شناسهٔ خبر: 22531063 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

با استفاده از تغييرات ژنتيکي ؛

ايجاد چشم سوم در حشرات

صاحب‌خبر -

محققان دانشگاه اينديانا در آمريکا به تازگي موفق شده‌اند که با استفاده از انتخاب طبيعي برخي از صفات موجود در بلوک‌هاي ژنتيکي، به يک سوسک چشم سوم بدهند.

آنها براي اين کار از يک ابزار ژنتيکي ساده استفاده کرده‌اند.

حشرات در گذشته ژنتيکي خود داراي چشم سوم بوده‌اند و محققان با استفاده از همين ويژگي ژنتيکي و دستکاري ژن‌ها موفق شدند مجددا اين چشم را در سوسک‌ها رشد دهند و نکته جالب توجه اين است که اين چشم صرفا يک ابزار ظاهري نيست بلکه همانند دو چشم معمولي ديگر مي‌بيند.

در جريان اين دستکاري ژنتيکي محققان به اين نتيجه رسيده‌اند که براي دستيابي به اين هدف بايد ژن‌هايي در بال و پاي اين حشره فعال شوند.

"آرمين موژک"(Armin Moczek) محقق ارشد اين تحقيق مي‌گويد: براي تکامل يک ويژگي فيزيکي جديد در بدن جانداران بايد با بلوک‌هاي ژنتيکي بازي لگو را انجام داد و در اين فرايند با کنار هم قرار دادن بلوک‌هاي فعال جديدتر و بلوک‌هاي ژنتيکي قديمي که بعضا غيرفعال نيز شده‌اند، ساختارهاي مورد نظر را ايجاد کرد.

وي افزود: با استفاده از اين بلوک‌ها مي‌توانيد ساختارهاي جديدي را در قسمت‌هاي مختلف بدن ايجاد کنيد و البته همانطور که در بازي لگو بايد قطعات با هم جور شوند، در زيست‌شناسي نيز روند به همين صورت است.

هرچند که اين دستاورد به نوبه خود جالب است اما محققان اعلام کرده‌اند که به صورت تصادفي با آن مواجه شده‌اند.

در تحقيقات اصلي آنها قصد داشته‌اند که شاخک‌هاي سوسک‌هاي دستکاري‌ شده رشد نکنند اما به‌ جاي آن چشم سوم در سوسک ايجاد شده است.

پس از اين اتفاق تيم تحقيقاتي تمرکز خود را بر روي ژن‌هاي بينايي قرار دادند و متوجه شدند که مي‌توان عملکرد اين چشم تصادفي را بهبود نيز داد.موژک در اين رابطه خاطرنشان کرد: اين مطالعه به صورت تجربي عملکردهاي يک ژن عمده را مختل کرد و بقيه ژن‌ها در پاسخ به اين اختلال در وسط پيشاني حشره يک چشم ترکيبي سوم را ايجاد کردند که به خوبي نيز کار مي‌کند.

محققان مي‌گويند که اين آزمايش در حال پيشرفت بوده و در درک ما را از اينکه چگونه صفات پيچيده مي‌توانند تکامل يابند بيشتر مي‌کند و بعلاوه ممکن است درها را براي توسعه ارگان‌هاي مصنوعي براي عمل‌ جراحي پيوند باز کند حتي با وجود اينکه يک سوسک سه چشم بيشتر يک پديده جذاب محسوب مي‌شود تا يک خلق علمي مفيد.نتايج اين تحقيق در مجله "مجموعه مقالات آکادمي ملي علوم" منتشر شده است.

نظر شما