شناسهٔ خبر: 22525127 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

نوبخت مطرح کرد؛

دولت ۹۴۰۰ میلیارد ریال به زلزله‌زدگان کرمانشاه اختصاص داد

سخنگوی دولت گفت: با تصویب امروز هیات دولت، ۶۵۹۰ میلیارد ریال تسهیلات و ۲۸۱۰ میلیارد ریال کمک بلا عوض به خانوار‌های زلزله زده کرمانشاه اختصاص می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد باقر نوبخت روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات اجرایی این مصوبه از امروز آغاز می‌شود و امیدواریم با سرعت و دقت و در کمال آرامش و امنیت انجام شود.

وی با بیان اینکه مصوبات دولت در چهار سرفصل به تفکیک تسهیلات بلاعوض برای مناطق شهری و روستایی اختصاص یافت، اظهار کرد: برای هر خانوار که نیاز به احداث و بازسازی دارند، در مناطق روستایی ۲۵ میلیون تومان و در مناطق شهری ۳۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و همچنین برای مناطق روستایی ۵ میلیون و مناطق شهری ۶ میلیون تومان وام بلاعوض اختصاص می‌یابد.

براساس گزارش ایرنا، نوبخت گفت: برای خانوار‌هایی که نیازمند مرمت و تعمیر واحد‌ها هستند ۱۲ میلیون تومان به صورت تسهیلات شهر و روستا داده می‌شود و ۲ میلیون تومان نیز وام بلاعوض داده می‌شود. 

سخنگوی دولت بیان کرد: همچنین با تصمیم دولت سه میلیون تومان تسهیلات و ۲ میلیون تومان وام بلاعوض برای خرید مجدد لوزام خانگی به زلزله زدگان پرداخت می‌شود. 

وی درباره اسکان موقت نیز گفت: برای اسکان موقت روستا‌ها ۳ میلیون تومان و برای شهر‌ها ۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که براساس مصوبه دولت بانک مرکزی نیز ۱۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه برای خرید لوازم خانگی و موارد ضروری می‌پردازد. 

نوبخت تاکید کرد: این موارد غیر از مصوبه‌ای خواهد بود که برای جبران خسارات و بازسازی زیربنا‌ها و ابنیه دولتی باید انجام شود که امیدواریم با سرعت و دقت و در کمال آرامش و امنیت انجام شود. 

سخنگوی دولت اظهار کرد: این مصوبه به بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد و بانک مرکزی باید ۶۵۹ میلیارد تومان از طریق نظام بانکی تسهیلات بدهد و ۲۸۱ میلیارد تومان را نیز سازمان برنامه و بودجه پرداخت کند. 

وی درباره بخشنامه شرایط پرداخت وام زلزله زدگان گفت: بانک مرکزی بخشنامه‌ای دارد که همه کسانی که زلزله زده هستند و مشکل دارند علاوه بر دوره تنفس، وام‌های قبلی آن‌ها تا دو سال استمهال می‌شود.

نوبخت بیان کرد: به گونه ای برنامه ریزی شده که سازمان برنامه بودجه قبل از پایان این ماه همه مبلغ را پرداخت کند گرچه الان موضوع گندمکاران و پرداخت خرید تضمینی گندم تحت الشعاع قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: بر اساس تعهد سازمان برنامه و بودجه، باید ۲۷۰۰ میلیارد تومان باقی مانده خرید تضمینی گندم را پرداخت کنیم و امیدواریم شرکت بازرگانی دولتی همه این رقم را پرداخت کند تا بنابراین ۱۰۰ درصد خرید تضمینی گندم انجام شود.

سخنگوی دولت گفت: در نشست خبری ۲۵ مهرماه اعلام کرده بودم که سازمان برنامه و بودجه تمام مبلغ خرید تضمینی گندم را تا یک ماه آینده پرداخت خواهد کرد و این وعده محقق شد. 

وی افزود: خرید تضمینی گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که ۹ هزار و میلیارد تومان پرداخت شده بود و ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان باقی مانده بود که صد درصد پرداخت شد.

نظر شما