شناسهٔ خبر: 22533257 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

عراقچی: جایگزینی برای برجام نیست

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امورخارجه با اشاره به این‌که هیچ جایگزینی برای برجام در منطقه نیست، گفت: آمریکا اگر فکر می‌کند برجام بدترین توافق در تاریخ آمریکاست و اگر بخواهد آن را پاره کند باید پاسخ دهد که آیا خاورمیانه بدون برجام منطقه‌ای امن‌تر است یا نه.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی دیروز در سمینار بین‌المللی روندهای تسلیحاتی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا طی سخنانی تصریح کرد: برجام مساله‌ای فراتر از ایران و حتی منطقه است، بحث نظام عدم اشاعه است و این‌که می‌شود با مذاکره، تفاهم و اعتماد‌سازی به نقطه‌ای رسید که کشوری تعهد کند به سمت سلاح ممنوعه نرود و در مقابل حق آن کشور مورد شناسایی و احترام واقع شود. وی در عین حال افزود: ایران بعد از برجام سیاست ضد سلطه خود را ادامه می‌دهد و این سیاست تغییر نکرده است.

عراقچی اظهار کرد: اگر به آخرین بیانیه شورای وزیران و سران اتحادیه اروپا مراجعه کنید به طور مشخص برجام را به امنیت اروپا گره زدند. آنها درک می‌کنند که بدون برجام امنیت خاورمیانه مثل سابق نمی‌شود و هر تنش جدید در خاورمیانه تبعات جدید برای همه و بویژه اروپا دارد. معاون وزیر خارجه گفت: آمریکا هم قطعا درک می‌کند اگر برجام را از بین ببرند باید بگوید که آیا خاورمیانه بدون‌برجام امن و باثبات است یا نه.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با تبیین ابعاد و پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی برجام اظهار کرد: برجام بخشی از رژیم عدم‌اشاعه شده و اهمیت آن از بحث هسته‌ای کاملا فراتر رفته است. بدون برجام کلیت نظام عدم اشاعه به خطر می‌افتد و برای همین جامعه بین‌الملل از آن حمایت می‌کند. وی گفت: برجام پیمان مستحکمی است و استحکام آن را می‌بینید که ده ماه است ترامپ می‌خواهد آن را پاره کند اما نمی‌تواند، علت اول این است که برجام متکی به بازرسی‌ها و تائید آژانس انرژی هسته‌ای و حتی بیشتر، قطعنامه شورای امنیت است. معاون وزیر خارجه افزود: برجام بخشی از قطعنامه و تصمیم شورای امنیت سازمان ملل است، قعطنامه 2231 بزرگ‌ترین و طولانی‌‌ترین قطعنامه شورای امنیت است که 160 صفحه دارد و اگر آمریکا بخواهد آن را نقض و پاره کند، قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است.

عراقچی دلیل دیگر پایداری و ماندگاری برجام را حمایت جامعه بین‌الملل و اروپا عنوان کرد و افزود: علت دیگر، پایبندی جمهوری اسلامی ایران است که هیچ بهانه‌ای دست هیچ کس نداده و 9 گزارش پی در پی آژانس، پایبندی ایران را تائید کرده است و هوشمندی ایران باعث شده آمریکا در انزوا قرار بگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما