شناسهٔ خبر: 22533531 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

عباس عراقچی:

روند رو به رشد تسلیحاتی در خاورمیانه و غرب آسیا نگران کننده است

صاحب‌خبر - سید عباس عراقچی ، در سمینار «روندهای تسلیحاتی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا» با موضوع « برجام و امنیت منطقه‌ای» سخنرانی کرد.
معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه در این سمینار که در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد، گفت: برجام فراتر از ایران و منطقه است و به بخشی از رژیم عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای تبدیل شده است که بدون آن کلیت رژیم عدم اشاعه به خطر می‌افتد.سید عباس عراقچی در سخنان خود با بیان اینکه روندهای تسلیحاتی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا روند نگران کننده‌ای را به وجود آورده، اظهار کرد: این موضوع را می توان در سه مقوله تسلیحات متعارف، تسلیحات غیرمتعارف و همچنین تسلیحات غیر متقارن تقسیم بندی کرد و همانطور که اشاره شد در حوزه تسلیحات متعارف در حال حاضر منطقه غرب آسیا به بزرگترین بازار تسلیحاتی دنیا تبدیل شده است.این دیپلمات ارشد کشورمان با ارائه آماری از رشد فزاینده خرید سلاح توسط برخی از کشورهای منطقه اظهار کرد: در حال حاضر بزرگترین خریدارهای سلاح در این منطقه عربستان، قطر، امارات و ترکیه هستند.وی در توضیح علت این موضوع گفت: در این ارتباط می‌توان دلایل مختلفی را عنوان کرد که یکی از دلایل اصلی آن تمایل کشورهای غربی به فروش سلاح و منافع سرشار اقتصادی است که از این موضوع به دست می آورند. وی با بیان اینکه آنها در راستای تحقق این موضوع تمایل به ایجاد بحران، تنش و سلب امنیت در منطقه دارند، اظهار کرد: در چند دهه گذشته شاهد بحران‌ها و درگیری‌های پی در پی در منطقه بوده‌ایم و کشورهای فروشنده سلاح از این طریق به دنبال فروش سلاح‌های خود بوده‌اند. این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: اخیرا عامل دیگری که باعث افزایش خرید اسلحه توسط کشورهای منطقه شده جلب نظر رئیس‌جمهوری آمریکا از سوی مقامات برخی از این کشورها است. ما می‌بینیم که یک کشور قرارداد چند میلیارد دلاری با آمریکا منعقد می‌کند تا اولین کشوری باشد که رئیس‌جمهوری آمریکا به آن سفر می‌کند و برای تحقق این موضوع پول‌های هنگفتی را هزینه خرید سلاح می‌کند و ما دیدیم که رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع سران برخی دیگر از کشورها در نشست ریاض در حالیکه خبرنگاران نیز حضور داشتند به روسای دیگر کشورها پیشنهاد می‌کند که از آمریکا سلاح بخرند و از این سلاح‌ها به عنوان سلاح‌های زیبا یاد می‌کند.
سید عباس عراقچی در ادامه افزود: نگرانی که برخی کشورهای منطقه نسبت به محور مقاومت پیدا کرده‌اند یکی دیگر از دلایل افزایش خرید سلاح در غرب آسیا است. آنها راهکار مقابله با محور مقاومت را اسلحه می‌دانند و در همین چارچوب اقدام به خرید تسلیحات کرده‌اند. مجموعه این عوامل همه باعث شده که منطقه ما شاهد رقابت تسلیحاتی بسیار سنگین بین کشورها باشد و درواقع این منطقه تبدیل به بزرگترین خریدار تسلیحات شود و در این بین رژیم صهیونیستی نیز به سیاست‌های گذشته خود ادامه می‌دهد و پول‌های هنگفتی را صرف هزینه‌های نظامی می‌کند. آنها سیاستی را اتخاذ کردند که درگیری در منطقه به سمت اهدافی غیر از صهیونیست‌ها سوق داده شود تا این رژیم بتواند در آرامش تصمیمات خود را دنبال کند و بر تسلیحات خود بیفزاید. سید عباس عراقچی در ادامه به موضوع تسلیحات نامتعارف اشاره کرد و گفت: تسلیحات نامتعارف شامل سلاح‌های کشتار جمعی است و براساس برخی آمارها رژیم صهیونیستی 80 الی 85 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. گرچه طبق برخی از آمارها این رقم به 400 کلاهک هسته‌ای نیز می رسد.
وی با بیان اینکه در بحث سلاح های غیر متعارف باید به موضوع سلاح‌های شیمیایی نیز اشاره کنیم، اظهار کرد: صهیونیست‌ها و مصری‌ها عضو کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی نیستند. کشور سوریه نیز تا مدتی پیش عضو این کنوانسیون نبود ولی در جریان درگیری ها و بحران‌های اخیر در سوریه به عضویت این کنوانسیون درآمد. وی با بیان اینکه بعضا مشاهده می کنیم که در سوریه گاه به گاه از این سلاح‌ها استفاده می شود، خاطر نشان کرد: در همین چارچوب نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد دسترسی گروه‌های تروریستی در سوریه به این سلاح‌ها است و شواهد نشان می دهد که عوامل تروریستی در این منطقه از این سلاح ها استفاده کرده‌اند و دولت سوریه برای جلوگیری از هر بهانه‌ای در این ارتباط به عضویت کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی درآمد. این دیپلمات ارشد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع سلاح‌های غیرمتعارف اشاره کرد و گفت: در مورد این سلاح ها نیز نگرانی ها و تهدیداتی در منطقه وجود دارد. برجام یک توافقی است که در حوزه عدم اشاعه صورت گرفته است. توافقی است که براساس آن یک کشور به اراده خود به سمت
اعتماد سازی در مورد عدم اشاعه و عدم دستیابی به سلاح های هسته‌ای رفته است و در مقابل حق آن کشور برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای به رسمیت شناخته شده است.

نظر شما