شناسهٔ خبر: 22536093 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تعلیق عضویت در اتحادیه عرب، تهدید تازه عربستان علیه لبنان

R7891/P36446/S8,90/CT7

با نزدیک‌شدن زمان نشست وزیران خارجه عرب در قاهره، عربستان در تکاپوی دیکته‌کردن خواسته‌های خود بر این نشست برآمده و به تعلیق عضویت لبنان در اتحادیه عرب اشاره دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الاخبار، در حالی که گفته می‌شود نشست وزیران خارجه عرب قرار است یکشنبه آینده در قاهره برگزار شود، عربستان در تلاش است با دیکته کردن خواسته‌های خود بر حاضران در این نشست، اعلام کند در صورتی که خواسته‌هایش به اجرا در نیاید، عضویت لبنان در اتحادیه عرب را تعلیق خواهد کرد.

تلاش عربستان برای ناکام‌گذاشتن مقاومت سیاسی میشل عون

توافق فرانسه با عربستان سعودی مبنی بر آزادی سعد حریری مانع تشدید مواضع عربستان علیه لبنان نشده است زیرا حامیان سعودی در لبنان در تلاش هستند مقاومت سیاسی میشل عون رئیس جمهور لبنان در برابر قیمومیت کامل عربستان بر کشورش را ناکام بگذارند.

این گروه همچنین این دیدگاه را رواج می‌دهند که هرگونه تلاش علیه تجاوز به شرافت ملی و حاکمیت لبنان به‌مثابه تشدید مواضع لبنان و اعلام جنگ علیه عربستان است.

برخی از این افراد از این نیز فراتر رفته و اعلام می‌کنند هدف از مخالفت با بازداشت سعد حریری جلب رضایت ایران است.

عملکرد ماشین تبلیغاتی عربستان علیه لبنان

ماشین تبلیغاتی عربستان در لبنان نیز نه‌فقط عملیات ربودن سعد حریری و بازداشت او در عربستان و نیز دخالت فرانسه برای آزادی او را نادیده می‌گیرند بلکه هیچ اشاره‌ای به برنامه‌های عربستان علیه لبنان ندارند.

ادعای عربستان علیه حزب‌الله

در همین ارتباط منابع دیپلماتیک عربی اعلام کردند، ریاض سرگرم رایزنی با برخی کشورهای عربی است تا مقدمات نشست یکشنبه آینده وزیران خارجه عرب در قاهره را فراهم و به آنان اعلام کند، دلایلی ارائه خواهد کرد که ثابت می‌کند حزب‌الله در ساخت موشک‌هایی که از یمن عربستان را هدف قرار می‌دهد دست دارد.

همچنین عربستان در تلاش برای بازارگرمی این موضوع است که جزییات دقیقی در اختیار دارد مبنی بر اینکه قطعات موشک‌ها از ایران به یمن منتقل شده و سپس حزب‌الله این قطعات را در صنعاء مونتاژ می‌کند و به انصارالله در حملات موشکی به خاک عربستان کمک می‌رساند.

درخواست عربستان برای محکومیت حزب‌الله در نشست قاهره

عربستان بر اساس این دلایل محکومیت روشن حزب‌الله را خواستار خواهد شد و بر محکومیت حزب‌الله از سوی لبنان نیز تأکید دارد و ادامه برنامه‌ریزی عربستان به این شکل است که در صورت مخالفت لبنان با اجرای این دستورات، ریاض پیشنهاد تعلیق عضویت آن را در اتحادیه عرب مطرح خواهد کرد.

کدام طرف‌ها بله‌قربان‌گوی عربستان هستند؟

در این میان تماس‌های جاری نشان می‌دهد که این پیشنهاد فقط با استقبال امارات متحده عربی، بحرین و نماینده عبدربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن به ریاض روبه‌رو شده است.

وزیر خارجه عراق به قاهره نمی‌رود

به‌موازات این اخبار، منابع آگاه در وزارت خارجه عراق اعلام کردند، هیئت عراقی به‌ریاست ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در نشست قاهره شرکت نمی‌کند بلکه وزارت خارجه یک نماینده به این نشست اعزام خواهد کرد.

بنابر اعلام این منابع، ریاض وزیران خارجه عرب را تحت فشار قرار داده است تا تهران و حزب‌الله را در خصوص حمله موشکی یمن به فرودگاه ریاض محکوم کنند که در این صورت هیئت عراقی از نشست قاهره خارج شده و یا حق اعلام نظر را برای خود محفوظ خواهد دانست.

در این میان گفته می‌شود وزارت خارجه عراق و لبنان همچنان در خصوص بندهای جلسه قاهره در تماس و هماهنگی مستمر هستند و در صورت ادامه حضور حریری در عربستان، عراق و لبنان بازگشت سریع او به لبنان را خواستار خواهند شد و بر این نکته تأکید خواهند کرد که این درخواست باید در بند شماره یک برنامه کار نشست قاهره قرار بگیرد.

بازداشت حریری اقدامی خصمانه علیه لبنان است

این در حالی است که میشل عون روز گذشته خیلی روشن توضیح داد که حریری بازداشت شده و آزادی‌های او در محل بازداشتش محدود شده است و این بازداشت اقدامی خصمانه علیه لبنان است به‌ویژه اینکه دولت لبنان بر اساس توافقنامه وین از مصونیت دیپلماتیک برخوردار است.

انتهای پیام/*

نظر شما