شناسهٔ خبر: 22525113 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

بیان دغدغه های ناشران و کتابفروشان در دیدار با اعضای شورای شهر

جمعی از ناشران و کتابفروشان در جریان بازدید مسئولان شورای شهر از راسته فرهنگی خیابان انقلاب به بیان دغدغه های خود پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه بازدید اعضای شورای شهر اسلامی تهران از راسته فرهنگی خیابان انقلاب پیش از ظهر  امروز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه برگزار شد و سپس نشست همفکری ناشران و کتابفروشان با مسئولان شورای شهر در کتابفروشی صفا واقع در بازارچه کتاب برگزار شد.

در این نشست که به پرسش و پاسخ نیز منتهی شد، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: در حال حاضر در ایستگاه های مترو، فروشگاه های دائمی کتاب برپاست و کتابهایی در این فروشگاه ها عرضه می شوند که غیرقانونی هستند و ۵۰ درصد قیمت اصلی را دارند. این کتابفروشی ها باید از اتحادیه مربوط جواز بگیرند شهرداری منطقه ۱۱ می گوید این مسئله به ما مربوط نیست، شهرداری منطقه ۶ نیز می گوید باید به سراغ مترو بروید.

آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران در ادامه سخنان آموزگار اظهار داشت: در منطقه ۱۱ ما چند خط مترو داریم و حوزه بهره برداری مترو، متولی این فضاهاست. اگر این مطالبه در حوزه نشر و کتاب حضور داشته باشد ۸ ایستگاه، در منطقه ۱۱ وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

آموزگار تصریح کرد: دیوان عدالت اداری می گوید اخذ عوارض تابلو صحیح نیست بنابراین اجازه بدهید ما به شورای شهر نامه ای بنویسیم و راجع به گرفتن عوارض تابلو بر سر کتابفروشی ها تصمیم گیری شود و تکلیفمان در این زمینه مشخص شود.

یکی دیگر از محورهای سخنان آموزگار در این برنامه، این بود که چه ترتیبی می توان داد تا صنف نشر کتاب، از پرداخت عوارض مختلف شهرداری معاف شود.

زهرا نژادبهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران در این بخش از برنامه گفت: هنوز بودجه  سال آینده شهرداری نیامده اما یک سیاست گذاری ای کرده ایم از جمله در حوزه نشر و مسائل شهروندی. اگر مطالبات دوستان از طریق صنف مطرح شود، می توان به رسیدگی و حل آنها امیدوار بود. به هر حال این رابطه دوسویه است، پس خواهش می کنم مطالبات را بیان کنید. تبلیغ برای موضوع خواندن ضرورت دارد بنابراین اگر بتوانیم با اجازه ناشرین تبلیغاتی درباره کتابهایشان و حتی بخش هایی از متن یک کتاب را در سطح یک شهر، ارائه کنیم قدمی برداشته ایم.

پروین صدقیان مدیر نشر گل آذین هم در این برنامه خطاب به نژاد بهرام گفت: خانم نژاد بهرام ما سالهاست که داریم می گوییم و می گویند که نامه بدهید. سالها نامه داده ایم و مشکل ما با مسئولین این است که چهار سال یک بار هستند و نامه های ما هر چهار سال یکبار بایگانی می شود بنابراین باید نقطه بگذاریم و برویم سر خط.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در خیابان انقلاب، اتوبوس های شرکت واحد هستند. مشکل دیگر ما، دستفروش ها هستند. یکی دیگر از مشکلات ما این است که گاهی در در برخی مناسبت ها، این منطقه کلاً تعطیل می شود . 

وضعیت بارگیری و تخلیه کتاب در کتابفروشی های خیابان انقلاب از دیگر مشکلاتی بود که یکی از حاضران در جلسه مطرح کرد و گفت: این از معضلات اساسی ماست، اما یکی دیگر از مشکلات ما آلودگی صوتی خیابان انقلاب است. اینجا یک فضای فرهنگی است و در سال ۸۸ شورای شهر تهران مصوبه ای را تصویب کرد و شهرداری را موظف می کرد که به وضعیت راسته فرهنگی انقلاب رسیدگی کند اما این مصوبه کلاً فراموش شده است.

آبادیان در بخشی از این نشست گفت: عده ای اشاره کردند که راسته انقلاب فاقد سرویس بهداشتی است. ما اعلام آمادگی می کنیم اگر کسی ملکی داشته باشد حاضریم آن را تبدیل به سرویس بهداشتی کنیم.

در ادامه نشست زهرا نژاد بهرام در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره آینده باغ کتاب گفت: آینده این مجموعه جدا از مجموعه فرهنگی عباس آباد نخواهد بود. باغ کتاب جزئی از کانون فرهنگی تپه های عباس آباد است و انجمن صنفی ناشران هم در آنجا حضور دارد اما انتظار ما این است که فعالیت ها گسترش بیشتری پیدا کند چون نام این مجموعه با کتاب عجین شده بنابراین سعی می شود از همه طرح ها در حوزه کتاب و مسائل مربوط به اقتصاد نشر و حفظ مشتری بهره برداری شود. بنابراین امیدواریم باغ کتاب ظرفیت های بیشتری را در این حوزه فراهم کند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره راهکار شورای شهر تهران برای جلوگیری از قاچاق کتاب گفت: البته مسئله قاچاق کتاب بیش از اینکه مسئله صنفی باشد مربوط به مشکلات و مربوط به تحریم هاست و دسترسی به کتب خارجی را سخت می کند. شاید یکی از دلایل جریان داشتن قاچاق کتاب، تحریم و محدودیت ها باشد اما این هم قابل مدیریت و کنترل است. اتحادیه ناشران، یکی از فعال ترین و پویاترین اصناف در این زمینه است که ما آمادگی همکاری با آن را در این زمینه داریم.

پس از سوال و جواب و بیان پیشنهادات ناشران و کتابفروشان در این جلسه، آموزگار در جمع بندی مطالب این برنامه گفت: به مسئله شهر آفتاب اشاره شد و این خودش معضلی است. دوستان ما در این باره صحبت کرده اند و اکثراً اتفاق نظر دارند که به مرکز شهر منتقل شود اما دقیقا کجا؟  چندی پیش مرکز شهر به معنی مصلی بود که هزینه اجاره سالی ۴-۵ میلیارد تومان داشت که بسیار سنگین است به علاوه سازه ها در مصلی تکمیل نشده بود. آماده نبودن شهر آفتاب نیز از جمله مشکلات دیگری است که داریم و باید به آن فکر کنیم.

وی با اشاره به راسته کتابفروشی های انقلاب و مسئله دست فروش ها که توسط برخی از کتابفروش ها مطرح شد، گفت: این راسته قبلا، طوری بود که وقتی کتابفروشی ها تعطیل می شدند، تازه دست فروش ها می آمدند و عرضه کتاب در شب داشتیم. بنابراین این موضوع مسئله تازه ای نیست و اجازه بدهید معضل دستفروشان را از طریق قانونی و سر فرصت حل کنیم.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما