شناسهٔ خبر: 22533776 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اطمینان لبنان از بازداشت حریری

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل- مانیا شوبیری: چند روز از استعفای عجیب حریری در ریاض گذشته است. او بارها اعلام کرده است که حالش خوب است و به زودی به لبنان بازخواهد گشت، اما اخبار منتشره از وضعیت او و خانواده اش همچنان سرشار از ابهام است.
رئیس‌جمهوری لبنان طولانی شدن حضور سعد حریری در عربستان را دلیل بربازداشت او خانواده اش در ریاض دانسته و تاکید کرده است که لبنان اقدامات لازم را در خصوص آزادسازی حریری انجام خواهد داد. از سوی دیگر راعی اسقف اعظم مارونی‌های لبنان در سفر به ریاض با حریری دیدار کرده است و ضمن حمایت از او اعلام کرده است که دلایل حریری برای استعفا قانع کننده بوده. در این میان احتمال گفتگوی فرانسه و اسرائیل پیرامون بررسی تحولات لبنان پس از استعفای حریری و تلاش فرانسه در راستای دیدار با وی قابل توجه است.
سایت اینترنتی النشره نوشته است که «میشل عون»، رئیس‌جمهور لبنان در دیدار با اعضای شورای ملی رسانه تاکید کرده است که بعد از ۱۲ روز از رفتن سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان به ریاض، دیگر توجیهی برای عدم بازگشت او وجود ندارد، ما معتقدیم که او در عربستان بازداشت شده است و این چیزی است که نقض توافق وین و حقوق بشر محسوب می‌شود.
عون اعلام کرده است که لبنان تمامی اقداماتی را که برای آزادی حریری لازم باشد اتخاذ خواهد کرد و با کشورهای عربی و غربی برای حل این مسئله در ارتباط است.
به گفته وی نمی‌توان درباره استعفایی که از خارج اعلام شده تصمیم‌گیری کرد. باید برای استعفا یا صرف نظر از آن به لبنان بازگشت. ما آماده این هستیم که دلایل استعفای حریری را بررسی کنیم اما به شرطی که به حاکمیت لبنان لطمه‌ای وارد نشود. ما نمی‌توانیم بیش از این انتظار بکشیم و وقت را از دست بدهیم؛ چراکه نمی‌توان امور دولت را با این وضع رها کرد. رئیس‌جمهوری لبنان مدعی شده است که وضعیت خانواده حریری مشابه وضعیت اوست. ما مطمئن شدیم که او بازداشت است و در زمان ورود و خروجش بازرسی می‌شود.
میشل عون تاکید کرده است که آنچه رخ داده استعفای دولت نیست بلکه تجاوزی به کشور، عزت آن و روابطی است که لبنان و عربستان را به هم مرتبط می‌سازد. در واکنش به اظهارات میشل عون، سعد حریری در توییتی نوشته است که «حال من خیلی خوب است و همانطور که وعده دادم به لبنان عزیزم بازمی‌گردم.»
به گزارش شبکه خبری الجزیره «کاردینال بشاره پطرس» راعی اسقف اعظم مارونی‌های لبنان حمایت خود را از نخست وزیر لبنان ابراز داشته و اعلام کرد، با دلایل مطرح شده از سوی حریری برای استعفا قانع شدم.  وی در این سفر به ریاض با سعد حریری در محل اقامتش دیدار کرد. اسقف اعظم مارونی‌های لبنان در خصوص بازگشت حریری به لبنان گفته است که قطعا و در سریع‌ترین زمان ممکن حریری به لبنان بازمی‌گردد.
وی اعلام مرده است که با دلایل استعفای حریری کاملا قانع شده است. الشرق الاوسط به نقل از منابع درباره اعلام حمایت راعی از دلایل استعفای حریری مدعی شد، او دلایل حریری را تایید می‌کند که مهمترین آن مداخله برخی لبنان‌ها در امور کشورهای عربی و مشخصا سوریه و یمن است. به گفته او باید از سیاست خویشتن‌داری و بی‌طرفی استفاده کنیم. روزنامه عبری زبان معاریو به نقل از یک منبع عالی‌رتبه فرانسوی نوشت، «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه تماسی را با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای بررسی تحولات لبنان پس از استعفای «سعد حریری» برقرار خواهد کرد. این منبع معتقد است این تماس چندین بار به تعویق افتاد است.
 به گفته این منبع آگاه، پاریس می‌داند که اسرائیل احساس تهدید می‌کند و در جبهه نخست رویارویی میان حزب الله و عربستان قرار دارد. ماکرون نهم نوامبر برای بررسی پرونده‌های منطقه‌ای به ویژه مسائل یمن و لبنان و تضمین ثبات در منطقه، به ریاض سفر کرده بود،  شبکه المیادین محتوای دیدار بین ماکرون و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را منتشر کرد. محافل فرانسوی اعلام کرده اند که این دیدار باعث عمیق‌تر شدن شکاف‌ها میان پاریس و ریاض شده است.
از سوی دیگر خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات فرانسوی اعلام کرده است که «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه این کشور روز گذشته دیداری در ریاض با سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان خواهد داشت.  سفر وزیر خارجه فرانسه در حالی انجام شده است که فرانسه تاکنون مجاب نشده است که حریری در رفت‌وآمدهایش در عربستان آزاد باشد.
فرانسه اخیرا در خصوص استعفای حریری وارد خط بحران لبنان شده است و روز گذشته نیز امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیداری با جبران باسیل وزیر خارجه لبنان داشت. فرانسه احتمالا با سازمان ملل به دنبال طرح‌هایی برای برون رفت از بحران لبنان باشد.

نظر شما