شناسهٔ خبر: 22534413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

سناتورهاي آمريکايي اختيارات هسته‌اي ترامپ را مورد بررسي قرار دادند

مهار آتش و خشم

صاحب‌خبر -

در پي لفاظي‌هاي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري ايالات‌ متحده، درباره جنگ اتمي با کره‌شمالي، سناتورهاي آمريکايي براي اولين‌بار در 41 سال گذشته اختيارات اتمي رئيس‌جمهوري اين کشور را مورد بررسي قرار دادند. يک سناتور دموکرات طرحي را براي ممنوع‌کردن حمله اتمي آمريکا به کره‌شمالي بدون مجوز کنگره، تهيه کرده است. باب کورکر، رئيس کميته روابط خارجي سناي آمريکا که پيش‌تر درباره به‌راه‌انداختن جنگ جهاني سوم از سوي ترامپ هشدار داده بود، جلسه روز گذشته را آغاز کرد و از خطرات سيستمي گفت که در آن رئيس‌جمهور به‌تنهايي مي‌تواند فرمان آغاز يک جنگ اتمي را صادر کند. او در ابتداي اين جلسه گفت بر اساس قوانين آمريکا، در صدور فرمان حمله اتمي به ديگر کشورها رئيس‌جمهور اختيار تام دارد و هيچ مرجع ديگري براي نظارت يا لغو دستور رئيس‌جمهور وجود ندارد. به گفته اين سناتور، درحال‌حاضر هيچ راه‌حل قانوني‌ای براي رفع اين مشکل وجود ندارد. اظهارات ترامپ در هفته‌ها و ماه‌هاي گذشته درباره بحران هسته‌اي کره‌شمالي، نگراني نمايندگان دو حزب اصلي کنگره را از احتمال اقدامات ماجراجويانه او بيشتر کرده است. ترامپ در ماه آگوست در توييتي، کره‌شمالي را تهديد به حمله اتمي کرد و در سخنراني خود در نشست سالانه مجمع عمومي ملل متحد نيز اين کشور را تهديد به نابودي کامل کرد. پيش از آنکه ترامپ قدرت بگيرد و کره‌شمالي را تهديد به روبه‌روشدن با «آتش ‌و ‌خشم» کند، پنتاگون در زمان رياست‌جمهوري باراک اوباما طرحي يك‌ميليارد و 700 ميليون‌دلاري را براي ساخت نسل جديد بمب‌افکن‌هاي هسته‌اي امضا کرده بود، اما بسياري از سناتورها ترامپ را نامعقول مي‌دانند.
يکي ديگر از سناتورهاي حاضر در اين جلسه، کريس مورفي، سناتور دموکرات ايالت کنتيکت، بود. او در اين جلسه ابراز نگراني کرد که رئيس‌جمهوري چنين بي‌ثبات ممکن است با صدور دستور حمله اتمي به ديگر کشورها، منافع ملي ايالات متحده را به خطر بيندازد. بااين‌حال برخي مقامات سابق آمريکا و سناتورهاي کنگره از تغيير قانون موجود و گرفتن اختيار صدور فرمان حمله اتمي از رئيس‌جمهور ابراز نگراني کرده و گفته‌‌اند اين تصميم ممکن است براي رئيس‌جمهور آتي آمريکا ناگوار باشد.
سناتور دموکرات، ادوارد مارکي از ايالت ماساچوست، در اين جلسه تأکيد کرد که مجوز جنگ هسته‌اي بايد صرفا از سوي کنگره صادر شود. اين سناتور يک طرح براي ممنوعيت رئيس‌جمهور از آغاز يک جنگ اتمي عليه کره‌شمالي بدون‌ گرفتن مجوز از کنگره را تهيه کرده است. تنها سه سناتور ديگر دموکرات از اين طرح مارکي حمايت کرده‌اند. برخي سناتورهاي کنگره، به‌ويژه دموکرات‌ها معتقدند بايد با تهيه قانوني جديد، اختيارات ترامپ را براي آغاز يک جنگ اتمي با ديگر کشورها از او گرفت و اختيارات او را منحصر به صدور دستور واکنش متقابل به حمله اتمي احتمالي ديگر کشورها به خاک آمريکا کرد. رئيس‌جمهور آمريکا از اين قدرت برخوردار است که جنگي هسته‌اي در دنيا راه بيندازد و در کمتر از شش‌دقيقه چنين فرماني را صادر کند. سناتور دموکرات ايالت ماساچوست پس از پايان اين جلسه به روزنامه گاردين گفت: اطمينان ندارم در صورتي که ترامپ دستور انجام يک حمله هسته‌اي پيشگيرانه را بدهد، مقامات نظامي مسئول اجراي آن از انجام اين دستور خودداري کنند. ژنرال رابرت کهلر، مسئول سابق فرماندهي استراتژيک ارتش آمريکا، نيز در اين جلسه گفت با وجود رئيس‌جمهوري مانند ترامپ، از نظر او ارتش مي‌تواند از دستورات او به‌عنوان فرمانده کل نيروهاي مسلح، حتي اگر دستور حمله هسته‌اي باشد، سرپيچي کند. گاهي اوقات رفتارهاي ترامپ بسيار نگران‌کننده است، اما مسئله استفاده از سلاح هسته‌اي بسيار حساس است. سناتور بن کاردين، نماينده دموکرات مريلند، هم گفت: «با توجه به چالش‌هايي که امروز با آن روبه‌رو هستيم، بايد بررسي کنيم آيا دادن چنين اختيارات آزموده‌نشده و گسترده‌اي به يک فرد که بتواند جنگي هسته‌اي را براي نخستين‌بار و در هر شرايطي آغاز کند عقلاني است يا خير؟». دونالد ترامپ از زمان رسيدن به رياست‌جمهوري، جنگ لفظي شديدي با رهبر کره‌شمالي داشته و دو طرف يکديگر را به حمله نظامي تهديد کرده‌اند. چندي قبل رئيس‌جمهوري آمريکا در پارلمان سئول با بيان اينکه پيونگ‌يانگ يک ديکتاتوري ظالمانه دارد که هيچ‌کس مستحق زندگي در آن نيست، به کره‌شمالي هشدار داده که عزم واشنگتن در دفاع از ايالات متحده و متحدانش را دست‌کم نگيرد، بااين‌حال پيشنهادي به سوي «آينده بهتر» ارائه کرد که منوط به توقف برنامه‌ تسليحاتي و موشکي کره‌شمالي است.

 

نظر شما