شناسهٔ خبر: 22536262 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دیابت مهم‌ترین بیماری متابولیسم و سوخت و ساز بدن

دیابت مهم‌ترین بیماری متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که بدن نمی‌تواند انسولین تولید شده و یا انسولین وارد شده به بدن را به مصرف برساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های دیابت، افزایش سطح گلوکز خون است گفت: هنگام مصرف مواد غذایی مقداری از آن ماده تبدیل به گلوکز و از طریق جریان خون وارد تمام بافت‌ها شده و به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


دکتر سید غفار شفایی با اشاره به اینکه بسیاری از سلول‌های بدن، بدون حضور انسولین قادر به مصرف گلوکز نیستند، افزود: در حقیقت انسولین شبیه کلیدی است که درب سلول را باز می‌کند و به این ترتیب گلوکز به درون سلول وارد می‌شود، اگر بدن مقدار کافی انسولین نداشته باشد یا نتواند به درستی از آن استفاده کند، قفل‌ها باز نخواهند شد.


وی ادامه داد: خستگی زودرس، از دست رفتن آب بدن، مختل شدن بینایی چشم‌ها و کند شدن روند درمان زخم‌های بدن از علائم بیماری دیابت است.


متخصص بیماری‌های داخلی تاکید کرد: تمامی علائم بیماری دیابت با برنامه ریزی غذایی مناسب بهبود و تعادل مناسبی در دریافت غذا، انسولین و فعالیت بدنی بیمار ایجاد می‌شود.


دکتر سید غفار شفایی با بیان اینکه غده پانکراس، وظیفه تولید انسولین بدن را برعهده دارد افزود: در تمام طول روز به مقدار اندک، اما پس از مصرف هر وعده غذایی به مقدار قابل توجهی تولید انسولین از غده پانکراس افزایش می‌یابد.


وی با بیان اینکه دیابت به دو نوع یک و ۲ تقسیم می‌شود ادامه داد: دیابت نوع یک، معمولا در سنین کمتر از ۳۰ سال تشخیص داده می‌شود.
متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه تمامی افراد مبتلا به دیابت نوع یک، موظف به مصرف روزانه انسولین به صورت تزریقی هستند گفت: بدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک قادر به تولید انسولین مورد نیاز بدن نیست.


دکتر شفایی افزود: تصور نادرست افراد در خصوص دیابت نوع ۲ سبب ایجاد باور‌های غلط در خصوص علائم بیماری دیابت نوع ۲ می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه دیابت نوع ۲ را دیابت بزرگسالان نیز می‌نامند ادامه داد: امروزه بر اثر فعالیت بدنی اندک، تغذیه نامناسب و اضافه وزن کودکان زیادی به دیابت نوع ۲ مبتلا می‌شوند.


متخصص بیماری‌های داخلی با بیان اینکه افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مقاوم به انسولین هستند، گفت: در این نوع دیابت بدن مقدار زیادی انسولین تولید، اما در برابر استفاده از آن مقاومت نشان می‌دهد.


دکتر شفایی با اشاره به اینکه کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی به بدن کمک می‌کند تا از انسولین تولید شده بهتر استفاده کند، افزود: دارو‌های دیابت کمک می‌کند که مقاومت بدن نسبت به انسولین کاهش یابد که از جمله این دارو‌ها متفورمین را می‌توان نام برد.


وی ادامه داد: مصرف مقادیر کمی غذا در طول روز، بجای مصرف یک تا دو وعده غذای حجیم به شما کمک می‌کند تا بتوانید قندخون خود را کنترل کرده و علاوه بر آن دارو‌های مختلفی وجود دارند که کمک می‌کند غده پانکراس انسولین بیشتری تولید و یا بدن با کفایت بیشتری از آن استفاده کند.


دکتر شفایی با بیان اینکه حدود نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ از انسولین استفاده می‌کنند، گفت: دیابت نوع ۲، یک بیماری پیش رونده است به این معنا که در طول سالیان، نیاز فرد مبتلا از تنظیم فعالیت بدنی به مصرف دارو و انسولین تزریقی تغییر پیدا می‌کند.


وی همچنین اشاره‌ای به راهکار‌های مختلفی برای تغییر برنامه درمانی به منظور بهبود وضعیت کلوگز خون داشت و افزود: اول از همه، زمان و مقدار دریافت غذای خود را مورد بررسی قرار داده، به عنوان مثال از غذا‌ها و میان وعده‌های کم حجم به جای غذا‌های پر حجم با دفعات کمتر استفاده کنید، به این ترتیب مقدار غذای مصرفی تان کمتر خواهد شد.


دکتر شفایی گفت: فعالیت بدنی خود را افزایش دهید، سعی کنید در بیشتر روز‌های هفته این نوع فعالیت را داشته باشید، حتی مقدار فعالیت بدنی کم در طی روز می‌تواند تاثیر زیادی بر سطح قند خون گذاشته که در این حالت مقدار غذا یا داروی مصرفی شما تغییر خواهد کرد.


وی افزود: تحت نظر پزشک دارو‌های مصرفی خود را تغییر دهید و یا از دارو استفاده کنید، معمولا دارو‌های تجویزی برای دیابت می‌توانند بر اساس الگوی غذایی فرد تنظیم شوند که این دارو‌ها شامل انسولین و یا قرص‌های خوراکی می‌شوند.

انتهایپیام/د

بیماری متابولیسم و سوخت و ساز بدن

نظر شما