شناسهٔ خبر: 22524363 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زاویه گرفتن مغرب از سیاست های منطقه ای آل سعود

تهران – ایرنا – رویکرد سیاست خارجه کشور مغرب در مورد تحولات غرب آسیا از جمله جنگ در سوریه و لبنان و ائتلاف عربستان با بحرین و مصر و امارات علیه قطر و سفر اخیر پادشاه مغرب به دوحه به وضوح بیانگر زاویه گرفتن رباط از سیاست های منطقه ای آل سعود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روزنامه مغربی الصباح، در همین راستا مغرب به درخواست عربستان مبنی بر بلوکه کردن دارایی های شاهزادگان سعودی بازداشت شده پاسخ مثبت نداد. این شاهزاده ها هم اکنون به اتهام فساد مالی تحت بازجویی قرار دارند و در راس آنها ولید بن طلال قرار دارد که دارای سرمایه های بسیاری در مغرب است.
مغرب معتقد است که اقدام یاد شده می بایست بر اساس احکام قضایی صورت گیرد؛ واشنگتن و پاریس در مورد حساب های شخصی این شاهزاده ها در بانک هایشان نیز چنین اعتقادی دارند و می گویند که بلوکه کردن حساب ها فقط در مورد اشخاص صدق می کند نه شرکت ها.
از سوی دیگر بانک های لبنان و امارات و بحرین به درخواست مقامات سعودی پاسخ مثبت داده و حساب های شخصیت های سعودی قرار گرفته تحت بازجویی به اتهام فساد را به حالت راکد درآورده اند.
ولید بن طلال میلیاردر سعودی بازداشت شده دارای طرح های بزرگی در مغرب است که برجسته ترین آنها هتل فورسیزون در شهر مراکش است.
مغرب علیرغم وجود روابط قوی میان ریاض و رباط، خود را از سیاست های منطقه ای عربستان به ویژه در مورد قطر کنار کشیده و محمد ششم پادشاه مغرب در همین راستا هفته گذشته از امارات و قطر دیدن کرد؛ گزارش ها از میانجی گری مغرب جهت از میان برداشتن تنش میان عربستان و همپیمانانش از یک سو و قطر از سوی دیگر حکایت دارد.
بر اساس همین گزارش، از سوی دیگر حزب خط مشی دمکراتیک مغرب (چپ رادیکال) با صدور بیانیه ای تاکید کرد: 'ما طرح های عربستان جهت از بین بردن خاورمیانه به ویژه خدشه دار کردن ثبات و تمامیت ملی لبنان که با حمایت امپریالیسم و صهیونیسم صورت می گیرد، محکوم می کنیم.'
این بیانیه می افزاید، 'محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به بهانه مبارزه با فساد در حال انجام کودتای سیاسی در درون خاندان حاکم بر عربستان است.'
این حزب در مورد احتمال گرفتار شدن مغرب در درون ائتلاف های نظامی هشدار داده و بار دیگر بر لزوم عقب نشینی ارتش مغرب از ائتلاف جنگ علیه ملت یمن تاکید کرد و اوضاع فاجعه آمیز ملت یمن و گرسنگی بیش از یک میلیون کودک یمنی و انتشار بیماری های واگیردار و نبود تاسیسات زیربنایی و مایحتاج عمومی مردم یمن را محکوم کرد.
خاورم ** 1487*1275
مترجم : قاسم غضبانپور* انتشار دهنده: مجید جعفری

انتهای پیام /*

نظر شما