شناسهٔ خبر: 22521268 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

گزارش وزیر کشور از آخرین وضعیت زلزله‌زدگان: مشکل امنیتی وجود ندارد گزارش وزیر کشور از آخرین وضعیت زلزله‌زدگان: مشکل امنیتی وجود ندارد

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر کشور گفت: در مناطق زلزله زده هیچ مشکل امنیتی و انتظامی وجود ندارد و تمامی دستگاه ها برای اسکان موقت و دائم زلزله زدگان تلاش می کنند.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی امروز - چهارشنبه- مجلس از آخرین وضعیت زلزله زدگان در غرب کشور به نمایندگان گزارش داد.

وی ضمن تسلیت به خانواده قربانیان حادثه زلزله در غرب کشور اظهارکرد: زلزله در استان کرمانشاه شامگاه یکشنبه در مقیاس 3/7 ریشتر و در 11 کیلومتری عمق زمین رخ داد که از همان لحظات نخست ستاد بحران کشور تشکیل شد و تا صبح دوشنبه - 22 آبان- هماهنگی های لازم برای اعزام نیرو انجام شد.

وزیر کشور ادامه داد: در مراحل نخست به دلیل تاریکی شب امکان اعزام نیروهای امدادی میسر نبود و ارسال کمک های امدادی کمی با کندی مواجه شد زیرا راه ها بسته و برق و گاز و آب نیز قطع بود.

رحمانی فضلی همچنین گفت: از ابتدای وقوع حادثه کمیته های چهارده گانه در سطح کشور تشکیل شد و امکانات و خدمات از طریق هلال احمر، سپاه و ارتش به مناطق زلزله زده ارسال شد.

وی با یادآوری این که این حادثه تاکنون هفت هزار و 800 مصدوم و مجروح و 432 جان باخته داشت، اظهارکرد: بلافاصله در روز نخست انتقال مجروحان حادثه آغاز شد و دستگاه های مختلف تا ظهردوشنبه اقدامات مهمی را انجام دادند.

وزیر کشور تصریح کرد که از نظر سازماندهی توزیع امکانات تا ظهر روز نخست حادثه وضعیت مناسب نبود، مردم در التهاب بودند، برق و گاز قطع شده و به هزار و 900 روستا و هفت شهرستان آسیب رسیده بود.

رحمانی فضلی افزود: با توجه به مسدود بودن راه ها، رساندن امکانات بسیار سخت بود، طوری که پس لرزه زلزله هم ادامه داشت و بسیاری از مردم در خیابان ها بودند.

وی همچنین گفت: ما نخستین جلسه را در همان روز نخست در سر پل ذهاب برگزار کردیم و دستورات لازم به دستگاه ها داده شد، مسوولیت نجات و انتقال مصدومان در شهرها به ارتش و در روستاها به سپاه داده شد.

وزیر کشور یادآور شد: اولویت نخست ما آواربرداری بود که با سرعت تمام انجام شد، مردم در زمینه آب و برق مشکل زیادی داشتند که در روز نخست تلاش کردیم 60 درصد آب و برق مناطق وصل شود. تا امروز 95 درصد آب و برق مناطق وصل شده ولی وصل شدن گاز به دلیل نشتی هایی که وجود داشته با مشکل رو به روست.

رحمانی فضلی افزود: تاکنون 36 هزار تخته چادر بین مردم توزیع شده و قرار است 10 هزار تخته چادر دیگر بین مردم مناطق توزیع شود.

وی یادآور شد: در موضوع امنیتی و انتظامی مشکل خاصی در این مناطق نداشته ایم و گزارشی در زمینه سرقت هم در این مناطق وجود ندارد، برخی فیلم ها منتشر شد که می گفتند در مسیر جاده راهزن ها حمله کردند که این گونه درست نیست.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در مورد مردم این مناطق صحبت شده که این سخنان درست نیست و افراد با توجه به نیازها عمل کردند. ما امروز در حوزه امنیت و انتظامی در مناطق زلزله زده هیچ مشکلی نداریم.

رحمانی فضلی گفت: در جلسه با رییس جمهوری بنا شد که اولویت اسکان افراد مدنظر باشد، وزارت راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم و الانبیا و کمیته امداد در این زمینه وارد عمل شده اند همچنین بنا شده که بنیاد مستضعفان 500 هزار تن سیمان رایگان برای بازسازی این مناطق اختصاص دهد، همچنین بنا شده که رقم هایی به افراد برای اجاره مسکن داده شود.

وی گفت: برخی روستاها که تخریب شده بنا شده که کانکس هایی در آن مستقر شود و مردم در آن جا اسکان یابند.

وزیر کشور افزود: در همان روز نخست 50 بالگرد انتقال مجروحان حادثه را انجام داد و مجروحان به بیمارستان های تهران، کرج و استان های همجوار منتقل شدند.

رحمانی فضلی ادامه داد: بیشترین نگرانی ما برای اسکان مردم است که در این راستا دولت در حال پیگیری جدی این موضوع است.

وی افزود: هلال احمر، وزارت خانه های بهداشت و راه و شهرسازی، نیرو، نفت دفاع و ارتباطات، سپاه و ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح تمام تلاش های خود را انجام دادند و با همه امکانات آمدند حتی پادگان ها را هم در اختیار قرار دادند.

وزیر کشور همچنین گفت: طرح های جامعی باید برای این حوادث تهیه شود، همچنین طرح های قبلی باید بازنگری شود ما باید طرحی برای سازماندهی کار در شرایط بحران داشته باشیم پروتکلی در این زمینه داریم که به زودی ارائه می شود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: البته در این راستا در فضای مجازی مسائلی پخش شد که آنگونه نبود، در این راستا صدا و سیما تلاش کرد که با شایعات مقابله کند.

وزیر کشور تصریح کرد: مقرر شده است ستاد بحران در سطح ملی هر دو روز و ستاد بحران در شهرستان هر روز تشکیل جلسه دهند، همچنین وزارت راه و شهرسازی برای اسکان موقت و دائم زلزله زدگان زمانی را ارائه کند، امروز نیز قرار است اعتبارات و تسهیلاتی برای زلزله زدگان در دولت تصویب شود.

برچسب‌ها:

نظر شما