شناسهٔ خبر: 22530049 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

گزارشی از سومین روز زمین لرزه 7.3 ریشتری غرب کشور

۴۷۴ کشته و ۹۳۸۸ زخمی تاکنون‌/ وقوع 295 پس‌لرزه / آغاز مرحله آواربرداری با پایان جست‌وجوی مفقودان/ بخشی از زلزله‌زدگان هنوز در سرما هستند/ چادرهمچنان نیاز اصلی مردم

سومین روز زلزله در حالی آغاز شد که ساکنان مناطق زلزله‌زده، شب گذشته را در کنار ویرانه‌های باقی مانده از منازل خود یا سازه‌هایی که ترس ناشی از پس‌لرزه اجازه حضور در داخل آن را نمی‌داد، به صبح رساندند. اکثر این افراد هم‌اکنون در چادرهای توزیع شده یا چادرهای شخصی ساکن شده و برخی دیگر نیز در خودروهای سواری‌شان شب را گذراندند و برخی هم هنوز بدون چادر شب را میگذرانند.

صاحب‌خبر -
گروه اجتماعی_ رجانیوز:  سه روز از زلزله غم‌بار غرب کشور می‌گذرد؛ زلزله‌ای که با به دوش کشیدن عدد بزرگ ۷.۳ ریشتری، کمر بسیاری از خانواده‌ها را شکاند و ملت ایران را در سوگ نشاند.
 
سومین روز زلزله در حالی آغاز شد که ساکنان مناطق زلزله‌زده، شب گذشته را در کنار ویرانه‌های باقی مانده از منازل خود یا سازه‌هایی که ترس ناشی از پس‌لرزه اجازه حضور در داخل آن را نمی‌داد، به صبح رساندند. اکثر این افراد هم‌اکنون در چادرهای توزیع شده یا چادرهای شخصی ساکن شده و برخی دیگر نیز در خودروهای سواری‌شان شب را گذراندند و برخی هم هنوز بدون چادر شب را میگذرانند.
 
امدادرسانی به زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله همچنان ادامه دارد و تاکنون برابر آخرین آمارها ۹۳۸۸ مجروح از زمان وقوع زلزله تاکنون به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. این در حالیست که تعداد جان‌باختگان تا کنون ۴۷۴ تن اعلام شده است.
 
عملیات آواربرداری و جست‌وجو در مناطق زلزله‌زده تقریبا به اتمام رسیده و عمده ساکنان این مناطق نیز اسکان اضطراری داده شده‌اند و به گفته سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور  مرحله اول عملیات آواربرداری برای نجات بازماندگان و یافتن اجساد جان باختگان تمام شد و مراحل جدید آواربرداری مناطق زلزله زده آغاز شده است. 
 

وی با اشاره به اینکه براساس تقسیم کار بعمل آمده عملیات امداد و خدمت رسانی به مردم در مناطق روستایی و صعب العبور از سوی سپاه و بسیج و در شهر‌ها به وسیله برادران عزیز ارتش همچنان ادامه خواهد داشت افزود: در این مراحل بیرون آوردن احشام و امکانات و لوازم زندگی مردم از زیر آوار و تأمین امنیت برای حفظ و نگهداری آن مورد نظر است. 

 

سردار پاکپور اظهار امیدواری کرد با اتمام مراحل آواربرداری در روز‌های آینده، به زودی بازسازی مناطق و فراهم سازی زمینه‌های زندگی عادی مردم در شهر‌ها و روستا‌ها آغاز شود..
 
 
جریان برق گرچه در بسیاری از مناطق زلزله‌زده وصل شده است اما همچنان برخی از نقاط شهری و روستاها فاقد جریان برق هستند. در برخی از این مناطق نیز همچنان جریان آب وصل نشده است.
 
موج کمک‌های مردمی نیز به مناطق زلزله‌زده رسیده و گروه‌های مختلف مردمی اقدام به توزیع اقلام میان زلزله‌زدگان می‌کنند. این اقلام عمدتا با نظارت یا همراهی نماینده‌ای از نیروهای مسلح میان زلزله‌زدگان توزیع می‌شود. پلیس راه نیز به منظور افزایش سرعت امدادرسانی اقدام به اعمال محدودیت ترافیکی در معابر منتهی به مناطق زلزله‌زده کرده و فرمانده پلیس راه نیز از شهروندان خواسته است تا کمک‌های خود را به جمعت هلال‌احمر استان کرمانشاه تحویل دهند.
 
سپاه پاسداران علاوه بر ماموریت خود یاری رسان ارتش هم بوده است
 فرمانده نیروی زمینی ارتش در جلسه ستاد بحران شهرستان سرپل ذهاب اظهار داشت: ارتش دو ساعت بعد از حادثه پای کار بوده است.
 
امیر کیومرث حیدری گفت: ستاد بحران ارتش بلافاصله در منطقه تشکیل شد. منطقه را به چهار قسمت تقسیم کردیم و وارد عمل شدیم.
 
وی افزود: اولویت با خروج زنده ها و انتقال آنها بود و با ۵۲ پرواز به بیمارستان منتقل شدند. حقا با اینکه ماموریت سپاه هم نبود به ما کمک کردند و وارد عمل شدند.
 
امیر حیدری گفت: ما برای توزیع چادر صبر کردیم تا ببینیم حقیقتا چادر ندارند به اینها چادر برسد و روی سر خانوارهایی که چادر ندارند تا نیمه شب چادر توزیع کردیم.
 

لزله‌زدگان هنوز در سرما هستند

مشاور عالی استاندار کرمانشاه: بخشی از زلزله‌زدگان هنوز در سرما هستند و باید تا فردا شب هر خانواده یک چادر دریافت کند

 

 وقوع 295 پس‌لرزه تا ساعت 18 امروز

از زمان وقوع زلزله تاکنون بیش از 295 پس لرزه استان کرمانشاه را لرزانده است

 

فریاد کمک‌خواهی زلزله‌زدگان از مردم؛ ‌"به داد ما برسید تا زنده بمانیم"

بسیاری از مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه در پیامهای خواستار کمک هستند و می‌گویند: به داد ما برسید تا زنده بمانیم.

اثرات زلزله مهیب یکشنبه شب که به مرکز ازگله در غرب استان کرمانشاه به وقوع پیوست همچنان در این منطقه وجود دارد و بسیاری زلزله‌زدگان همچنان گرفتار تأمین حداقل‌ها هستند.

از صبح امروز پیام‌های بسیاری از مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه ارسال شده و افراد بومی که از کمک‌رسانی مسئولان دولتی ناامید شده‌اند، از مردم کمک خواسته و درخواست دارند تا به فریادشان برسند.

ــ «بعد از گذشت سه روز از زلزله کماکان مسئولین بی‌توجه هستن و مردم اهالی روستای شیرچقاه از توابع شهرستان دالاهو نزدیک به شهرستان سرپل ذهاب هنوز در بیرون از منازل با سرمای زیاد به سرمیبرن بدون داشتن چادر, خوراکی و کمکهای دارویی, مسئولین کجان چرا پی گیری نمیکنن.»

ــ «رسیدگی به روستاها ضعیف است. به طور مثال روستای بزمیرآباد با وجود 18 کشته هنوز امدادرسانی نشده است و مردم نیاز به چادر و اقلام اساسی دارند. تمام دام ها کشته شده و اجساد دام ها در حال فساد است و خطر گسترش بیماری وجود دارد. مردم از دفن دام ها خودداری می کنند زیرا برای گرفتن پول دام ها باید ناظر بیمه صورت جلسه تنظیم کند.» / یک امدادگر

ــ «لطفا برای همراهان مصدومین اعزامی به بیمارستان امام رضا غذا بفرستید. زنگ زدیم بیمارستان امام رضا(ع) پرسیدیم که میشه غذا درست کنیم ببریم براشان؟جواب دادن که حتى شده نان خالی هم بیارین خیلی زیادن... تعداد زیادی مجروح با همراهاشان اینجا هستند.»

ــ «مردم اضطراب دارند و بعد از گذشت دور از زلزله مردم زیر آوار هستند مردم گرسنه هستند کسی صدای سرپل‌ذهاب رو می‌شنود مواد غذایی نیست فقط آب آشامیدنی توزیع می‌شود، بیسکویت شام و ناهار مردم است، رسانه‌ها صدای مردم باشند مردم به چادر پتو وسایل گرمایشی دارند به داد ملت سرپل‌ذهاب برسید. شیرخشک نیاز بچه‌ها است ولی در دسترس نیست.»

ــ «غذا به مشکل دیگری برای خانواده‌های زلزله‌زده تبدیل شده است مردم در بهترین حالت کنسرو برای خوردن دارند. مردم به خاطر ترس از دیر رسیدن کمکها و احساس اینکه شاید ادامه نداشته باشد به خودروهای کمکها حمله‌ور می شوند.»

ــ «مرگ ما را احاطه کرده و عزیزانمان زیر آوار جان باختند و آنانکه هم مانده اند، یا خانه اشان ویران شده یا از ترس به خانه نمی روند. شهروندان و روستانشینان زیادی چند شب است آواره اند و از سرمای پاییزی و بی امکاناتی رنج می برند. دیشب یکی از شهروندان سرپل ذهاب- که چند عضو خانواده اش جان باخته اند- فرزندش را هم در سرما از دست داد. فاجعه عمیق تر از آن است که می بینید. به مناطق حاشیه کمک نرسیده و مردم ماتم زده و نگران چشم امید به  هر سو به آسمان و زمین دوخته اند.

از روزنامه نگاران و همکاران رسانه ای می خواهم هرچه در توان دارند دریغ نکنند. از اطلاع رسانی تا تشکیل کمپین های مردمی. با هرکس و هرجا تماس دارم، از مرگ و نیاز نان و آب و چادر می گویند. حرف مردم این است: به داد ما برسید تا زنده بمانیم.

ــ «ثلاث باباجانی فقط یک بهیاری داره اونم از روز زلزله درش بسته است. ما حتی نمی توانیم یک قطره چشم از این بهیاری برای خودمان بگیریم.»

ــ «ماشین های امداد و نجات را می بینیم ولی فقط تا جاده می آیند و به سمت روستای ما، «دیره» نمی آیند. وضعیت مردم این روستا اسفبار است و مرگ را با چشمان خود می بینند.»

ــ «شما را به خدا پیام بنده را منتشر کنید. خانواده و نزدیکان من در روستاهای ازگله و خود ازگله از جمله روستای دره ژاله سفلی همه چیزشان را از دست داده‌اند و در سرمای شب دارند جان می‌دهند تا حالا چادری هم بهشان نرسیده است.»

اینها بخشی از پیامهای مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه بود که از کمبودها گلایه‌مند هستند و چشم امیدشان به کمکهای مردمی است تا بتوانند سختی این روزها را پشت سر بگذارند.

 

‌آوار بی‌تدبیری بر سر بیماران /عمر بیمارستان اسلام‌آباد غرب 7 ماهه تمام شد

بیمارستان امام خمینی(ره) اسلام آباد غرب دارای 72 تخت فعال بود که با افتتاح فاز دوم آن در 6 طبقه در فروردین ماه امسال توسط وزیر بهداشت بیش از 100 تخت به این مجموعه درمانی اضافه شد تا نوید بخش توسعه بهداشت و درمان در این شهر باشد.

متاسفانه در زلزله  یکشنبه شب کرمانشاه این بیمارستان خسارت جدی دیده و بخش‌های زیادی از آن فروریخته که تعجب همگان را برانگیخت است.

ساختمان تازه تاسیس بیمارستان امام خمینی اسلام آباد غرب که حدود 7 ماه از افتتاح آن می‌گذرد و بیمارستان معین برای مناطق زلزله زده محسوب میشد به نحوی دچار خسارت شده که امکان خدمت رسانی درمانی به بیماران و مصدومان اعزامی از شهرستان‌های سرپل ذهاب، دالاهو، گیلان غرب و قصر شیرین برای کادر درمانی به درستی میسر نیست.

شرایط و مقاومت سازه فیزیکی بیمارستان‌ها به عنوان مکانی که باید پذیرای مجروحان و بیماران باشند بسیار حائز اهمیت است به گونه ای که در ساخت و ساز مراکز درمانی باید دقت و وسواس بیشتری به خرج داده شود.

نکته مهم اینجاست که ساختمان قدیمی این بیمارستان آسیب جدی ندیده اما ساختمان تازه تاسیس این بیمارستان در زلزله اخیز خسارت جدی دیده و موضوع تخریب این بیمارستان در روزهای اخیر به بحثی جنجال برانگیز در کشور تبدیل شد تا جایی که دستور بازداشت پیمانکار این بیمارستان صادر شد.

اما شب وقوع زلزله مهیب پرستاران و اعضای بیمارستان با همکاری نیروهای سپاه، بسیج، نیروی انتظای و ارتش به سرعت بیمارستان را با انتقال بیماران به محوطه خارجی تخلیه می‌کنند تا با برپایی چادرهای امدادی سپاه بیماران در محوطه بیمارستان بستری شده و بیماران بدحال به بیمارستان کرمانشاه و شهرهای اطراف اعزام و دیگر بیماران در بهداری نیری زمینی سپاه مداوا شوند.

 

در حال حاضر نیز کارگران تلاش می‌کنند با آوار‌برداری و انتقال آو‌ار فروریخته محدوده این مکان درمانی را قدری ایمن‌سازی کنند تا به وضعیت نابه‌سامان بیمارستان در فرصتی دیگر رسیدگی شود چراکه در حال حاضر این بیمارستان قابلیت پذیرش هیچ بیمار و یا فرد عادی را به دلیل ناامنی بنای آن و احتمال ریزش آن ندارد.

 

 

در ذیل، تعدادی از توییت‌های مردم درباره اقدامات ارتش و سپاه را نیز مشاهده کنید:

ییی

 

 

نظر شما