شناسهٔ خبر: 22531631 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

حمله جنگنده‌های سعودی به فرودگاه صنعا/ کار امدادرسانی به مردم یمن سخت‌تر شد

صاحب‌خبر -

سرویس خارجی
جنگنده‌های سعودی فرودگاه بین‌المللی صنعا را هم بمباران کردند تا کار امدادرسانی به مردم مظلوم یمن بیش از پیش سخت‌تر شود.
فشارهای غیر انسانی آل‌سعود بر مردم مظلوم یمن روز به روز در حال افزایش است. سازمان‌ها و کشورهای غربی مدعی دفاع از حقوق بشر هم که نیم نگاهی به دلارهای سعودی دارند، جز صدور بیانیه و ابراز نگرانی، کاری نمی‌کنند. دیروز خبر رسیده جنگنده‎های سعودی با هدف جلوگیری از ورود هواپیماهای حامل کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل به شمال یمن، دستگاه ارتباطی برج مراقبت فرودگاه صنعا را بمباران کرده‌اند. شبکه «المسیره» هم گزارش داده که در این حمله هوایی، دستگاه برج مراقبت فرودگاه صنعا هدف قرار گرفت تا پروازهای سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی ویژه امدادرسانی متوقف شود. منابع فرودگاهی یمن می‌گویند نیروی هوایی عربستان دو بار به فرودگاه حمله کرده است. بر اساس بیانیه‌ای که روابط عمومی خطوط هوایی شمال یمن صادر کرده، در این حملات دستگاه ارتباطی برج مراقبت به طور کامل منهدم شد.
زندگی میلیون‌ها یمنی در خطر
همزمان، هماهنگ‌کننده ارشد سازمان ملل دیروز هشدار داد که زندگی میلیون‌ها نفر در یمن در معرض خطر قرار گرفته است. خبرگزاری رویترز به نقل از «جمی مک گلدریک» نوشته، شمال یمن فقط برای 20 روز ذخیره سوخت دیزل دارد که برای پمپاژ آب و مبارزه با شیوع وبا ضروری است و برای 10 روز هم ذخیره بنزین دارد و چشم‌اندازی برای تأمین سوخت مجدد وجود ندارد. سخنگوی سازمان بهداشت جهانی هم گفته که ائتلاف عربی اجازه وصول کمک‌های پزشکی به یمن را نمی‌دهد و وضعیت انسانی در این کشور «بسیار وخیم»د شده است.
حمایت‌ها از آل‌سعود متوقف شود
از سوی دیگر، «سامانتا پاور» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در حساب توییتری خود با انتقاد از استراتژی آمریکا درباره عربستان نوشته، «آمریکا مدت‌ها پیش باید به حمایت خود از ائتلاف عربستان علیه یمن پایان می‌داد...عربستان علاوه‌بر کشتار هزاران غیرنظامی در یمن زیر حملات هوایی، اکنون با محاصره این کشور به مردم یمن گرسنگی و قحطی نیز هدیه کرده است. سخنگوی سازمان ملل متحد اخیرا گفته بود از زمان محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی، تمام پروازهای حامل کمک‌های بشردوستانه زمین گیر شده و هیچ دسترسی به مردم یمن ندارند.
بیماری دیفتری غوغا می‌کند
در همین حال، سازمان جهانی بهداشت دیروز آمار نگران‌کننده‌ای از شیوع بیماری دیفتری در یمن به دلیل نرسیدن کمک‌های دارویی و نابودی زیرساخت‌های این کشور در پی حملات ائتلاف سعودی منتشر و اعلام کرده، ابتلا به بیماری دیفتری در یمن به طور غیرمنتظره افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس مطبوعاتی خود در ژنو خاطرنشان کرده که متخصصان سازمان جهانی بهداشت شاهد افزایش ناگهانی شمار مبتلایان به بیماری دیفتری در یمن هستند. تمام استان‌های یمن به بیماری وبا آلوده شده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما