتابخوانی بود.
وی اظهار داشت : این برنامه با توجه به نیازهای شهر در حوزه کتاب خوانی برنامه ریزی و اجرا شد که اولین تبادل کتاب میان شهروندان انزلی بود و خوشبختانه با حضور پرشور مردم و مسئولان شهری و قشرهای مختلف برگزار شد.
این عضو انجمن طرفداران توسعه انزلی خاطرنشان کرد:انتظار داریم مدیریت فرهنگی شهرستان و شهرداری انزلی یک تقویم فرهنگی واحد برای اهمیت بیشتر به رویداد های فرهنگی انزلی طراحی کنند.
وی همچنین خاطرنشان کرد : هدف از انتخاب این مکان جلب توجه دوباره به مناره انزلی و باز شدن پای شهروندان به این نماد زیبای شهر بود خوشبختانه با این حرکت توجهات خوبی به مناره جلب شد و امیدواریم بزودی اقداماتی برای مرمت مناره در نظر گرفته شود.
* ترویج فرهنگ مطالعه نیازمند تلاش اهالی فرهنگ
مریم ساحلی مدرس داستان نویسی انجمن داستان هزار و یک شب انزلی گفت : ترویج فرهنگ کتاب خوانی و بالابردن سرانه مطالعه نیازمند تلاش اهالی فرهنگ است.
این بانوی نویسنده با بیان این که حرکت ها و پویش های مردمی می تواند نقش به سزایی در نهادینه ساختن فرهنگ کتاب خوانی در جامعه دارد ابراز امیدواری کرد پویش ' تو هم بخوان' و مبادله کتاب مقدمه ای برای افزایش سرانه کتاب خوانی در شهر انزلی باشد .
وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم تا از این پس هر ماه یک روز به تو هم بخوان اختصاص یابد تا بدین ترتیب هم برای تبادل کتاب ها و هم برای تبادل افکار و اندیشه های کتاب خوان ها و دعوت دیگران به کتاب خواندن فرصتی فراهم شود.
این روزنامه نگار و نویسنده با بیان این که ارتقای فرهنگ و پرداختن به آن زیربنای توسعه ی پایدار است ، متذکر شد: بی تردید حمایت مسئولان و مردم می تواند موجب شکل گیری حرکت های از این دست در شهرستان بندر انزلی شود.
*تلاش شهرداری برای گسترش مکانهای فرهنگی
حامد سمیعی مدیر اداره ارتباطات و بین الملل شهرداری انزلی گفت : از برنامه های خوب فرهنگی استقبال و برای استمرار این پویش همراهی می کنیم .
وی اظهار داشت : در تلاش هستیم ساختمانهای دارای ارزش میراثی مانند مدرسه تاریخی مهدخت ، بنای تاریخی دادگستری را تبدیل به مکانهای فرهنگی نماییم .
وی همچنین از پی گیری برای ایجاد بازارچه فرهنگی جهت بهره برداری هنرمندان این شهرستان جهت عرضه آثارشان و برنامه ریزی برای فعالیت اتوبوس سیار فرهنگی به صورت کتابخانه سیار خبر داد.
سمیعی با اذعان به نیاز مناره انزلی به تعمیر اظهار داشت : پیمانکاری برای رنگ آمیزی بنا تعیین شده و در حوزه مرمت نیز در آینده نزدیک با نظارت اداره میراث فرهنگی کار تعمیرات را آغاز خواهیم کرد .
علاوه بر خوانش داستان زیبایی در خصوص مناره از مریم ساحلی بانی و مدرس انجمن هزار و یک شب انزلی لیلا حقگو، مژگان زمان، ناهید اکبر پور و گیتی بابایی از اعضای این انجمن داستان خوانی کردند.
دوستداران کتاب امروز با کتاب جدیدی در دست از میعادگاهشان در پای فانوس دریایی انزلی یا به گفته محلی ها مناره به خانه بازگشتند تا مشتاقانه دنیاهای دیگری را کشف کنند.
'شازده کوچولو' آنتوان دوسنت اگزوپری که به لطف یکی از فرهنگ دوستان به این جمع پیوسته بود همراه نوجوانی رفت تا بلکه شمار بیشتری از آدمیان را اهلی کتاب و کتاب خوانی کند.
گزارش از گیتی بابایی
6030

انتهای پیام /*

نظر شما