شناسهٔ خبر: 22535696 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

تلاش بی وقفه درجهت احیای کارکردهای مساجد زنجان/ طرح پویش زکات علمی در مساجد اجرا می شود

خبرگزاری شبستان: طرح پویش زکات علمی، طرح بسیج محله محور و شورای اصلاح محله در مساجد زنجان در راستای احیای کارکردهای مساجد و زمینه سازی برای ایجاد مسجد تراز اسلامی در زنجان اجرا می شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- زنجان:

بی شک مساجد از دیرباز محل تجمع مسلمانان برای فعالیت های مختلف عبادی، نظامی، سیاسی و اجتماعی بوده است و همین موضوع موجب گردیده این اماکن مقدس از جایگاه ویژه ای در بین مسلمانان برخوردار شود.

 

اولین مسجد در اسلام مسجد قباست که به دست پیامبر گرامی اسلام(علیه السلام) بنا شده است که بیشتر جلسات ایشان با مسلمانان حول محورهای مختلف از جمله تفاسیر آیات نازل شده بر پیامبر، مشورت در خصوص جنگ، مباحث آموزشی و مسائل سیاسی روز در مساجد انجام می شد.

 

ساخت مساجد از صدر اسلام تاکنون در کشورهای مسلمان نشین ادامه دارد و در نظام جمهوری اسلامی ایران هم به این موضوع اهتمام ویژه ای می شود.

 

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کارکردهای مساجد احیا شد و مساجد به محلی برای تجمع مسلمانان و فعالیت های سیاسی در کنار برنامه های عبادی تبدیل شد، بسیاری از اعلامیه های امام راحل در مساجد رد و بدل می شد و جلسات مخفیانه انقلابیون به دور از نیروهای ساواک در مسجد تشکیل می شد.

همچنین استارت راهپیمایی های ضد طاغوت در مساجد زده می شد و انقلابیون با برنامه های ازپیش تعیین شده تجمعات خود را از مساجد آغاز و به سطح خیابان های شهر می کشانند.

 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در هشت سال جنگ تحمیلی کارکردهای مساجد به اوج خود رسید مادران و همسران رزمندگان و عموم مردم کمک های خود را در مساجد جمع آوری و به جبهه ها ارسال می کردند.

 

همچنین ثبت نام از رزمندگان برای اعزام به خط مقدم جبهه از مساجد انجام می شد و عموم مردم با مراجعه به مساجد از وضعیت جبهه های جنگ آگاه می شدند.

 

پس از جنگ تحمیلی و با تشکیل پایگاه های مقاومت بسیج و کانون های فرهنگی و هنری مساجد، متولیان تمام تلاش خود را برای احیاء کارکردهای مساجد به کار بستند تا جوانان همچنان به مساجد رفت و آمد کنند.

 

این مراکز که در کنار فعالیت های عقیدتی و سیاسی فعالیت های فرهنگی و هنری را با جدیت دنبال می کنند، در حال حاضر در بیشتر مساجد دایر هستند و همین موضوع می تواند نقطه عمومی برای پابرجابودن کارکردهای مساجد باشد.

در استان زنجان هم بالغ بر یک هزار و 500 مسجد وجود دارد که در 25 درصد از این مساجد کانون های فرهنگی و هنری مساجد دایر است که بنابه اعلام دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد 60 درصد از این کانون ها در روستاها دایر است.

 

در کنار کانون های فرهنگی و هنری مساجد هم پایگاه های مقاومت بسیج دایر شده است که این مراکز هم در کنار مساجد به برپایی دوره های عقیدتی سیاسی با تشکیل حلقه های صالحین می پردازند.

 

در استان زنجان همایش ائمه جماعات، هیات امنا، خادمات و مسوولان کانون های فرهنگی و هنری و فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج شب گذشته در مسجد امام محمدباقر(علیه السلام) زنجان برگزار شد.

 

این مراسم با هدف تعامل بیشتر فعالان مساجد و ارائه راهکارهای مناسب برای فعال کردن مساجد و مسجد محور برنامه ها تشکیل شد که شاهد حضور جمع کثیری از فعالان مسجد در این مراسم بودیم.

 

پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید حجت السلام نجم الدین فتحی، نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه زنجان به عنوان نخستن سخنران مراسم آغاز کرد.

 

وی به کارکردهای مساجد در طول تاریخ اسلام اشاره کرد و گفت: مساجد یکی از زمینه های ایجاد اتحاد بین مسلمانان جهان است.

وحدت و ایستادگی در برابر دشمنان فلسفه وجودی مساجد است

این مقام مسوول عدم خداشناسی و خداباوری را یکی از مشکلات انسان امروز خواند و گفت: کسانی که متولی مسجد هستند بایستی به خدا ایمان راسخ داشته باشند.

 

حجت الاسلام فتحی با اشاره به اینکه متولی مسجد نبایستی از یاد خدا و معاد غافل باشد، خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر گرامی اسلام مساجد پایگاه های بندگی، کانون فعالیت هاس علمی، مراکز تصمیم گیری و بسیج نظامی بود.

 

نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه زنجان فلسفه وجودی مساجد را ایستادگی در برابر دشمنان خواند و گفت: شهدای انقلاب از مساجد به جبهه ها اعزام شدند و به شهادت رسیدند.

 

وی با انتقاد از کمبود مساجد در شهر زنجان گفت: این در حالی است که یک مسجد برای یک روستا کافی است و در این زمینه مشکلی احساس نمی شود.

 

حجت السلام فتحی در ادامه به جذب جوانان به مساجد تاکید کرد و گفت: بایستی با اجرای برنامه های به روز و جذاب برای جوانان در مساجد این قشر را برای حضور در مساجد ترغیب کرد.

تلاش دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و مساجد تمامی ندارد

فرمانده سپاه ناحیه زنجان هم به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این همایش بر ضرورت جذب جوانان به مساجد تاکید کرد و گفت: متولیان مساجد از جمله هیات امنا، خادمین مساجد، مسوولان کانون های فرهنگی و هنری مساجد و فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج در این زمینه

مسوولیت دارند.

 

ابوالفضل طهماسبی به هراس دشمنان اسلام و انقلاب از مساجد و نقش این مراکز در ارتقاء بصیرت و هوشیاری مردم بالاخص جوانان اشاره کرد و گفت: تلاش دشمن برای ضربه زدن به اسلام و مساجد تمامی ندارد.

 

این مقام مسوول با تاکید بر مسجد محور بودن برنامه ها در سطح شهر زنجان افزود: از 29 آبان هفته بسیج آغاز می شود از اینرو در هر مسجدی بایستی برنامه هایی برای این هفته پیش بینی شود.

 

فرمانده سپاه ناحیه زنجان از اجرای طرح بسیج محله محور از 5 آذر امسال در زنجان خبر داد و گفت: به منظور کمک به نیروهای انتظامی تیم های سه نفر از اعضای پایگاه های مقاومت بسیج در سطح شهر و روستا با هماهنگی نیروی انتظامی شروع به گشت زنی خواهند کرد.

 

طهماسبی از تشکیل شورای اصلاح محله در زنجان خبر داد و گفت: این شورا هم در راستای پویش مردمی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد در زنجان راه اندازی می شود.

 

وی به راه اندازی پویش زکات علمی در مساجد زنجان اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح گروهی از متخصصین و دانشجویان به منظور حل مشکلات درسی دانش آموزان و دانشجویان در مساجد حضور پیدا می کنند.

 

در ادامه این همایش هریک از حاضران در جلسه ضمن اعلام آمادگی خود برای اجرای طرح های مختلف در مساجد به بیان مشکلات و راهکارهایی در راستای رونق بخشیدن به مساجد و احیاء کارکردهای آن پرداختند.

نرگس سعادتی- زنجان

نظر شما