شناسهٔ خبر: 22523208 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سهمیه سوخت ناکافی برای تراکتورها مشکل جدید کشاورزان طارمی

زنجان - ایرنا - تخصیص سوخت ناکافی به تراکتورها ازسوی شرکت پخش فرآورده های نفتی، کشاورزان طارمی را با مشکلات جدی در کشت محصولات پاییزی مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سهمیه سوخت برای هر دستگاه تراکتور یکهزار و 200 لیتر فقط برای سه ماهه فصل پاییز است با توجه به اینکه کشاورزان شهرستان طارم در چهار فصل سال اقدام به کشت و برداشت محصول می کنند این میزان سهمیه سوخت فقط در یک ماه نخست به اتمام می رسد.
در حال حاضر نبود سوخت و عدم فروش گازوئیل به صورت آزاد به مالکان تراکتورها کشاورزان طارمی را در کشت محصولات سیر، باقلا، نخودفرنگی و برداشت گندم و کلزا با مشکل جدی مواجه کرده است.
تعدادی از روستاهای شهرستان طارم فقط نیازمند یک تراکتور برای کشت محصول هستند که این وسیله نیز سهمیه ندارد و کشاورزان این روستاها در انتظار تخصیص سوخت به تراکتور هستند تا اقدام به کشت محصول کنند.

** سهمیه سوخت بر اساس میزان زمین زیر کشت و ساعت کار به مالکان تراکتورها تخصیص می یابد
رئیس ناحیه مرکزی شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان گفت: به دلیل اینکه کشاورزان شهرستان طارم در چهار فصل سال اقدام به کشت و برداشت محصول می کنند سهمیه سوخت آنها برای 12 ماه از سال است، در حالیکه شهرستان های دیگر فقط سه فصل از سال سوخت دریافت می کنند.
الهیار دشتیان اظهارکرد: چنانچه سوخت مالکان تراکتورها در شهرستان طارم به پایان رسیده باشد جهادکشاورزی این شهرستان می تواند با توجه به میزان زمینی که زیر کشت محصول می رود، ساعت کار و با توجه به الگوی مصرف به آنها سوخت تخصیص دهد.

** تخصیص سوخت به مالکان تراکتورها خارج از سهیمه تعیین شده، مورد تایید نیست
کارشناس صنایع و مکانیزاسیون جهادکشاورزی شهرستان طارم گفت: سهمیه سوخت گازوئیل برای تراکتورها در هر فصل از سال به میزان مشخصی تخصیص می یابد.
الهام داداشی اضافه کرد: چنانچه کشاورزی سهمیه خود را زودتر از این زمان تمام کرد تخصیص مجدد سوخت برای آنها از سوی جهاد کشاورزی و شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه زنجان مورد تایید نیست و سامانه اجازه تخصیص مجدد را نمی دهد.
وی ادامه داد: سوخت آزاد به تراکتورهای مهاجر به این شهرستان تخصیص یافته است که برای کشت محصول کلزا مشغول بودند.
کارشناس صنایع و مکانیزاسیون جهادکشاورزی شهرستان طارم افزود: تخصیص سهیمه سوخت آزاد به این تراکتورها نیز با همکاری شرکت پخش فرآورده های نفتی انجام شد.

** سرگردانی مالکان تراکتورها در نتیجه اتمام سوخت فصل پاییز
یکی از مالکان تراکتور در شهرستان طارم گفت: فصل پاییز که زمان کشت محصول در این شهرستان است باید میزان سهمیه یکهزار و 200 لیتری برای این فصل افزایش و سهیمه سوخت زمستان که یکهزار و 800 لیتر است، کاهش یابد.
سیفعلی آذری ادامه داد: هم اکنون با پایان یافتن سهیمه سوخت تخصیصی از سوی شرکت نفت سوخت آزاد نیز به تراکتورها از سوی این شرکت ارائه نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشاورزان طارم به دلیل اتمام سوخت گازوئیل برای کشت محصولات خود دچار مشکل شده اند، تاکید کرد: مسئولان در این باره فکری به حال این قشر زحمت کش کنند.
حسن قنبری نیز یکی از کشاورزان روستای کلتان می گوید: تنها منبع درآمد خانوارم از کشاورزی است که هم اکنون با نبود سوخت برای گازوئیل ها برای کاشت سیر، کلزا، جو و باقلا با مشکل مواجه شده ام.

** بی توجهی مسئولان به مشکل تامین سوخت تراکتورها در طارم
یکی دیگر از کشاورزان شهرستان طارم گفت: مدتی است که با کمبود سوخت گازوئیل برای تراکتور مواجه شده ایم که بارها به جهادکشاورزی و جایگاه های عرضه سوخت مراجعه کرده و هر دفعه با جواب منفی مواجه شده ایم.
محمدجعفر حیدری افزود: کشاورز، قشر زحمت کش و تامین کننده مواد غذایی جامعه است که در صورت مواجه شدن با چنین مشکلاتی نباید با جواب منفی، بی تفاوتی و عدم همکاری از سوی مسئولان مواجه شود.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

انتهای پیام /*

نظر شما