شناسهٔ خبر: 22534873 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیدار وزیر خارجه فرانسه با ولیعهد عربستان در ریاض/آخرین تحولات منطقه محور گفت وگوهای دو طرف

تهران – ایرنا – 'ژان ایو لودریان' وزیر خارجه فرانسه شامگاه چهارشنبه در دیدار با 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان سعودی در ریاض، درخصوص آخرین تحولات منطقه بحث و گفت وگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزیر خارجه فرانسه در دیدار با ولیعهد عربستان سعودی همچنین درخصوص روابط دوجانبه، گسترش این روابط و همچنین همکاری های امنیتی گفت وگو کردند.
خبرگزاری عربستان جزئیات بیشتری از این دیدار منتشر نکرده است.
درحالی 'ژان ایو لودریان' با مقام های سعودی در ریاض دیدار کرده که به نظر می رسد بحران لبنان و استعفای 'سعد الحریری' نخست وزیر لبنان محورهای این دیدار بوده باشد.
در همین حال ساعاتی پیش کاخ الیزه به نقل از 'امانوئل مکرون' رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که 'سعد الحریری' نخست وزیر لبنان قرار است به همراه خانواده خود ریاض را به مقصد پاریس ترک کند.
ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه سعد الحریری و خانواده اش را به فرانسه دعوت کرده است.
یک مقام گفت که مکرون روزهای سه شنبه و چهارشنبه چند بار با الحریری و محمدبن سلمان گفت وگو کرد.
به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد که «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در جریان سفرش به عربستان که قرار است امروز آغاز شود، علاوه بر مقامات سعودی با سعدالحریری هم که شنبه هفته گذشته در اقدامی نامتعارف و غافلگیرانه در عربستان از مقام خود استعفا کرد و همچنان در این کشور بسر می برد، دیدار می کند.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به وزیر امور خارجه فرانسه گزارش داد: وزیر خارجه فرانسه چهارشنبه شب در ریاض با ولیعهد سعودی و روز پنجشنبه با سعد الحریری دیدار و گفت وگو می کند.
'امانوئل مکرون' هم که هنگام اعلام استعفای الحریری در امارات بسر می برد، به طور ناگهانی و در سفری از قبل برنامه ریزی نشده وارد عربستان شد و با 'محمدبن سلمان' در فرودگاه ریاض ملاقات کرد. کارشناسان معتقدند که او نتوانسته است سعودی ها را برای بازگشت الحریری به بیروت راضی کند.
ژنرال 'میشل عون' رئیس جمهوری لبنان روز چهارشنبه تاکید کرد که سعد الحریری در عربستان در بازداشت بسر می برد. الحریری در توئیتی نوشت که حالش خیلی خوب است و همان طور که وعده داده است بزودی به بیروت بازمی گردد.
مقامات لبنانی معتقدند که سعودی ها خانواده الحریری را هم به گروگان گرفته اند تا او مطابق دستورات آنها رفتار کند.
الحریری روز شنبه 13 آبان در اقدامی نامتعارف و غافلگیرکننده در عربستان از مقام خود استعفا کرد. متن بیانیه استعفای وی از طریق شبکه خبری سعودی العربیه قرائت شد.
شبک**9365**1392**مترجم: رضا میرزائی**انتشار: ابوالفضل بابایی

انتهای پیام /*

نظر شما