شناسهٔ خبر: 22533698 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

شفاف سازی؛ از شعار تا عمل

صاحب‌خبر -

دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی‌بود که اصلاح طلبان و اعتدالیون لیست مشترکی برای انتخابات پارلمان منتشر کردند، لیستی که در تهران تمامی‌اعضای آن رای آورد و درشهرستان‌ها هم با اقبال خوبی رو به رو شد اما با شروع به کار مجلس مشخص شد که تعدادی از افرادی که با این لیست به بهارستان رسیده بودند نسبت به آن متعهد نیستند به قول مصطفی کواکبیان با ما «عکس یادگاری گرفتند و زنبیل خودشان را جای دیگر بردند.» این مساله بیش از همه در جریان انتخابات رییس مجلس و رای اعتماد اخیر نمایندگان به وزرای پیشنهادی دولت مشخص شد به همین دلیل بحث‌هایی در رابطه با انتشار اسامی‌اعضای لیست امید در مجلس مطرح شده است. برخی معتقدند که وقتی شفافیت در ذات اصلاح طلبی قرار دارد عدم اسامی‌اعضای این لیست بر خلاف مرام اصلاح طلبی است.
در همین رابطه حجت‌الاسلام و المسلمین محسن رهامی‌در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه انتشار اسامی‌اعضای فراکسیون امید گامی‌در جهت شفاف‌سازی این فراکسیون است، اظهار کرد: حدود 160 نفر در انتخابات مجلس دهم از طریق لیست امید در تهران و شهرستان‌ها وارد مجلس شدند اما حدود 90 نفر از این تعداد به تصمیمات فراکسیون امید در مجلس پایبند بودند بنابراین باید شفاف شود که فراکسیون امید چه تعداد عضو دارد. وی در ادامه افزود: همه افرادی که از طریق لیست امید وارد مجلس شدند به عضویت فراکسیون امید در نیامدند و عضو فراکسیون‌های دیگر شدند یا اصلا عملکرد فراکسیونی نداشتند بنابراین انتشار اسامی‌اعضای فراکسیون امید می‌تواند مشخص کند این فراکسیون چند عضو دارد و به شفاف‌سازی این مساله کمک می‌کند. از سویی مردم هم به وزن و جایگاه فراکسیون امید در مجلس پی برده و انتظارات خود از فراکسیون امید را بر اساس آن جایگاه تنظیم می‌کنند.
این عضو انجمن اسلامی‌مدرسین دانشگاه‌ها در پاسخ به این پرسش که انتشار اسامی‌فراکسیون امید می‌تواند ضمانتی بر عملکرد این نمایندگان داشته باشد، گفت: خیر، تضمین چندانی ندارد اما بی‌تاثیر هم نیست و نوعی نظارت عمومی‌بر رفتار این نمایندگان ایجاد می‌کند. از سویی رفتار و مواضع این اعضا نیز از سوی اصلاح‌طلبان رصد شده و برای انتخابات بعدی براساس همین نظارت و رصد، تصمیم گرفته می‌شود که افراد در لیست‌های انتخاباتی قرار بگیرند یا خیر. مردم هم بر رفتار نمایندگان خود نظارت خواهند داشت و فشار افکار عمومی‌شاید موجب شود که نمایندگان به تعهدات فراکسیونی خود عمل کنند.
برای شفاف سازی کمی‌دیر شده است
همچنین «عبدالکریم حسین‌زاده»، عضو هیات رییسه فراکسیون امید، در گفت و گو با برنا پیرامون بحث شفافیت لیست اعضای فراکسیون امید گفت: شفافیت لیست امید در بین تعطیلی مجلس، جلسه رای اعتماد و تعطیلی مجدد قرار گرفت به همین منظور به زودی اعلام خواهد شد.
او ادامه داد: این مسئله تبدیل به یک مطالبه مردمی‌شده و ما وظیفه داریم به این مطالبه جامه عمل بپوشانیم.
نایب رییس فراکسیون امید با تاکید بر اینکه «در ابتدای مجلس ششم یک قالب کاری داشتیم که روش و اساس کار ما را در فراکسیون مشخص می‌کرد» تصریح کرد: به اعتقاد ما هرکس با هر شخصیت و منش سیاسی که وارد مجلس می‌شود باید پایبند به فراکسیونی که در آن عضویت دارد، باشد. روزی که مردم باید به نمایندگان خود رای دادند وظیفه خود را انجام دادند و توقع دارند در مقابل نتیجه آن را شاهد باشند.
حسین زاده متذکر شد: کسانی که تاکنون فرم عضویت فراکسیون امید را امضا کرده‌اند، حدود 110نفر هستند ولی به کسانی که اطلاع نداشته‌اند، فرصت داده شده زودتر اقدام کنند. 
نایب رییس فراکسیون امید با اشاره بر اینکه «نمایندگی قائم به ذات است و فراکسیون‌ها هم در حاشیه مجلس ایجاد می‌شود» افزود: عقل سیاسی و اخلاق ایجاب می‌کند ما به تشکل خود وفادار باشیم اما در این بین پیش می‌آید فراکسیون ریزش پیدا کند و افرادی از تصمیم کلان فراکسیونی پیروی نکنند. نباید محل دلخوری به وجود آورد بلکه باید خود را بازسازی و خودسازی کنیم.
او تصریح کرد: اگر قرار باشد در هر تصمیم فراکسیونی دلخوری و ریزش پیش بیاید، چیزی از فراکسیون باقی نخواهد ماند و باید جلوی چنین اتفاقی را بگیریم.
حسین زاده در خاتمه گفت: زمان انتشار لیست امید در میانه سال دوم قرار داریم، شاید کمی‌برای شفاف سازی و انتشار لیست امید دیر شده باشد ولی امیدواریم هرچه زودتر این اقدام را به انجام برسانیم.
با این وجود یکی از اعضای لیست امید می‌گوید: «پیامدهای منفی انتشار اسامی‌از پیامدهای مثبتش بیشتر است».
محمود صادقی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که «تا جایی که در جریان هستم هنوز جمع بندی نهایی برای انتشار اسامی‌اعضای فراکسیون امید انجام نشده است» گفت: دیدگاهی بر این نظر است که اسامی‌منتشر شود البته بنده شخصا با این کار خیلی موافق نیستم و نمی‌دانم که آیا تصمیمی‌گرفته شده یا نه. اما اگر چنین تصمیمی‌گرفته شده باشد به عنوان عضو فراکسیون امید به آن احترام می‌گذارم.
نماینده مردم تهران در مجلس درباره این که چرا معتقد است نباید اسامی‌اعضای فراکسیون امید منتشر شود، اظهار کرد: انتشار اسامی‌چه فایده‌ای دارد؟ در واقع راهی که بتوانیم تشخیص دهیم فردی تبعیت نکرده وجود ندارد، زیرا رأی افراد در مجلس محرمانه است و اگر بخواهیم آن را شفاف کنیم به این معناست که در رأی محرمانه افراد کنکاش کرده و محرمانه بودن را رعایت نکرده‌ایم. وی همچنین بیان کرد: از جهت دیگر،‌ به هر حال مقدمات تعیین لیست امید در مجلس هم از ابتدا مشخص بود،‌ در مرحله دوم راهبرد اصلاح طلبان و  شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان بر این نبود که اصلاح طلبان ۱۰۰ درصد در لیست قرار گیرند، در واقع از همان ابتدا راهبرد این بود که اصول‌گرایان میانه هم در لیست جایی داشته باشند.
صادقی خاطرنشان کرد: به نظرم در آن زمان تعهد شفافی از افراد گرفته نشد و بعد از آن نیز انتظار این که در اجرا کاملا تبعیت کنند، انتظار خیلی واقع‌گرایانه‌ای نیست.
این عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر این که «در این مقطع انتشار اسامی ‌اعضای فراکسیون را کار خیلی مناسب نمی‌دانم» گفت: نگرانی از این است که افراد عهدشکنی نکرده و شفاف عمل کنند، لذا از طریق روش‌های دیگری می‌توان عمل کرد و به هدف رسید. زیرا روش فعلی می‌تواند باعث تنش، اختلاف و تفرقه شود و پیامدهای منفی آن از پیامدهای مثبتش بیش‌تر است. وی در پایان اظهار کرد: یکی از روش‌ها این است که از افراد بخواهند خودشان با امضای فرم مجددا تعهد خود را به فراکسیون اعلام کنند البته که راه‌های دیگری هم وجود دارد. 
 

برچسب‌ها:

نظر شما