شناسهٔ خبر: 22523764 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فوق تخصص گوارش و کبد: مراقب غذاهای خود باشید

تهران- ایرنا- فوق تخصص گوارش و کبد گفت: با توجه به این که دیابت و چاقی در کشور رو به افزایش است و به دنبال آن شاهد شیوع بیماری کبد چرب نیز هستیم بنابراین افراد مراقب برنامه غذایی خود باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر اکرم پورشمسی روز چهارشنبه در نشست خبری هفدهمین کنگره بین المللی گوارش و کبد با بیان این که چاقی و دیابت احتمال ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد، افزود: نوع غذا در بروز این بیماری بسیار مهم است.
وی به بشقاب سالم در زندگی افراد اشاره کرد و گفت: خوردن غذای سالم و کم کالری سلامت افراد را تضمین می کند در حالی که مصرف زیاد گوشت قرمز، سوسیس و کالباس، نمک و انوع ترشی ها موجب بروز کبد چرب می شود.
وی تاکید کرد: از آنجا که چاقی یکی از دلایل اصلی بروز کبد چرب است، مصرف سبزیجات و میوه می تواند نقش مهمی در کاهش وزن و جلوگیری از شیوع کبد چرب داشته باشد بنابراین افراد مراقب مواد غذایی که می خورند، باشند.
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: کبد چرب بخشی از سندرم متابولیک است که در دنیا رو به افزایش است و کشور ما نیز از آن مستثنی نیست؛ علاوه بر چاقی، اختلالات خونی و دیابت نیز موجب بروز کبد چرب می شود.
وی افزود: 30 درصد ایرانیان کبد چرب دارند و شواهد نشان می دهد تا 40 درصد نیز در حال رشد است بنابراین اطلاع رسانی از عوارض چاقی و مصرف غذاهای مضر الزامی است تا مانع شیوع آن در کشور شویم.
وی گفت: در برخی از نقاط کشور که سندرم متابولیک بیشتر از حد متوسط است، عددی حدود 30 تا 40 درصد ابتلا به کبد چرب نیز گزارش شده است.
مهدی میرناصری دبیر اجرایی هفدهمین کنگره بین المللی گوارش و کبد نیز در این نشست گفت: هدف از برگزاری این همایش به اشتراک گذاشتن آخرین اطلاعات و یافته های داخلی و خارجی درباره بیماری های گوارش و کبد است .
وی افزود: حدود هزار نفر از سراسر کشور برای شرکت در این کنگره ثبت نام کرده اند و 11 مهمان از کشورهای امریکا، ایتالیا، فرانسه ، سویس و کانادا در این همایش شرکت می کنند.
وی ادامه داد: 128 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که بعد از داوری 112 مقاله برای ارائه در همایش پذیرفته شد و در روز پایانی همایش نیز مقالات برتر و چهار پزشک برتر سال گوارش معرفی می شوند.
میرناصری همچنین چهار کارگاه آموزشی آندوسکوپی، کولونوسکوپی، آندوسکوپی روده باریک و سنجش فیروز کبد و دو سمپوزیوم دارویی با موضوعات بیماری های التهابی روده و داروها در این کنگره برگزار می شود .
هفدهمین کنگره بین المللی گوارش و کبد 30 آبان تا سوم آذرماه در تهران برگزار می شود.
علمی 9014**
خبرنگار: کیما عبدالله پور* انتشار: محتشمی پور

انتهای پیام /*

نظر شما