شناسهٔ خبر: 22524429 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم و مفسر قرآن

سید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی (زاده ۱۲۸۱ خورشیدی در تبریز، درگذشته ۲۴ آبان ۱۳۶۰ در قم) نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم و مفسر قرآن شیعه ایرانی است.

صاحب‌خبر -

فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم و مفسر قرآنسید محمدحسین طباطبایی معروف به علامه طباطبایی (زاده ۱۲۸۱ خورشیدی در تبریز، درگذشته ۲۴ آبان ۱۳۶۰ در قم) نویسنده تفسیر المیزان، فقیه، فیلسوف، عارف، حکیم و مفسر قرآن شیعه ایرانی است.

اهمیت  ایشان به جهت زنده کردن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزه‌های تشیع بعد از دورهٔ صفویه بوده‌است.

به ویژه اینکه وی به بازگویی و شرح حکمت صدرایی بسنده نکرده، به تأسیس معرفت‌شناسی در این مکتب می‌پردازد. همچنین با انتشار کتب فراوان و تربیت شاگردان برجسته در دوران مواجهه با اندیشه‌های غربی نظیر مارکسیسم به اندیشه دینی حیاتی دوباره بخشیده، حتی در نشر آن در مغرب زمین نیز می‌کوشد. علامه طباطبایی دو اثر شاخص دارد، که بیشتر از سایر آثار وی مورد توجه قرار گرفته‌است.

نخست تفسیر المیزان است، که در ۲۰ جلد و طی ۲۰ سال به زبان عربی تألیف شده‌است. در این تفسیر، از روش «تفسیر قرآن به قرآن» استفاده شده‌است، و علاوه‌بر تفسیر آیات و بحث‌های لغوی در بخش‌هایی جداگانه با توجه به موضوع آیات مباحث روایی، تاریخی، کلامی، فلسفی و اجتماعی نیز دارد. این اثر به دو شکل منتشر شده‌است: نخست در چهل جلد، و سپس، در ۲۰ جلد. این اثر توسط سیدمحمد باقر موسوی همدانی به زبان فارسی ترجمه شده‌است.

اثر مهم دیگر او اصول فلسفه و روش رئالیسم است،این کتاب شامل ۱۴ مقالهٔ فلسفی است، که طی دهه‌های ۲۰ و ۳۰ شمسی تألیف شده و توسط مرتضی مطهری و با رویکرد فلسفهٔ تطبیقی شرح داده شده‌است.

علامه طباطبایی 81 سال عمر پربرکت کرد و در صبح یکشنبه 18 محرم الحرام سال 1402 هـ.ق سه ساعت به ظهر مانده رحلت کردند.پیکر ایشان را در 23آبان از مسجد حضرت امام حسن مجنبی علیه السلام تا صحن مطهر حضرت معصومه علیها السلام تشییع می کنندو در بالا سر قبر حضرت معصومه علیها السلام دفن می کنند.

و حالا  5 سالی است که خانه وی تبدیل به دارالقرآن شده و جلسلت تفسیری در آن برگزار میشود.

آقای نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) گفت: دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) به منظور احیای آثار این فقیه و فیلسوف وارسته، اشاعه تفسیر در حوزه‌های علمیه، توسعه تفسیر در جامعه و آشنایی عموم با معارف قرآن در منزل علامه طباطبایی (ره) ایجاد شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر برگزاری همایش‌های متعدد تفسیری، جلسات تفسیری نیز توسط علمای بزرگ در این بیت برگزار می‌شود.

نظر شما