شناسهٔ خبر: 22537515 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مک‌گورک: نفوذ افراد مسلح به سوریه تقریبا متوقف شده/پنتاگون جدول زمانی برای خروج از سوریه ندارد

فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در زمینه مبارزه با داعش اعلام کرد که سرازیر شدن افراد مسلح خارجی به سوریه متوقف شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که برت مک‌گورک، فرستاده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در مبارزه با داعش، طی نشستی با نمایندگان کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا در اردن اعلام کرد: سرازیر شدن افراد مسلح خارجی به سوریه تقریبا متوقف شده است.

وی گفت: ائتلاف نقش مهمی را در تدوین فهرستی از ۴۳ هزار فرد مسلح ایفا کرد که این فهرست اجازه بازداشت این افراد را در هنگام بازرسی‌های وسایل نقلیه یا در هنگام تلاش آن‌ها برای عبور از مرزهای بین‌المللی می‌دهد.

مک‌گورک افزود: بیش از ۷.۵ میلیون تن از سیطره داعش خارج شده‌ و ۲.۶ میلیون عراقی نیز به خانه‌های خود بازگشته‌اند و داعش نتوانسته است هیچ مساحتی از آن دست از مساحت‌هایی که از دست داده بود، مجددا باز پس بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: داعش ۹۵ درصد از اراضی که قبلا در سوریه و عراق تحت تصرف خود داشت، از دست داده است.

از سوی دیگر، اریک باهون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در امور خاورمیانه به شبکه الحره آمریکا گفت: برای نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه جدول زمانی برای خروج وجود ندارد و تمرکز ما بر نابودی داعش باقی می‌ماند.

باهون گفت: نابودی داعش در سوریه به معنای کشتار عناصر آن نیست بلکه ایجاد شرایط مناسب برای حفظ ثبات و امنیتی است که مانع از بازگشت داعش می‌شود.

وی درباره جدول زمانی آمریکا برای خروج از سوریه گفت: نمی‌توانم برای شما در این زمینه جدول زمانی بدهم اما ما باید بر مبارزه با داعش تمرکز داشته باشیم.

این سخنگو افزود: جنگ علیه داعش تنها اقدام نظامی را نمی‌طلبد بلکه اقدام دیپلماتیک را هم نیاز دارد و هدف اصلی بعد از طرد داعش همان تضمین عدم بازگشت این گروه است.

باهون تاکید کرد، آمریکا هیچ شاخصی ندارد که نشان دهد باقی ماندن طولانی‌تر ارتش آمریکا در سوریه منجر به نوعی خصومت شود. نیروهای آمریکایی حق دفاع از خود را دارند و به همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد، نیروهای آمریکایی و نیروهای دموکراتیک سوریه هر روز پیروزی‌هایی را محقق می‌کنند و بیش از ۴۰۰۰ هزار کیلومتر مربع را از ماه سپتامبر آزاد کرده‌اند و ما تلاش می‌کنیم ملت سوریه مکانی برای بازگشت بیابند که عاری از تروریست‌ها باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما