شناسهٔ خبر: 22546082 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صندوق ضمانت، حامی صادرکنندگان است / تا 15 برابر منابع ریسک می پذیریم

رشت - ایرنا - مدیرخسارت صندوق ضمانت صادرات ایران، با بیان اینکه حامی صادرکنندگان هستیم، گفت: صندوق ضمانت تا 15 برابر منابع، ریسک می پذیرد و دولت نیز حمایت می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن منتی روز پنجشنبه در بیست و هشتمین نشست ماهانه توسعه گیلان در رشت با بیان اینکه فقط دو سه کشور هستند که دولت چنین پشتوانه ای را انجام داده، افزود: در اساسنامه صندوق، قانون گذار این بند را پیش بینی کرده که اگر کل این منابع برای پرداخت خسارت کفایت نکند، دولت مجبور است آن را در بودجه سال آینده ببیند و به صندوق برای ایفای تعهداتش پرداخت کند.
منتی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از چهار میلیارد دلار تعهد داریم، خاطرنشان کرد: سرمایه صندوق ضمانت ایران 500 میلیون دلار است که تا 15 برابر آن می توانیم ریسک بپذیریم .
مدیر خسارت صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه در کشورهای مختلف، نگرانی تاجران را تا زمان وصول پول برطرف می کنند، گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران حمایت کننده خوبی برای صادرکنندگان است و امنیت مالی ، آرامش و اطمینان را برای صادر کنندگان فراهم می کند.
منتی با اشاره به اهمیت و نقش صادرات کشور در درآمدزایی، اشتغالزایی، تولید و کارآفرینی اظهار کرد: براساس آمار تجارت جهانی، در سال 2016 میلادی، 16 هزار میلیارد دلار تجارت کالا انجام شده که چهار هزار و 770 میلیارد دلار آن صادرات خدمات بوده است.
وی اضافه کرد: همچنین براساس آمار سازمان تجارت جهانی، در سال گذشته ، ایران به غیر از میعانات گازی و نفت ، 37 میلیارد دلار صادرات داشته است.
منتی به آمار صادرات گیلان طی سالجاری نیز اشاره و بیان کرد: طی هفت ماه امسال، گیلان 160 میلیون دلار صادرات شامل محصولات نباتی، مواد غذایی و محصولاتی همچون نساجی، پلاستیکی به کشورهایی همچون روسیه ، آذربایجان و قزاقستان داشته است.
وی یکی از نگرانی های صادر کنندگان را پوشش خطر عدم پرداخت خریدار در سر رسید مقرر عنوان و تصریح کرد: تاجران و صادرکنندگان با پوشش بیمه ای که صندوق ضمانت می دهد، امنیت مالی دارند.
منتی تصریح کرد: سابقه تاسیس صندوق ضمانت صادرات در دنیا نشان می دهد که کشورهای دیگری همچون انگلستان و آلمان سال ها قبل به سراغ این بیمه رفته اند.
وی با اشاره به ریسک هایی که برای محصولات و پول صادکنندگان وجود دارد ، گفت: در صندوق ضمانت شرایط ریسک و حفظ امنیت برای پول محصولات صادر کنندگان پیش بینی شده است.
وی پوشش مطالبات و کمک به تامین مالی صادر کنندگان را هدف تاسیس صندوق ضمانت صادرات عنوان و اضافه کرد: پوشش قراردادهای صادراتی و طرح های تامین مالی قبل و بعد از حمل و ارائه خدمات مشاوره ای از جمله خدمات این صندوق به صادرکنندگان است.
وی ضمانت نامه اعتبار خریدار، ضمانت نامه اعتباری ارزی و ریالی و پرداخت وام ارزی یا ریالی با شرایط مناسب به صادر کنندگان را از دیگر پوشش ها و مزایای این صندوق برای خدمات به صادر کنندگان ذکر و بیان کرد: این ضمانت نامه ها به نفع تولید کنندگان، سازمان ها و نهادها هم هست.
وی تصریح کرد: طبق ضمانت نامه بانک فرصت دارد تا 30 روز بعد از صدور ضمانت نامه تسهیلات را بدهد ، اگر به خسارت برخورد کند، ظرف 45 روز کاری فرصت دادیم که با صادر کننده تعامل کند و سریعا اعلام خسارت نکند .
کیوان محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان نیز در این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی و تأکید بر برون‌گرایی و درون‌زایی گفت: تولید مبتنی بر درون‌گرایی، تولید مبتنی بر صادرات است و کسانی که به امر صادرات همت می‌گمارند، باید با قوانین و بخشنامه‌های آن آشنا و نسبت به ظرفیت‌های کشور وقوف و اشراف کامل داشته باشند.
بیست و هشتمین نشست ماهیانه توسعه گیلان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در رشت برگزار شد.
خبرنگار: مریم سلیمانی ** انتشار دهنده:کبیری
7296/ 2007

انتهای پیام /*

نظر شما