شناسهٔ خبر: 22522958 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مهمترین اخبار مجلس شورای اسلامی در روز ۲۴ آبان ماه

گزارش رئیس مجلس به نمایندگان درباره آسیب‌های اجتماعی، پرونده مفتوح دولت دهم در شعبه ششم دادگاه کیفری استان تهران، اخطار نمایندگان درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح تقویت بسیج مستضعفین، اصلاح موافقتنامه ایران و آذربایجان در زمینه حفظ نباتات، محکومیت جنایات ضد بشری عربستان در یمن، اختصاص بخشی از حقوق نمایندگان به زلزله‌زدگان و... از جمله مهمترین اخبار امروز (چهارشنبه) ۲۴ آبان ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر دنبال کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، جلسه علنی امروز (چهارشنبه)مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار و طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی، طرح تقویت بسیج مستضعفین و طرح عضویت رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در شوراهای عالی و ... به عنوان دستور کار امروز مجلس قرائت شد. همچنین وزیر کشور با حضور در جلسه علنی درباره وضعیت مناطق زلزله‌زده به نمایندگان گزارش داد.

رئیس مجلس به نمایندگان درباره آسیب‌های اجتماعی در جلسه غیرعلنی گزارش داد. علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی مجلس اظهار کرد: مجلس از ساعت ۸ صبح تشکیل جلسه داد و گزارشی درباره مسائل آسیبهای اجتماعی و تصمیماتی که در کشور گرفته شده و باید پیگیری شود، ارائه شد.

همچنین در جلسه علنی مجلس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از بررسی طرز کار قوه مجریه در ابلاغ و اجرای قوانین مصوب ارائه و عنوان شد که روند تاخیر در ابلاغ قوانین توسط رییس‌جمهور نسبت به دولت قبل سیر نزولی دارد اما همچنان مواردی از تاخیر یا استنکاف از ابلاغ قوانین وجود دارد. در این گزارش اعلام شد، پرونده دولت دهم در شعبه ششم دادگاه کیفری استان تهران مفتوح است.

در همین ارتباط مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره طرز کار دولت در ابلاغ و اجرای قوانین، خواستار رسیدگی قوه قضاییه به این گزارش‌ها و معرفی خاطیان شد. وی تاکید کرد: قوه قضاییه به گزارش‌های کمیسیون اصل ۹۰ رسیدگی کند. که در ادامه داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در اخطاری  در انتقاد به تذکر  مصطفی کواکبیان، گفت: چندین پرونده به دلیل اجرا نشدن قوانین توسط کمیسیون تشکیل و به قوه قضاییه ارسال شد.

نماینده میاندوآب سوالی را از وزیرخارجه مطرح کرد مبنی بر اینکه آخرین وضعیت خواسته مدعیان در محاکم بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی ایران و دفاع مسئولان کشور در این ارتباط چیست؟ و ظریف با حضور در مجلس از صدور ۶۰ میلیارد دلار حکم ایران و آمریکا علیه یکدیگر خبر داد. وزیر امور خارجه که برای پاسخگویی به سوال محبی‌نیا نماینده میاندوآب در خصوص اعلام آخرین وضعیت خواسته مدعیان در محاکم بین‌المللی علیه ایران در مجلس حضور یافته بود، اظهار کرد: اقدامات آمریکا و ایران علیه یکدیگر دو دسته است؛ یکی اقداماتی که به دنبال توافق الجزایر در دیوان دعاوی ایران و آمریکا مطرح می‌شود و دیگری اقداماتی که در محاکم آمریکایی علیه جمهوری اسلامی انجام می‌شود. وی افزود: آمریکا تاکنون ۶۰ میلیارد دلار حکم علیه ایران صادر کرده و ایران هم به همین میزان حکم علیه ایالات متحده صادر کرده است.

در ادامه «محبی‌نیا» از پاسخ‌های «ظریف» قانع شد و با بیان این جمله که «رهبر از ظریف و دولت رضایت دارد» گفت که احتیاج به رای گیری مجلس در مورد سوالم از آقای ظریف نیست.

ناطقین امروز مجلس

نماینده مهاباد: آقای رییس‌جمهور به بیانیه انتخاباتی درباره اهل سنت و اقوام عمل کنید

زاهدی: همگی به دنبال وحدت واقعی در مجلس باشیم

صباغیان: بحث‌های سیاسی و جناحی ما را به جایی نخواهد رساند

کریمی‌قدوسی: القاء ناکارآمدی نظام سیاسی از اتهامات سران فتنه بود

پوربافرانی: مجامع بین‌المللی عربستان را در اهداف شومش همراهی نکنند

***

نمایندگان درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح تقویت بسیج مستضعفین اخطار دادند. برخی نمایندگان در جریان بررسی طرح تقویت بسیج مستضعفین نسبت به احتمال ارجاع این طرح به مجمع تشخیص مصلحت و طولانی شدن روند آن اخطار دادند.

در ادامه جهت تامین نظر شورای نگهبان؛ طرح تقویت بسیج مستضعفین اصلاح شد.  و نمایندگان مقرر کردند احکام این طرح منوط به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا، سیاستهای نظام و مصوبات کلی شورای عالی امنیت ملی باشد.

همچنین حسن‌پور، نماینده سیرجان در اخطاری با انتقاد از اجرایی نشدن قانون برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در روستاها گفت: براساس مصوبات مجلس و طبق قانون برنامه ششم دولت باید تا پایان امسال یک میلیون شغل ایجاد می کرد که هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی مجلس به ارائه گزارشی در مورد اقدامات انجام شده بعد از وقوع زلزله در استان‌های غربی کشور پرداخت. وزیر کشور با بیان اینکه « ۹۵ درصد مشکل قطعی آب و برق مناطق زلزله زده حل شد» گفت: تاکنون ۳۶ هزار چادر برای اسکان ارسال شده است که به دلیل نیاز همه خانواده‌ها و ترس از پس‌لرزه‌ها قرار شد ۱۰ هزار چادر دیگر نیز به مناطق زلزله‌زده فرستاده شود.

تذکرات شفاهی و اخطار امروز نمایندگان مجلس

مطهری در پاسخ به اخطار سالک: برخورد با «مکرون» منوط به تصمیم مقامات عالی کشور است

حاجی‌دلیگانی: تاخیر دولت در تدوین آیین‌نامه برای قوانین مصوب مجلس وجاهتی ندارد

***

در ادامه کار نمایندگان همچنین موافقتنامه ایران و آذربایجان در زمینه حفظ نباتاتجهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شد. همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامیترکیب شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی را تعیین کردند و نمایندگان با اصلاح این طرح برای تامین نظر شورای نگهبان موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مقرر کردند رییس سازمان پدافند غیرعامل در صورت اذن رهبری، عضو شورای عالی فضای مجازی شود. پیش از این مقرر شده بود که رییس سازمان پدافند غیرعامل به عضویت شوراهای عالی شهرسازی، ترافیک، سلامت و آمایش در آید. همچنین  ۱۹۱ نفر از نمایندگان جنایات ضد بشری عربستان در یمن را محکوم کردند.

نمایندگان بخشی از حقوق این ماه خود را به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه اختصاص دادند. کمال دهقانی نماینده تفت و میبد با اعلام این خبر گفت: نمایندگان مجلس امروز در نامه‌های جداگانه‌ای به امور اداری مجلس خواستار اختصاص بخشی از حقوق این ماه خودبه زلزله‌زدگان استان کرمانشاه شدند و هر نماینده به فراخور شرایطش در خواست کرده که امور اداری چند روز از حقوق خود را کسر کرده تا به حسابهای اعلام شده برای زلزله‌زدگان واریز نمایند. و همچنین جمعی از نمایندگان و کارمندان مجلس شورای اسلامی برای زلزله‌زدگان غرب کشور خون اهدا کردند.

بر اساس این گزارش علی مطهری در پایان جلسه علنی امروز مجلس، گفت که مجلس هفته آینده در روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه تشکیل جلسه خواهد داد.

انتهای پیام

نظر شما