شناسهٔ خبر: 22526841 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

4 نکته مهم که باید پس از اجرای طرح رجیستری بدانید

پادتن بازار موبایل

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات « خبرنامه دانشجویان ایران»؛  رجیستری موبایل با وجود اسم غلط‌انداز و حتی ترسناکش در نهایت  با صلح و دوستی رخ‌نمایی کرده است. تا با روشن شدن سوئیچ‌ها توری پهن شده موبایل‌های قاچاق را بدون تعارف و رودربایستی در تله گیر بیندازد. با این حال مجریان طرح، از وزیر جوان ارتباطات گرفته تا روسای اتحادیه‌های مرتبط تلاش کرده‌اند جلوی ایجاد هر گونه تب و تاب کاذب را در بازار بگیرند. اگر چه همچنان خیلی‌ها نگران هستند و فکر می‌کنند قرار است، عملکرد گوشی موبایل‌شان متوقف شود اما باید مساله جمع شدن گوشی‌های موبایل قاچاق، کمبود عرضه و در نتیجه رشد قیمت‌ها را نیز در نظر گرفت. واقعا اوضاع قرار است چگونه پیش برود؟

تکلیف گوشی‌های قبلی چه می‌شود؟
بگذارید ماجرا را از طرف سختش شروع کنیم؛ از این احتمال ترسناک که شاید رجیستری، موبایل‌های فعلی‌مان را از کار بیندازد. مجریان گفته بودند وقتی سوئیچ‌های این طرح روشن شود، کد شناسایی اختصاصی هر گوشی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. این کد 14 تا 16 رقمی را با نام IMEI می‌شناسیم و اگر موبایلی از راه شرافتمندانه و با پرداخت حق و حقوق گمرکی وارد کشور شده باشد، مشکلی نخواهد داشت. اما اگر نتواند از این آزمون سربلند بیرون بیاید، قابل استفاده نیست. برای همین می‌گویند موقع خرید موبایل قبل از هر چیزی اصالت IMEI را چک کنید. سر فرصت برمی‌گردیم سراغ این مساله و می‌گوییم چطور می‌توانید از موبایل تازه‌تان امتحان شرافت و اصالت بگیرید. تا اینجا خود اصطلاح را می‌شناسید و برای اینکه خاطرتان راحت شود می‌گوییم رجیستری با گوشی‌های موبایلی که همین حالا روشن و فعال هستند، کاری ندارد. حتی با فرض اینکه آنها را قاچاقچی‌ها به شما غالب کرده باشند. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر جوان ارتباطات در این باره حرف‌های اطمینان‌بخشی زده است: «اجرای پروژه رجیستری عطف بماسبق نمی‌شود.» این یعنی چی؟ یعنی اینکه بنای اجرای طرح رجیستری از روز آغاز طرح به بعد است. به طور مشخص تنها پس از زمان اجرای طرح گوشی‌هایی که وارد سیکل رسمی کشور شوند، غیرمجاز شناخته می‌شوند، نه گوشی‌هایی که تاکنون فعال شده‌اند. پس اگر جایی شنیدید یا دیدید که کسی آتش به مالش زده و دارد موبایل‌هایش را با تخفیف عالی به فروش می‌رساند، بدانید که احتمالا یک جای کارش می‌لنگد و می‌خواهد هر چه زودتر آنها را آب کند.

چرا قیمت گوشی‌ها گران شده است؟
بازاری لوس‌تر و نازک‌نارنجی‌تر از بازار موبایل سراغ نداریم. نفت گران می‌شود، قیمت موبایل بالا می‌رود. قیمت دلار تغییر می‌کند، قیمت موبایل بالا می‌رود. کره‌شمالی آزمایش موشکی انجام می‌دهد، قیمت موبایل بالا می‌رود. حالا فرض کنید که یک دولت قرار است، صاف و مستقیم توی چشم قاچاقچی‌ها نگاه کند و به آنها فرمان ایست بدهد. در دوره‌های قبلی به محض اعلام چنین طرحی، فروشنده‌ها از ترس موبایل‌هایشان را در انبارها مخفی می‌کردند؛ در نتیجه موجودی محصول در بازار کم می‌شد و قیمت‌ها بالا می‌کشید. این بار قرار نبود در روی همان پاشنه بچرخد. زیرا از مدت‌ها قبل به فروشنده‌ها در مورد ماجرا آگاهی داده بودند و خیلی وقت است که آنها حاضر به خرید گوشی‌های قاچاقی نیستند. ولی با این حال گران شدن دلار با این طرح همزمان شد و شیطنت بازار موبایل هم کار خودش را کرد تا مثلا قیمت یک موبایل میان‌رده مثل Galaxy A5 مدل سال 2017  از حدود یک میلیون و 100 به یک میلیون و 450 هزار تومان برسد. بنابراین حواس‌تان باشد که اگر فروشنده‌ای خواست به بهانه رجیستری پول اضافه بگیرد، فریبش را نخورید.

تکلیف گوشی‌های مسافری چه می‌شود؟
بعضی‌ها زیاد به سفر خارجی می‌روند. بعضی‌های دیگر هم آن‌طرف آب  فامیلی، دوستی یا آشنایی دارند و گاهی از این راه موبایل خریداری شده در آن‌سوی مرز را به داخل می‌آورند. نگرانی دیگر درباره اجرای طرح رجیستری تداوم امکان استفاده از این شیوه است. برای اینکه خیال‌تان آسوده شود، باید یک بار دیگر به اظهارات وزیر جوان ارتباطات رجوع کنیم. محمد‌جواد آذری‌جهرمی گفته است: «گوشی‌هایی که به صورت تکی وارد کشور می‌شوند نیز باید ساماندهی شده و گمرک باید از طریق سامانه‌های خدمت‌محور درباره آنها تصمیم‌گیری کند.» نتیجه چنین تصمیمی احتمالا منجر به ایجاد یک سامانه اینترنتی می‌شود تا وقتی گوشی به دست‌تان رسید، IMEI و شاید مدارکی درباره خرید آن را وارد کنید و ظرف مدتی کوتاه موبایل شما در شبکه فعال شود. چی از این بهتر؟

خرید موبایل چه تغییری می‌کند؟
خریدار باید بیشتر از قبل به شناسه 15 رقمی گوشی اهمیت بدهد. IMEI روی جعبه گوشی وجود دارد. همچنین با شماره‌گیری کد #06#* می‌توانید شناسه گوشی را با آنچه روی جعبه ثبت شده مطابقت دهید. همچنین می‌توانید شناسه 15 رقمی را به سامانه پیامکی و کد USSD که به زودی اعلام خواهد شد ارسال کنید و منتظر رسیدن پیامکی بمانید که در آن اطلاعاتی مثل مشخصات فنی گوشی، شرکت گارانتی‌کننده و نو یا دسته دوم بودن گوشی اعلام می‌شود. این وسواس‌ها را در خرید اینترنتی هم رعایت کنید و اگر پس از تحویل گوشی متوجه مغایرت IMEI یا رد اصالت گوشی شدید، تا هفت روز برای پس دادن خرید و پس گرفتن پول‌تان فرصت دارید. فراموش نکنید کسی که باید ترس توی دلش به وجود بیاید، شما نیستید. در نهایت ذکر این نکته ضروری است که در ابتدای طرح، مردم با هیچ سامانه‌ای درگیر نیستند و تنها بعد از گذشت چند ماه که تمام گوشی‌ها مشمول طرح شده‌اند، خدمات و قابلیت‌هایی برای مشتریان معمولی عرضه می‌شود.

منبع: فرهیختگان

نظر شما