شناسهٔ خبر: 22528234 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«تجلیل از مقام کتابدار و کتابخوانان برگزیده کشوری»/1

مختارپور: فعالیت‌های فرهنگی از آن نوع اقداماتی نیست که بلافاصله آثار خود را نشان دهد

بیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: فعالیت‌های فرهنگی از آن نوع اقداماتی نیست که بلافاصله آثار خود را نشان دهد و به کمال رسیدن میوه این کوشش‌ها نیازمند حوصله و صرف دقت و زمان کافی و متناسب با هر مخاطبی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم «تجلیل از مقام کتابدار و کتابخوانان برگزیده کشوری» با حضور سیدعباس صالحی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از نمایندگان مجلس در تالار وحدت برگزار شد.

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین تقدیر از کتابداران برگزیده کشور اظهار داشت: 24 آبان ماه سالرزو ارتحال مفسر کبیر قرآن و فیلسوف معاصر حضرت علامه طباطبایی که به حق روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام گرفته و سپس هفته پیرامون آن به‌عنوان هفته کتاب نامیده شده را گرامی می‌دارم. امیدوارم آن علامه فقیه و شاگردان برجسته‌اش نظیر استاد شهید مطهری سرمشق دانش‌پژوهان و فرهنگیان و اهل قلم و کتابداران این مرز و بوم قرار گیرند.

به گفته وی، وظیفه خود می‌دانم از حمایت‌های مداوم وزیر ارشاد در دولت یازدهم به‌عنوان شخصیت فرهنگی، حقیقی در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور و هم در دولت دوازدهم که در کسوت وزیر ریاست هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور را بر عهده دارند، از برنامه‌های نهاد و تلاش برای رفع مشکلات کتابداران و کتابخانه‌ها سپاسگزاری کنم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره اخیر به روشنی نشان دادند که درصورت اعتماد و احترام مسئولان به آنان و گوش فرا دادن به نظرات و خواسته‌های ایشان و مشارکت دادن در برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و مجموعه‌سازی و دیگر مسائل کتابخانه‌های عمومی، جلوه‌های باشکوه و درخشانی از تلاش و همت مضاعف خود را در کتابخانه‌های روستایی و شهری و سیار در همه شهرها و روستاها به‌ ظهور و بروز می‌رسانند.

مختارپور ضمن تقدیر از معاونان و مشاوران و مدیران کل نهاد که  در بهبود شرایط معیشتی و رفاهی کتابداران نقش به سزایی داشتند، گفت: فعالیت‌های فرهنگی از آن نوع اقداماتی نیست که بلافاصله آثار خود را نشان دهد و به کمال رسیدن میوه این کوشش‌ها نیازمند حوصله و صرف دقت و زمان کافی و متناسب با هر مخاطبی است.

وی در پایان گفت: هر روز که صدها تصویر از حضور کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های مختلف سراسر کشور را مشاهده می‌کنم، خدا را شکر می‌کنم که به ما کتابداران توفیق خدمت داد. مطمئن باشید کودکانی که امروز در بخش کودکان کتابخانه‌ها شادمانه حضور دارند، بزرگ‌زنان و بزرگ‌مردان آینده این سرزمین خواهند بود.

* الهیاری: به دلیل محدودیت‌های مالی و لزوم رعایت صرفه‌جویی و اصول سال اقتصاد مقاومتی، در هزینه‌های برگزاری کلیه فعالیت‌های نهاد صرفه‌جویی‌های قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته است

محمدالهیاری معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مراسم ظهار داشت: برای برگزاری برنامه‌های گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، ستاد نهاد و ادارات کل استانی زودتر از همیشه و از شهریور ماه سال جاری برنامه‌ریزی خود را شروع کردند که ما حصل آن اجرای بیش از 9000 برنامه فرهنگی و ترویجی در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور است.

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: در هر منطقه از کشور عزیزمان که به کتابخانه‌ها در این هفته و هفته آتی مراجعه نماید، رنگین‌کمانی درخشان  و رنگارنگ از برنامه‌های مختلف در برابر چشمانتان چشم نوازی می‌کند. رنگین‌کمانی که درخشش محدود به این روز و این هفته خاص نیست و ارائه خدمات متنوع کتابخانه‌ای و فرهنگی تبدیل به رویه دایمی و جاری کتابداران و کتابخانه‌های عمومی شده است.

وی ادامه داد: برای سومین سال متوالی در دوره مدیریتی حاضر، فرایند انتخاب کتابداران و کتابخانه‌های برتر به انجام رسید. واقعیت آن است که انتخاب چند گل از میان هزاران گل این گلستان پر رونق، کاری سخت و دشوار است. گلستانی که باغبانش مهربانانه و متعهدانه همه‌ی گل‌های باغش را شایسته تقدیر و برتر می‌داند و علیرغم همه محدودیت‌های مالی، عاشقانه رنج این باغبانی بزرگ را به جان خریده و همه لحظات عمرش در این سه سال و اندی را صرف نگهداشت و محافظت از گلهایش نموده است.

الهیاری افزود: ملاک‌های انتخاب کتابداران و کتابخانه‌های برتر سال 96 مورد ارزیابی و نظرسنجی همه رده‌های  نهاد، اعم از مدیران و کارشناسان و کتابداران قرار گرفت و اجرای مقدمات و پیش نیازهای سال در زمانی موسع و در سه فاز مجزا به مرحله اجرا در آمد.

وی گفت: ماحصل تلاش دست کم دو ماهه و همکاری و معاضدت همکاران پر تلاشمان در اداره‌کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکتها و اداره‌کل فناوری اطلاعات، طراحی سامانه انتخاب کتابدار بود که از این پس به عنوان یک سامانه دائمی در اختیار همکاران در سراسر کشور قرار دارد و بصورت روزانه کتابدارن ارجمند خواهند توانست گزارش اقدامات و فعالیت‌های خود را در آن بارگزاری نمایند تا در یک بازه زمانی محدود مجبور نباشند حجم وسیعی از اطلاعات و مستندات را ارسال نمایند که موجب خستگی و گلایه آنها شود.

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: در این دو ماه، برای سهولت کار کتابداران ارجمند در بارگزاری و ارسال مستندات ، راهنماهای تصویری در سامان، و دیگر درگاه‌های نهاد در دسترس کتابدارن قرار گرفت و همکاران ما به بیش از 400 سوال آنها از طریق تلفن و مکاتبه الکترونیک پاسخ دادند.

وی بیان کرد: ملاک‌های انتخاب کتابداران و کتابخانه‌های برتر نیز در اثر مشورت با خود کتابداران و همکاران نهاد دستخوش تغییرات مثبتی شده از آن جمله سهم خلاقیت در کارکرد کتابخانه‌ای، سهیم نمودن میزان پیشرفت کتابخانه در فرایند خدمات فنی و کتابخانه‌ای و عضو و امانت، توجه بیشتر به فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی کتابخانه‌ای و دریافت نظر اعضاء کتابخانه درخصوص میزان رضایت‌مندی از خدمات دریافت شده، از وزن بیشتری برخوردار شد.

الهیاری ادامه داد: همچنین به کمک دو معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و نیز معاونت اداری مالی نهاد ، اطلاعات سنوات خدمت همکاران، تحصیلات، ایثارگری و آموزش همکاران از طریق سامانه‌های نهاد اخذ شد و امسال کتابداران عزیز مجبور نبودند این بخش از اطلاعات را مستقیم ارسال نمایند. داوری اولیه پرونده‌های واصله به ستاد نهاد در هشت گروه با صرف بیش از 3500 نفر ساعت انجام شد.علاوه بر اینکه تعداد 50 نفر از کارشناسان امور کتابخانه‌ها  و 30 نفر از کارشناسان فرهنگی در استان‌ها نیز فرایند بررسی پرونده‌ها درستادهای استانی را به انجام رساندند.

وی گفت: در داوری نهایی نیز، به تدبیر دبیرکل محترم به منظور جلوگیری از هرگونه خطای انسانی در ارزیابی‌ها کمیته‌ای ویژه متشکل از معاونین‌، مشاورین و مدیران عالی نهاد مسئولیت ارزیابی و صحت در انتخاب همکاران برتر را عهده‌دار شدند که طی چند جلسه طولانی تک تک پرونده‌های منتخبین را مورد ارزیابی قرار دادند که جا دارد از زحمات این کمیته نیز قدردانی نمایم. در مجموع در این دوره پرونده‌های 1386 کتابخانه نهادی و 2344 کتابدار و مسئول کتابخانه نهادی مورد ارزیابی قرار گرفت که در مقایسه با سال گذشته که 1700پرونده از سوی همکاران ارسال شده بود، رشد قابل توجه و  اعتماد همکاران به فرایندهای انتخاب نهاد در معرفی شایسته‌ترین‌ها را  نشان می دهد و انشاالله امروز تعدادی از شایستگان از میان خانواده بزرگ شایسته کتابداران کتابخانه‌های عمومی در 16 گروه مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

به گفته وی، نکته مهم و پایانی قابل ذکر در خصوص برنامه‌های نهاد به مناسبت گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار سال جاری در سراسر کشور این است  که به دلیل محدودیت‌های مالی و لزوم رعایت صرفه‌جویی و اصول سال اقتصاد مقاومتی، در هزینه‌های برگزاری کلیه فعالیت‌های نهاد صرفه‌جویی‌های قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته و به نحو چشمگیر هزینه‌ها کاهش پیدا کرده است.

الهیاری در پایان ضمن تشکر از تلاش‌های همه همکاران در معاونت‌ها و ادارات‌کل نهاد گفت: اعلام می‌نماییم  که در عهد و پیمان خود درتلاش شبانه‌روزی برای ترویج فضیلت کتابخوانی، ثابت قدم و استوار هستیم و امیدواریم که مجموع تلاش‌های همکارانمان در سراسر کشور مورد نظر و عنایت خاصه حضرت حق باشد.

انتهای پیام/

نظر شما