شناسهٔ خبر: 22520984 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

غم کرمانشاه، ایران را داغدار کرد - عبدالله رحمانی*

صاحب‌خبر -

هر چند ایران بدلیل واقع شدن روی گسل زلزله از مناطق زلزله خیز به شمار می آید و مردم کشورمان در طول چند دهه های اخیر با وقوع زلزله و آسیب های ناشی از این نامهربانی طبیعت بیگانه نیستند.
در این حادثه شماری از هموطنان، عزیزان خود را از دست دادند و مردم در مناطق مختلف کشور با آسیب دیدگان ابراز همدردی کرده و در بسیاری مناطق مردم به صورت خودجوش در کنار سایر ارگان ها از جمله جمعیت هلال احمر جمع آوری کمک های مردمی را شروع کردند.
پس از این حادثه تشکیل صف های طولانی اهدای خون در مقابل پایگاه های انتقال خون در سراسر کشور و اعلام آمادگی برای حضور و امدادرسانی به مناطق زلزله زده برگ زرین دیگری از نوع دوستی به شیوه ایرانیان است که در جاهای دیگر دنیا کمتر دیده می شود.
اعلام روز سه شنبه از سوی هیات دولت به نام روز عزای عمومی بخاطر جانباختگان زلزله کرمانشاه و بازدید رئیس جمهوری، وزرا و مسئولان رده بالای لشکری و کشوری از مناطق زلزله زده نیز اوج همراهی و همگامی مسئولان با آسیب دیدگان بود.
اعزام عکاسان و خبرنگاران رسانه ها و خبرگزاری های داخلی و خارجی به مناطق زلزله زده برای پوشش لحظه به لحظه رویدادها خود به نوعی به این همدلی ها افزود و تعدادی از روزنامه های سراسری برای نخستین بار برای ابراز همدردی با مردم کرمانشاه تیتر اول شان را خبر به زبان کُردی بود و عکس مناطق زلزله زده را در صفحه نخست خود منتشر کردند.
در فضای مجازی بسیاری کاربران فیلم ها و تصاویری از مناطق زلزله زده منتشر می کنند، در شبکه اجتماعی تلگرام نیز بسیاری از کاربران عکس پروفایل خود را با تصایری از این مناطق تغییر دادند و گروه ها و کانال هایی برای جمع آوری کمک های مردمی تشکیل شد.
بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستانی در استان های مختلف کشور محموله های درمانی، پزشک و سایر پرسنل درمانی مورد نیاز را به مناطق مختلف زلزله زده، اعزام کردند و کمک های خودروی و امدادی و هر آنچه مازاد بر نیاز استان ها بود به این مناطق فرستاده شد.
در برخی مناطق کشور از جمله کردستان مردم حتی در روستاهای دورافتاده ای که توان مالی مردم هم بالا نیست به صورت خودجوش کمک های مردمی تهیه و برای ارسال به مناطق زلزله زده تحویل هلال احمر و سیار ارگان ها دادند و برخی دیگر با خودروهای سنگین با همراهی معتمدین محلی به این مناطق فرستادند.
مردم ایران اسلامی که خودشان اینگونه در همدردی با زلزله زدگان پیشتازند از مسئولان انتظار دارند با سرعت بیشتری خرابی های زلزله را برطرف کنند و در کمترین زمان ممکن به داد آسیب دیدگان برشتابند هر چند نمی توان انتظار داشت خرابی هایی که این زلزله 7.3 ریشتری به بار آورده را یک شبه برطرف کرد.
تشکیل کمپین های اسکان در حاشیه شهرها و روستاهای آسیب دیده تا بازسازی دوباره منازل مسکونی، جایگزینی امدادگران و پرسنل حاضر با نیروهای تازه نفس و آماده و سرکشی و بازدید مسئولان برای رفع مشکلات و پیگری امور می تواند مهمترین راهکار در کوتاه مدت باشد.
زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در ژرفای 9.33 کیلومتری زمین استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند و تاکنون بیش از 200 پس لرزه با قدرت سه ریشتر به بالا بدنبال داشته است.
کانون این زمین لرزه مرز ایران و عراق نزدیکی شهر ازگله در استان کرمانشاه گزارش شده که زیان ها و خسارت های مالی و جانی زیادی به بار آورده است.
زلزله 7.3 ریشتری یکشنبه شب در استان کرمانشاه تاکنون 432 کشته و هفت هزار و 817 مصدوم داشته است.
این زلزله به هفت شهرستان و یک هزار و 950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد.
خبرنگار مرکز سنندج

انتهای پیام /*

نظر شما