شناسهٔ خبر: 22536616 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رویترز گزارش داد

ادامه مواضع سختگیرانه فرانسه علیه برنامه موشکی ایران

R1036247/P36446/S8,89,90,95,97/CT10

یک خبرگزاری غربی نوشت، علی رغم رویکرد محتاطانه اتحادیه اروپا در قبال ایران، فرانسه همچنان مواضع سختگیرانه‌ای را در قبال برنامه موشکی تهران اتخاذ و دنبال کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که خواستار مذاکره "غیرقابل انعطاف" با ایران درباره برنامه موشک بالستیک است و می خواهد مذاکره احتمالی را بر سر این مساله با ایران داشته باشد که کاملا از توافق هسته‌ای 2015 با قدرت‌های جهانی مجزا خواهد بود.

پاریس پیش از این نیز پیشنهاد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را به خاطر برنامه موشک‌های بالستیک مطرح کرده است، مساله‌ای که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه آن را رد کرد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته در اظهاراتی گفت: من به شدت نگران برنامه موشکی ایران هستم.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که انصارالله یمن یک فروند موشک را به سوی عربستان سعودی شلیک کردند و منابع غربی و ریاض، تهران را متهم به ارسال موشک برای انصارالله کردند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات مکرون، گفت: ما نه امروز و نه هفته گذشته درباره تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه ایران صحبت نکردیم و پیش بینی هم نمی‌کنم که در مذاکرات آتی در این باره رایزنی کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: موشک‌های بالستیک در افق و چشم انداز توافق هسته‌ای نیست. این مساله‌ای است که اصلا در ماه‌های اخیر روی میز مذاکره قرار نداشته و فکر هم نمی کنم در آینده نزدیک مذاکره‌ای در این باره انجام شود.

جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه با درخواست مکرون برای مذاکره بر سر موشک‌های بالستیک مخالفت کرده و اعلام نموده است که برنامه موشک‌های بالستیک تهران کاملا دفاعی بوده و هیچ ارتباطی با توافقنامه هسته‌ای با قدرت‌های جهانی ندارد.

اگنس روماتت اسپاگنه سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری گفت: فرانسه نگران روند مداوم برنامه موشکی ایران است که مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیست، این برنامه موشکی عامل بی ثباتی در ناامنی در منطقه است.

وی در ادامه افزود: فرانسه امیدوار است تا همه گزینه‌های دیپلماتیک را امتحان کند: یک مذاکره سیاسی صریح و غیرقابل انعطاف با ایران، تحقیقات توسط دبیر کل سازمان ملل، و در صورت نیاز، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه شرکت‌ها یا افراد ایرانی که در برنامه موشک بالستیک نقش دارند و در نهایت آغاز کردن مذاکره بر سر این موضوع.

دونالد ترامپ با عدم تایید توافق هسته‌ای ایران به کنگره فرصت داده است تا درباره اعمال مجدد تحریم‌های اقتصادی علیه تهران تصمیم گیری کند. کنگره تا اواسط دسامبر فرصت دارد تا در این باره تصمیم بگیرد.

ولی اتحادیه اروپا که به طور معمول همکاری نزدیکی با واشنگتن در زمینه تحریم‌های بین المللی دارد، تلاش و لابی زیادی را آغاز کرده تا توافق هسته‌ای ایران را حفظ کند. اتحادیه اروپا بر این باور است که مساله توافق هسته‌ای را باید از برنامه موشکی و مسائل امنیت منطقه جدا کرد.

تهران بارها اتهامات کشورهای غربی درباره تلاش برای دستیابی به موشک‌های مجهز به سلاح های اتمی را رد کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: توافق هسته‌ای باید به طور مجزا حفظ شود ولی مساله موشک بالستیک باید با دولت‌های اروپایی و سرویس خارجی اتحادیه اروپا مورد مذاکره قرار گیرد.

ژان ایو لودرایان وزیر خارجه فرانسه قصد دارد پیش از پایان ماه جاری میلادی به تهران سفر کند.

به نوشته رویترز، تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران نیاز به موافقت همه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا دارد که دستیابی به چنین اجماعی در شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

نظر شما