شناسهٔ خبر: 22541926 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

25 آبان، روز پرافتخار و برگ زرین دیار نصف جهان

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 25 آبان روزی است که درخشندگی ویژه آن در تاریخ بی نظیر است بگونه ای که امام خمینی (ره) در فرازی از سخنرانی سوم آذر ماه سال 61 درباره این روز و حماسه مردم اصفهان فرمودند: 'در کجای دنیا جایی را مثل اصفهان پیدا می کنید که چند روز پیش 370 شهیدش را تشییع کردند. همین ملت شهید داده همچنان بر خدمت خود به اسلام ادامه می دهند.'
همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم اصفهان در سالروز حماسه 25 آبان در سخنانشان، حماسه ایثار مردم اصفهان را در 25 آبان سال 1361، مصداق دیگری از سرافرازی در امتحانات الهی برشمردند و افزودند: 'در آن روز عظیم، مردم اصفهان همزمان با تشییع 370 شهید، هزاران نفر دیگر از جوانان رشید خود را راهی جبهه ها کردند و نماد برجسته ای از ایثار و سرافرازی آفریدند.'
حضرت آیت الله خامنه ای حضور مردم مؤمن، انقلابی و با فرهنگ اصفهان را در قضایای مختلف 'قبل از انقلاب، دوران انقلاب، جنگ تحمیلی و عرصه های مختلف رشد و پیشرفت کشور '، تجلی روح ایمان و ایثار و جهاد مردم این استان دانستند و خاطر نشان کردند: 'تأمل و تفکر در این افتخارات، باعث درک هویت و استعداد درونی مردم اصفهان می شود و راه استمرار پیشرفت و پیشتازی و عزت این مردم را آشکار، می سازد.'
اما نگاهی به آنچه در عملیات محرم و 25 آبان سال 1361 رقم خورده گویای عظمت و بزرگی اصفهان و مردم این شهر است.
فرمانده وقت لشکر 14 امام حسین(ع) در عملیات محرم در این خصوص اظهار داشت: حدود یک ماه قبل از شروع عملیات با دستور آقای محسن رضایی فرمانده کل سپاه و همکاری شهیدان حسین خرازی، حسن باقری و احمدکاظمی منطقه را از جهت امکانات محلی، روش های آفندی، پدافندی و استعدادهای دشمن بررسی کردیم و شب عملیات در سپاه دهلران با جمع بندی این عوامل به این نتیجه رسیدیم که رزمندگان سپاه و ارتش می توانند عملیات را انجام دهند که در اینجا «امیر بیرانوند» از ارتش جمهوری اسلامی کمک زیادی کرد و انسجام قبل، حین و بعد از عملیات بین ارتش و سپاه وجود داشت.
سردار « محمدرضا ابوشهاب» تنها نقطه ضعف عملیات محرم را عدم اطلاعات دقیق از وضعیت جوی و همچنین طغیان رودخانه «دویرج » بیان کرد.
وی از دستاوردهای بزرگ عملیات محرم را باز پسگیری 35 چاه نفت از نیروهای بعثی عراق برشمرد و افزود: در این عملیات لشکر 14 امام حسین(ع) 700 کیلومتر مربع از زمین های کشورمان را که به اشغال نیروهای عراق درآمده بود آزاد کرد و به داخل خاک عراق نفوذ کردیم.
« ابو شهاب » گفت: در عملیات محرم 2 هزار و 300 نفر اسیر و غنیمت زیاد از آنها گرفتیم به عبارتی لشکر امام حسین(ع)، با غنایم جنگی دشمن تجهیز شد و شکل گرفت.
مسئول وقت لجستیک لشکر14 امام حسین (ع) نیز در بیان شرایط منطقه عملیاتی اظهار کرد: همه محاسبات از جمله شناسایی منطقه و پشتیبانی نیروها انجام شد و چهار یگان به فرماندهی شهید حسین خرازی با کمک شهید ردانی پور و دو نفر دیگر در این عملیات شرکت داشتند که این یگان ها از لشکر علی بن ابیطالب، نجف اشرف، امام حسین(ع)، کربلا و همچنین تیپ 44 قمربنی هاشم بودند.
سردار اصغر صبوری گفت: البته علی رغم شناسایی و بررسی های انجام شده برای عبور از رودخانه دویرج، به جهت بارش شدید باران در شب عملیات و بالا آمدن آب تا سه متر، 600 نفر از نیروهای لشکر امام حسین(ع) در این عملیات به شهادت رسیدند و ما بیشترین تلفات را در عملیات محرم داشتیم و علت آن هم همین طغیان رودخانه در شب عملیات بود.
مسئول محور شناسایی لشکر14 امام حسین (ع) افزود: ما در عملیات محرم گردانهای زیادی را سازماندهی کردیم و فرماندهی این گردان ها برعهده شهیدان صادقی، سلیمی، حقوقی، امین الرعیا، کریمی، ملاقلی و 5 فرمانده شهید معاون گردان همچون شهیدان جواد کمالی، مهدی شاهی، محمد خدام، احمد صداقت و محمود کریمی بود.
سردار سید احمد موسوی اظهار کرد: در عملیات محرم 15 گردان حضور داشتند که در کنار هر سه گروهان از نیروهای بسیج و سپاه یک گروهان از گروههای ارتش قرار داشت.
وی ادامه داد: از شهدای مسئول این عملیات می توان به شهید مهدی نصر، مسئول محور عملیات، شهید حشمتی فر فرمانده گردان خمپاره انداز عملیات و 10 طلبه و روحانی اشاره کرد.
سردار موسوی افزود: 25 آبان در اصفهان به نام روز حماسه و ایثار نامگذاری شده است به این دلیل که در فاصله 11 آبان همزمان با شروع عملیات محرم تا 25 آبان، تشییع نخستین گروه از شهدای اصفهان صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: از افتخارات اصفهان این است که در یک 24 ساعت 370 شهید در اصفهان تشییع شده است وحضرت امام (ره) در این زمینه فرمودند که 'کجای دنیا مثل اصفهان را می توانید پیدا کنید که در یک روز 370 شهید را تشییع کرده باشند'.
جانشین سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به حماسه مردم اصفهان در 25 آبان سال 1361 افزود: مردم اصفهان در این روز به طور همزمان 370 شهید گلگون کفن عملیات محرم را تشییع و بعد از ظهر همان روز بزرگترین کاروان کمک های مردمی را برای جبهه های حق علیه باطل ارسال کردند.
سردار مجتبی فدا ادامه داد: این روز، روز درخشش مردم اصفهان است که با تشییع پیکر 370شهید برگ زرین دیگری در قاموس پر افتخار ایران اسلامی رقم زدند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران نشات گرفته از قیام عاشورای حسینی است، تصریح کرد: امروز انقلاب اسلامی ایران با قدرت بیشتری نسبت به گذشته در جهان در حال فتح قله های افتخار و سر بلندی است.
جانشین سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به نقش اصفهان در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: حماسه 5 رمضان در قبل از پیروزی انقلاب و حماسه 25 آبان در دفاع مقدس و حماسه 8دی 88 در دفاع از ولایت برگهای زرین تاریخ این مردم است.
سردار فدا در تشریح نقش اصفهان در سالهای دفاع مقدس گفت: اصفهان اولین استانی بود که در سالهای دفاع مقدس دو لشکر به خود اختصاص داد و در راه دفاع از کیان اسلامی 23 هزار شهید تقدیم کرد.
وی تقدیم پنج هزار و 486دانش آموز، 543 طلبه و روحانی، 214 معلم و فرهنگی، 491دانشجو، 165مهندس، یک هزار و 86 ورزشکار، 25 پزشک، 188 شاعر و هنرمند، 20خبرنگار و رسانه ای، 117 شهیده زن و 900 کارمند شهید را گوشه ای از حماسه مردم اصفهان در دفاع مقدس برشمرد.
وی اظهار کرد: یک ششم شهدای روحانی کشور و همچنین یک ششم شهدای دانش آموز کشور متعلق به اصفهان است.
فدا گفت: از بین 24 هزار شهید استان اصفهان 18هزار و 774نفر دارای اسامی ائمه (ع) و چهار هزار و 226 نفر آنها دارای اسامی دینی و الهی هستند.
وی خاطر نشان کرد: اصفهان دارای یک هزار و 85 خانواده دو شهیدی، 59 خانواده سه شهیدی، 7خانواده چهار شهیدی، سه خانواده پنج شهیدی و سه خانواده شش شهیدی است.
وی اضافه کرد: 56 شهید اصفهان خود پدر شهید بوده اند.
همچنین معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان نیز با اشاره به نقش دانش آموزان در دفاع مقدس گفت: دبیرستان شهدای هاتف، پرافتخارترین واحد آموزشی استان در دهه 60 به ویژه در حماسه 25 آبان سال 61 است.
جواد پورحسینی افزود: در عملیات محرم سال 61، تنها از این دبیرستان 15 دانش آموز به شهادت رسیدند و در 25 آبان در کنار 370 شهید استان تشییع و خاکسپاری شدند.
به گزارش ایرنا، از میان 1250 شهید عملیات محرم حدود 750 نفر مربوط به شهر اصفهان بودند که 370 تن از شهدای این عملیات روز 25 آبان بر روی دستان امت شهید پرور اصفهان تشییع و در گلستان شهدا به خاک سپرده شدند و به همین مناسب روز 25 آبان به نام روز حماسه و ایثار شهر اصفهان نامگذاری شد و همه ساله مردم غیور اصفهان این روز به یاد ماندنی را گرامی می دارند.
این تشییع با شکوه نه تنها خلل و سستی در اراده پولادین مردم شهید پرور اصفهان ایجاد نکرد بلکه با عزمی جزم تر در دفاع از اسلام و دین و مملکت خود ظاهر شدند و شب همان روز صف طولانی کامیونهای حامل هدایای مردم به جبهه ها اعزام شد.
عملیات محرم با رمز یا زینب (س) و هدف آزاد سازی جبال مرزی حمرین در جنوب دهلران از دهم آبان 61 طی سه مرحله در مناطق شرهانی، زبیدان و بیات، جنوب شرقی دهلران در غرب عین خوش انجام شد.
آزاد سازی سلسله جبال حمرین ، قله های 390 ، 398 ، 400 ، 290 و 298، تامین امنیت شهرهای موسیان، دهلران، پادگان عین خوش، دشت اژیه و دهکده های اطراف، تامین قسمتی از مرز به طول 50 کیلومتر، خارج شدن جاده عین خوش - دهلران به طول 100 کیلومتر از زیر دید و تیر دشمن، به خطر انداختن جاده ارتباطی طیب، غربی و جاده بغداد – عماره، آزادسازی منابع نفتی موسیان و حوضچه های نفتی زبیدات، تلمبه خانه و 70 حلقه چاه نفتی از نتایج این عملیات بوده است.
لشکر 14 امام حسین (ع)، لشکر 8 نجف اشرف، تیپ 44 قمر بنی هاشم (ع)، گروه توپخانه ای 15 خرداد، جهادسازندگی استان اصفهان، پایگاه هشتم شکاری ارتش و تعدادی از یگان های توپخانه ارتش از جمله یگان های استان اصفهان در این عملیات بوده اند.
در این عملیات یگان های سپاه پاسداران شامل لشکر 14 امام حسین (ع) 8 نجف اشرف و 17 علی بن ابیطالب (ع) از رودخانه فصلی دویرج و چیخواب و موانعی همچون میدان مین، بشکه های ناپالم با سیم های خاردار فرشی و کانال های مین گذاری شده عبور کرده و خطوط دشمن را شکستند.
در عملیات محرم حدود 260 تانک و نفربر دشمن برای اولین بار در طول دفاع مقدس توسط گردان های موتور سوار سپاه معروف به شکارچیان تانک زده و تعداد 230 دستگاه خودرو منهدم شد و حدود 160 تانک 57 T لیزری که عراق تازه از اتریش خریداری کرده بود و بنام گردان های تانک صدام نامگذاری کرده بودند سالم به دست توانمند رزمندگان اسلام افتاد.
رزمندگان اسلام توانستند در این عملیات تعداد زیادی از تیپ های پیاده زرهی ارتش عراق شامل تیپ 24 مکانیزه گردان های مخصوص و پنج گردان کماندویی ، گردان الحریر و گردان های تانک صدام بودند را کاملا منهدم کردند و بیش از هفت هزار نفر از دشمنان بعثی به هلاکت رسیدند.
گ / 7134 / 2093 ** گزارش: محمد کامران ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

انتهای پیام /*

نظر شما