شناسهٔ خبر: 22524729 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

شانزدهمین دوره جشنواره « کتاب و رسانه » به کار خود پایان داد

شانزدهمین دوره جشنواره « کتاب و رسانه » با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه در خانه کتاب به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» عصر دیروز(23آبان‌ماه) در خانه کتاب برگزار شد و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.

براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب و دبیر جایزه کتاب سال با اشاره به ویژگی‌هی جشنواره کتاب و رسانه اظهار داشت: برای این جشنواره طی صحبت‌هایی که با دبیر جشنواره کتاب و رسانه شد قرار براین شد که یک دبیرخانه ثابت برای این جشنواره تعیین شود.

وی ادامه داد: پس از پایان این جشنواره کار علیرضا بهرامی دبیر این جشنواره آغاز می‌شود، ایشان از این پس باید به دنبال برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های متعدد در حوزه کتاب و رسانه باشند، زیرا ما نیازمند بالا بردن دانش خود هستیم و این اماکن فراهم نمی‌شود مگر آنکه از اساتید این حوزه کمک بگیریم.

مدیر عامل خانه کتاب تأکید کرد: ما نباید فراموش کنیم که کتاب، رسانه بسیار ریشه‌داری است، در واقع کتاب عمقی به ازای تاریخ بشریت می‌باشد، شاید همین تأثیرگذاری و عمق بتواند ما را به تأمل بیشتر به این حوزه وادار کند.

جلیسه با اشاره به خبرنگاران حوزه کتاب یادآور شد: خبرنگاران این حوزه باید صبر، دقت و تأمل را زمینه کاری خود کنند، امروز سرعت در خبرنگاری اهمیت دارد و همین امر کار خبرنگاری کتاب را سخت کرده است.

در ادامه این مراسم علیرضا بهرامی دبیر جشنواره کتاب و رسانه با بیان اینکه آثار امسال نسبت به سال گذشته افزایش 280 درصدی داشته است، گفت: خوشبختانه امسال با کثرت رسانه‌ها و رسانه‌های متکثر و متنوعی روبرو بودیم.

وی ابراز داشت: در جشنواره امسال ما یک بخش جدید به اسم «عکس و مقالات تخصصی» را نیز داشتیم.

بهرامی بیان کرد: امید داریم که دبیران بعدی جشنواره کتاب و رسانه بتوانند در گنجاندن بخش‌های ترجمه، طنز و حاشیه‌های شعر و داستان به این جشنواره کمک کنند.

محمد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه جامعه امروز ما حال خوبی را ندارد خاطرنشان کرد: در این حال بد رسانه می‌تواند به آگاهی مردم کمک کند، در واقع با پشتیبانی رسانه‌های جمعی به فرهنگ شهروندی پرداخته شد.

وی ادامه داد: کتاب‌خوان بودم مردم یک کشور می‌تواند ثبات، آرامش، رفاه و آینده هر کشوری را تضمین کند، رسانه‌ها و خبرنگاران حوزه فرهنگی به خصوص حوزه کتاب از ضرورت‌های پیشبرد اهداف کلان اجتماعی هستند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران اضافه کرد: خبرنگاران این حوزه با تسلط خود بر موضوعات مختلف می‌توانند به کاهش آسیب‌های مختلف کمک کنند، در واقع این رویکرد در حوزه رسانه سبب می‌شود کهفرهنگ شهرنشینی بالنده‌تر شود.

در ادامه این مراسم محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش روایت‌گری را دارند، تصریح کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در توجه دادن مردم به سوی کتاب دارند، گاهی اوقات چیزی وجود ندارد که ما معرفی کنیم و این خلاقیت خبرنگاران کتاب است که باعث می‌شود آثاری بدیع و تازه را ببینیم.

وی ادامه داد: گاهی می‌توان از جاهایی کتاب‌هایی را معرفی کرد که هیچ‌گاه به ذهن انسان نمی‌رسد، با وجود این در کنار معرفی کتاب یکی از مهم‌ترین وظایف رسانه‌های ما موضوع نقد کتاب است، زیرا نقد کتاب باعث می‌شود برخی از ضعف‌های کتاب‌ها از بین برود، بنابراین نقد زمینه‌ای برای کمک به بهتر شدن کتاب است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد:  درست است نقد و تمجید پول‌زا نیست اما خیلی خوب است این کار را از راه درست انجام بدهیم و به سوی تخریب نرویم زیرا تخریب اصل نقد و فایده آن را هم از بین می‌برد.

جوادی یادآور شد: خیلی وقت‌ها رسانه‌های معطوف به کتاب تنها خود را محدود به خود کتاب می‌کنند در حالی کتاب دارای صنعت، نشر و توزیع هم می‌باشد و این موضوعات هم می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد.

وی افزود: امروز کتاب و نشر ما با مشکلات زیادی مواجه است و امیدواریم با همکاری همه بزرگان بتوانیم مشکلات پیش رو را گام به گام حل کنیم.

بهروز رضوی گوینده برنامه «کتاب شب» در ادامه این مراسم گفت: کتابخوانی یک عقده برای من ایرانی شده است و بدانید که نمی‌توان پودری جادویی در آسمان ریخت تا همه کتابخوان شوند.

وی تأکید کرد: توصیه من به همه پدرها و مادران این است که از الان تصمیم بگیرند به جای خریدن اسباب بازی برای کودک خود کتاب‌های متنوع و عکس‌دار برای کودک خود بخرند تا بتوانند از همان ابتدا پایه کودک را با کتاب بچینید.

در پایان این مراسم با حضور مجید غلامی جلیسه مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا بهرامی، دبیر جشنواره و محمود آموزگار، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره رسانه و کتاب تقدیر و تجلیل به عمل آمد./٨١٦/پ ۲۰۱/ش

نظر شما