شناسهٔ خبر: 22533709 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

پس از برجام با دستی بازتر سیاست‌هایمان را پیش می‌بریم

صاحب‌خبر -

سید عباس عراقچی‌، در سمینار «روندهای تسلیحاتی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا» با موضوع « برجام و امنیت منطقه‌ای» سخنرانی کرد‌. به گزارش ایسنا ، معاون امور حقوقی و بین‌الملل  وزیر امور خارجه در این سمینار که در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، گفت: برجام فراتر از ایران و منطقه است و  به بخشی از  رژیم عدم  اشاعه سلاح‌های هسته‌ای تبدیل شده است که بدون آن کلیت  رژیم  عدم اشاعه  به خطر می‌افتد. سید عباس عراقچی در سخنان خود با بیان اینکه روندهای تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا روند نگران کننده‌ای را به وجود آورده، اظهار کرد: این موضوع را می‌توان در سه مقوله تسلیحات متعارف، تسلیحات غیرمتعارف و همچنین تسلیحات غیر متقارن تقسیم بندی کرد و همانطور که اشاره شد در حوزه تسلیحات متعارف در حال حاضر منطقه غرب آسیا به بزرگترین بازار تسلیحاتی دنیا تبدیل شده است. سید عباس عراقچی در ادامه افزود: نگرانی که برخی کشورهای منطقه نسبت به محور مقاومت پیدا کرده‌اند یکی دیگر از دلایل افزایش خرید سلاح در غرب آسیا است. آنها راهکار مقابله با محور مقاومت را اسلحه می‌دانند و در همین چارچوب اقدام به خرید تسلیحات کرده‌اند. مجموعه این عوامل همه باعث شده که منطقه ما شاهد رقابت تسلیحاتی بسیار سنگین بین کشورها باشد و درواقع این منطقه تبدیل به بزرگترین خریدار تسلیحات شود و در این بین رژیم صهیونیستی نیز به سیاست‌های گذشته خود ادامه می‌دهد و پول‌های هنگفتی را صرف هزینه‌های نظامی‌می‌کند. آنها سیاستی را اتخاذ کردند که درگیری در منطقه به سمت اهدافی غیر از صهیونیست‌ها سوق داده شود تا این رژیم بتواند در آرامش تصمیمات خود را دنبال کند و بر تسلیحات خود بیفزاید.
این دیپلمات ارشد در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برجام یک توافقی است که در حوزه عدم اشاعه صورت گرفته است.  توافقی است که براساس آن یک کشور به اراده خود به سمت اعتماد سازی در مورد عدم اشاعه و عدم دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای رفته است و در مقابل حق آن کشور برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای به رسمیت شناخته شده است. عراقچی با بیان اینکه ایران در برجام برنامه هسته‌ای خود را کنار نگذاشته است و فقط برای آن محدودیت‌هایی را به صورت موقت پذیرفته است تا نسبت به ماهیت برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود اعتماد ایجاد کند افزود: همانطور که اشاره کردم در مقابل این موضوع حق ایران برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده و به این حق احترام گذاشته شده است که ما آن را در قطعنامه 2231 مشاهده می‌کنیم.
معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه با بیان اینکه حتی برای یک روز نیز غنی سازی در ایران متوقف نشد، گفت: در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت به این حق احترام گذاشته شده و از دیگر کشورها خواسته شده که با ایران همکاری هسته‌ای داشته باشند و ما اکنون می‌بینیم که این همکاری‌ها شروع شده است. عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان به حمایت اروپا و مجامع بین‌المللی از برجام اشاره کرد و گفت: گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌نیز موید پایبندی ایران به تعهداتش در برجام است. این آژانس در 9 گزارش این پایبندی را تایید کرده و همه اینها باعث می‌شود که وقتی آمریکا می‌خواهد برجام را پاره کند در انزوا قرار می‌گیرد. آنها می‌گویند که ایران بعد از برجام قوی‌تر از گذشته به جامعه بین‌المللی برگشته است. با دست‌هایی بازتر و پذیرش بیشتر از سوی جامعه بین‌الملل. این یک حقیقت است. ایران با دستی بازتر و اعتماد به نفس بیشتر سیاست‌های خود را بعد از برجام به پیش می‌برد و کماکان سیاست‌های ضد سلطه خود را نیز ادامه می‌دهد. 
 

برچسب‌ها:

نظر شما