شناسهٔ خبر: 22533519 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

دست راست موگابه کودتا کرد

سه‌شنبه هفته پیش، 7 نوامبر برابر با 16 آبان، خبر درگیری بین گریس موگابه همسر جوان (52 ساله) رابرت موگابه، رئیس‌جمهور 93 ساله زیمبابوه و امرسون منانگاگوا معاون رئیس‌جمهور منتشر شد. این بگو مگو و تنش در نهایت به نفع همسر جاه‌طلب و قدرتمند موگابه تمام شد و او با نفوذی که بر رئیس‌جمهور داشت معاون او را برکنار کرد. منانگاگوای 75 ساله که چند دهه به عنوان دست راست موگابه در اداره کشور به شمار می‌رفت و گزینه اصلی جانشینی موگابه بود پیشتر از سوی موگابه به خیانت، بی‌احترامی و غیرقابل اعتماد بودن متهم و برکنار شده بود. او پس از این بحران و برکناری‌اش از زیمبابوه گریخت.

صاحب‌خبر -

بسیاری از تحلیلگران در آفریقا این اقدام موگابه را بازشدن راهی برای به قدرت رسیدن خانم گریس موگابه برآورد کردند، اما این تنش‌ها پیامدی بسیار خطرناک برای موگابه داشت و آن اقدام ارتش و حزب حاکم علیه این سیاستمدار کهنه‌کار قاره سیاه بود و به این ترتیب به حکومتی که موگابه از سال 1987 آن را آغاز کرده بود، پایان داده شد.

بعدازظهر سه‌‌شنبه زمزمه‌هایی مبنی بر وقوع کودتا در زیمبابوه شنیده شد اما این موضوع تا صبح دیروز چهارشنبه خیلی جدی نبود و خبرها متناقض بود. اما روز چهارشنبه اوضاع کاملا روشن شد. در حالی که رسانه‌ها از بازداشت رئیس‌جمهور زیمبابوه خبر می‌دادند، حزب حاکم زانو پی‌اف امرسون منانگاگوا را به عنوان جانشین معرفی کرده است.

بر این اساس موگابه و اعضای خانواده‌اش صحیح و سالم در بازداشت خانگی به‌سر می‌برند. حزب حاکم زیمبابوه اعلام کرد که رئیس‌جمهور در اقدامی عاری از خشونت بازداشت شده است و در شرایطی ایمن از وی نگهداری می‌شود. حزب حاکم همچنین طی پیام‌های توییتری که روز گذشته منتشر شد، ادعاهای مطرح شده درخصوص کودتای ارتش را تکذیب کرد. بنابر اعلام مقامات این حزب، اقدامات شب گذشته تاکنون در حراره تنها در راستای «انتقال مسالمت‌آمیز» قدرت بوده است.

در بیانیه‌های حزب زانو پی‌اف تاکید شده که این اقدامات برای محافظت از قانون اساسی و حقوق مردم، ضروری بوده است. مقامات حزب حاکم افزوده‌اند که با انتخاب منانگاگوا به عنوان جانشین موگابه، دوره جدیدی برای ایجاد زیمبابوه‌ای بهتر آغاز خواهد شد.

گفته می‌شود منانگاگوا که به خاطر حضور بلندمدتش در دستگاه حکومت به «کروکودیل» شهرت یافته، نفوذ زیادی در نهادهای نظامی و امنیتی زیمبابوه داشته و از سوی ارتش بویژه ژنرال «کنستانتینو چیونگا» فرمانده ارتش حمایت می‌شود. بعد از آن‌که آقای موگابه معاونش را اخراج کرد ژنرال چیونگا او را به چالش کشید و گفت ارتش آماده است برای پایان دادن و توقف پاکسازی‌ها در داخل حزب زانو پی‌اف وارد عمل شود. همین مساله خوشایند رئیس‌جمهور نبود لذا این ژنرال ارتش متهم به خیانت شد. به نظر می‌رسد همراهی ارتش با حزب حاکم برای برکناری موگابه بیشتر مربوط به تلاش‌هایی بوده که موگابه در راستای پاکسازی ارتش و حزب حاکم از طرفداران منانگاگوا صورت می‌داده است.

ژنرال مویو رئیس ستاد لجستیک ارتش زیمبابوه در نطقی تلویزیونی، گفت که ارتش کودتا نکرده و بیشتر در جست‌وجوی جنایتکاران است. وی تاکید کرد که اقدام نظامیان بیشتر برای غلبه بر بحران فزاینده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زیمبابوه بوده و بعد از ماموریت ارتش، کشور به حالت عادی بازمی‌گردد.

حسین امیری

بین‌الملل

نظر شما