شناسهٔ خبر: 22527462 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

شیوع کبد چرب در ایران بالاتر از میانگین جهانی

چاقی به تنهایی برای کبد مشکل ساز نیست اما اگر شروع به آسیب زدن به کبد نماید، تبدیل به هپاتیت کبد چرب می شود

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: شیوع کبد چرب در ایرانیان بالاتر از میانگین جهانی است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر شاهین مرآت روز چهارشنبه در نشست خبری هفدهمین کنگره گوارش و کبد ایران که قرار است از ۳۰ آبان لغایت سوم آذر ۹۶ در تهران برگزار شود، اظهار داشت: چاقی(Obesity) به تنهایی برای کبد مشکل ساز نیست اما اگر شروع به آسیب زدن به کبد نماید، تبدیل به هپاتیت کبد چرب می شود.

وی با عنوان این مطلب که چاقی در کشور رو به افزایش است، افزود: شیوع کبد چرب در برخی مناطق کشور بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و برخی مناطق دیگر ۳۰ تا ۳۵ درصد است.

مرآت با بیان اینکه برای تشخیص کبد چرب(Fatty Liver) از روش نمونه برداری استفاده می شود که بسیار گران است و عارضه دارد، گفت: از روش های جایگزین برای تشخیص کبد چرب انجام سونوگرافی از افراد صورت می گیرد که البته دقت آن به اندازه نمونه برداری نیست اما ضرری ندارد.

وی با اعلام این مطلب که ۳۰ درصد افراد بالغ (بالای ۱۸ سال) در کشور دچار کبد چرب هستند، تصریح کرد: متاسفانه کبد چرب در اطفال هم زیاد شده است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به این مطلب که کبد چرب هیچ علامتی ندارد، تاکید کرد: افراد دیابتی، افراد چاق و کسانی که چربی خون بالا دارند و همچنین افرادی که سابقه خانوادگی بیماری کبدی دارند می بایست با انجام سونوگرافی نسبت به تشخیص کبد چرب خود اقدام کنند.

مرآت ادامه داد: شیوع کبد چرب در ایران بالاتر از میانگین جهانی است که می توان علت آن را در نوع تغذیه، همچنین کم تحرکی افراد دانست.

در ادامه، دکتر اکرم پورشمس دبیر علمی کنگره از ارائه ۱۴۲ سخنرانی و همچنین برپایی ۲۲ پنل در محورهای بیماری های کبد و گوارش بالغین در کنگره خبر داد و گفت: علاوه بر متخصصان داخلی، رئیس انجمن جهانی آندوسکوپی و رئیس انجمن اروپایی بیماری های التهابی روده مهمان ویژه کنگره هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما