شناسهٔ خبر: 22534535 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش تحلیلی؛

شکست توطئه آمریکایی - سعودی در لبنان/نقش پنهان «موساد»

سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) آمریکا و عربستان را مأمور اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی به حزب‌الله و لبنان کرده است تا این کشور وارد تونل تاریک آشوب و هرج و مرج کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل ـ رامین حسین آبادیان: طی قریب به ۱۰ روز گذشته لبنان آبستن تحولات جدیدی بود که به یکباره و به صورت کاملا ناگهانی اتفاق افتاد؛ از استعفای سعد الحریری آن هم در خاک عربستان سعودی گرفته تا بازداشت وی توسط سعودی ها که البته بسیاری از رسانه های بین المللی بر روی آن صحه گذاشتند. با وجود تحولات اخیر، همه منتظر ظهور و بروز بحران جدیدی در لبنان بودند تا پس از سپری شدن قریب به یک سال ثبات در این کشور، بار دیگر شاهد نا امنی و بی ثباتی در آن باشیم. با این حال، نه تنها در طول ۱۰ روز گذشته هیچگونه بی ثباتی در لبنان به وجود نیامده است، بلکه تمامی شواهد و قرائن حاکی از وجود نوعی همبستگی و اتحاد بی سابقه میان جریان ها و احزاب مختلف این کشور است. از سوی دیگر، دستگاه، سازمان ها و نهادهای امنیتی نیز تاکنون یکدستی و یکپارچگی خود را به طور کامل و برخلاف آنچه که آمریکایی ها و متحدان سعودی یشان انتظار داشتند، حفظ کرده اند. 

 واشنگتن و ریاض همواره و پس از به دنبال تصدی پست ریاست جمهوری میشل عون در لبنان، به دنبال به آشوب کشاندن این کشور بودندمسأله توطئه ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در لبنان، مسأله جدیدی نیست که تنها در استعفای ناگهانی سعد الحریری از پست نخست وزیری تجلی پیدا کرده باشد. واشنگتن و ریاض همواره و پس از به دنبال تصدی پست ریاست جمهوری میشل عون در لبنان، به دنبال به آشوب کشاندن این کشور بودند؛ تلاشی که البته تاکنون با وحدت کلمه مردم لبنان و همچنین گروه های سیاسی مختلف این کشور به هیچ نتیجه ای نرسیده است. با تمامی این ها، به تازگی «جان عزیز» مشاور سیاسی و رسانه ای میشل عون، رئیس جمهوری لبنان از ابعاد تازه ای توطئه های ایالات متحده آمریکا در لبنان پرده برداشته است.

در همین ارتباط، «جان عزیز» مشاور رسانه ای رئیس جمهوری لبنان در سخنانی از توطئه ایالات متحده آمریکا و متحدانش برای ضربه زدن به لبنان خبر داد و گفت که این توطئه در نهایت شکست خورد و به نتیجه نرسید. این مقام لبنانی افزود: «حریری با این توطئه مخالف بود و شاید همین مخالفت موجب ایجاد شرایط کنونی برای وی شده است». وی ادامه داد: «مخالفت حریری و جریانش با این توطئه و همچنین وحدت لبنانی ها بر سر موضع میشل عون، خطرناک بودن این توطئه و پیامدهای فاجعه‌بار آن بر کل منطقه را آشکار کرد؛ به گونه ای که بر آمریکایی‌ها تأثیر گذاشت و منجر به شکست توطئه شد». بنابراین، از اظهارات مشاور میشل عون کاملا واضح است که توطئه های ایالات متحده برای وارد کردن لبنان به تونل تاریک آشوب و هرج و مرج به مدت ها پیش باز می گردد.

واقعیت این است که عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا نقش مکمل یکدیگر را برای به آشوب کشاندن لبنان ایفا می کند. طرح ایجاد آشوب در لبنان و تبدیل آن به کشوری همچون سوریه که طرح ایجاد آشوب در لبنان و تبدیل آن به کشوری مانند سوریه که زیرساختهایش تقریبا نابود شده، توسط موساد ارائه شده استزیرساخت های آن تا حدود زیادی نابود شده است، از سوی سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) ارائه شده است. در این طرح، میان ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی، تقسیم کار صورت گرفته است. آمریکایی ها مأمور اعمال تحریم های اقتصادی علیه حزب الله لبنان هستند و مسئولیت اعمال فشار اقتصادی بر این گروه و به تبع آن لبنان را دارند و در طرف مقابل، مسئولیت اعمال فشار سیاسی بر این کشور نیز به عربستان سعودی واگذار شده است. 

پس از دو هفته از تحریم اقتصادی حزب الله در کنگره آمریکا عربستان سعودی حریری را به ریاض فراخوانده و سپس وی را وادار به استعفا از نخست وزیری کرددرست به همین دلیل است که تنها پس از گذشت حدود دو هفته از تحریم اقتصادی حزب الله لبنان توسط نمایندگان کنگره آمریکا مقامات عربستان سعودی سعد الحریری را به طور ناگهانی به ریاض فراخوانده و سپس وی را وادار به استعفا از پست نخست وزیری کردند تا بدین ترتیب لبنان بار دیگر به میدانی برای جنگ و منازعات سیاسی بر سر قدرت تبدیل شود. همزمانی اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی بر حزب الله و لبنان از سوی ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی، خود به تنهایی گواه بر این مدعاست که این فشارها در چارچوب توطئه ای اعمال می شوند که در سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی تدارک دیده شده است. 

با تمامی این ها، توطئه مشترک ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی برای به آشوب کشاندن لبنان و ایجاد درگیری و منازعه سیاسی میان احزاب و جریان های مختلف سیاسی با شکست توطئه مشترک آمریکا و عربستان برای به آشوب کشاندن لبنان و ایجاد منازعه سیاسی میان احزاب  سیاسی با شکست مواجه شدسنگینی مواجه شد. بخش عمده ای از موفقیت (عدم تحقق خواسته آمریکا و سعودی) به نقش محوری و حکیمانه سید حسن نصرالله و مدیریت مدبرانه و هوشمانه مشیل عون، رئیس جمهوری لبنان باز می گردد. درحالی که محور آمریکا ـ سعودی و صهیونیسم تصور می کردند که در جریان بحران سیاسی اخیر در لبنان، گروه های سیاسی یکی پس از دیگری به صف آرایی در مقابل یکدیگر می پردازند و در این میان، حزب الله نیز بر گروه های مخالف خود در جریان ۱۴ مارس خواهد تاخت، اما تمامی محاسبات آنها برهم خورد تا بار دیگر ثابت شود که فتنه جدیدی انتظار لبنان را نمی‌کشد.

در هر صورت، بسیاری معتقدند سناریوی اخیر عربستان در لبنان تنها متاثر از کاهش وزن و جایگاه عربستان در منطقه بویژه پس از پیروزی‌های اخیر دولت سوریه و همچنین شکست بزرگ گروه‌های تکفیری و تروریستی در عراق است. در این شرایط در نگاه عربستان، لبنان آخرین پایگاهی بود که می‌توانست پس از برهم خوردن برنامه‌ها در عراق و سوریه و گیر کردن در جنگ فرسایشی یمن، آن را  وارد بحران نماید و از این طریق بتواند به حزب الله و محور مقاومت آسیب برساند؛ هرچند در عمل برنامه‌های ریاض در لبنان به ضدبرنامه علیه او منجر شده است. در این وضعیت و در حالی که نه جامعه بین‌المللی چندان روی خوشی به دخالت ریاض در حاکمیت بیروت نشان داده و نه حتی نزدیک‌ترین متحدان سنتی سعودی در لبنان با عربستان همراه بوده‌اند. به همین دلیل اکنون این سوال به وجود آمده است که اقدامات اخیر عربستان در لبنان براساس کدام محاسبات صورت گرفته است؟

نظر شما