شناسهٔ خبر: 22541260 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زاهدی: نظام آموزش عالی کشور نیازمند تغییرات جدی است

تهران - ایرنا - رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:نظام فعلی آموزش کشور به خصوص بخش آموزش عالی، طور حتم نیازمند تغییرات جدی است.

صاحب‌خبر -

دکتر محمدمهدی زاهدی در بازدید از یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در محل مصلی امام خمینی (ره) درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص لزوم تغییر نظام آموزشی به نظام کارآفرینی، این بحث را امری اجتناب ناپذیر دانست و افزود: بنده بارها اعلام کرده ام که نظام آموزش عالی کشورمان بیمار است و باید این بیمار را از مرگ حتمی نجات داد.
وی ادامه داد: در صورتیکه وضعیت فعلی در آموزش عالی کشور بخواهد ادامه پیدا کند ما حتما ظرف پنج سال آینده دچار چالش بزرگ از جمله مواجه با خیل عظیم فارغ التحصیلان بیکار خواهیم بود که این نیز عواقب ناخوشایند متعددی بدنبال خواهد داشت.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت:نگاه اول ما باید این باشد که آمایش سرزمین را در آموزش عالی با تکیه بر آموزش مهارتی دنبال و نگاه دوم نیز بایستی حول محور توسعه پژوهش و فناوری در کشور باشد.
وی در ادامه در خصوص ضرورت حمایت از علم و فناوری در کشور نیز با اشاره به نگاه کلانی که در ارتباط با این موضوع وجود دارد، گفت: حمایت از بخش های مختلف علم و فناوری در سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی رهبر معظم انقلاب و تمام اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور و همچنین برنامه ششم توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفته است.
زاهدی با تاکید براینکه مجلس شورای اسلامی نیز کمک به توسعه علم و فناوری در کشور را از وظایف خطیر خود می داند گفت: مجلس در حمایت قانونی بویژه از فناوری هایی که قابلیت تبدیل به ثروت، توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور داشته باشند و قادر به رفع مشکلات کشور باشند به هیچ وجه کوتاهی نخواهد کرد.
به گفته رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اقتدار کشور در اقتصاد مقاومتی است و این اقتصاد پایه و اساس آن اقتصاد دانش بنیان است و اقتصاد دانش بنیان نیز موتور محرکه اش فناوری است.
وی در خصوص اینکه گفته می شود بسیاری از فعالان حوزه علم و فناوری به خصوص شرکت های دانش بنیان به دلیل نبود سرمایه لازم با مشکل مواجه هستند نیز گفت: برای حمایت مناسب از کسب و کارهای نو به خصوص شرکت های دانش بنیان ظرف سه سال گذشته حدود 2 هزار میلیارد تومان به صندوق حمایت از شرکت های دانش بنیان منابع مالی تزریق شده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره آئین نامه های حمایتی از شرکت های دانش بنیان، گفت: دولت علاوه بر تامین نیازهای مالی شرکت های دانش بنیان به منظور تاثیرگذاری مطلوب آنها در اقتصاد دانش بنیان، بایستی در خطرپذیری و ریسک سرمایه گذاری این شرکت ها نیز سهیم شود.
وی در عین حال یکی از مشکلات کشور در حوزه علم و فناوری را هدر رفت بودجه پژوهشی در کشور دانست و تاکید کرد:تمام کشور باید بسیج شده تا دستگاه ها و آن نهادهایی که دارای بودجه پژوهشی هستند ماموریت گرا و مسئله محور حرکت کنند تا از نقش آفرینی لازم در اقتصاد دانش بنیان برخوردار باشند.
زاهدی در ادامه با بیان اینکه، خوشبختانه در قوانین بالادستی بخصوص برنامه ششم توسعه کشور، نگاه آینده نگر به منظور بروزرسانی حوزه علم و فناوری وجود داشته است، اظهار امیدواری کرد بر اساس این دیدگاه ها، شاهد تحول جدی در نظام آموزش عالی و علم فناوری کشور باشیم.
به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال فردا (جمعه) پس از 7 روز فعالیت به کار خود در مصلای تهران پایان می دهد.
علمی ** 1836 **1569
خبرنگار:یوسف درویشی ** انتشار: علی حبیبی

انتهای پیام /*

نظر شما