شناسهٔ خبر: 22520220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

ظریف: رابطه ایران و روسیه به نفع ثبات در آسیای مرکزی و خاورمیانه است

این رابطه فراز و فرودهای خود را داشته و با خاطرات تلخ و شیرینی همراه است اما در ورای این خاطرات درس بزرگ این روابط کهن و پرلایه آن است که ایران و روسیه به‌عنوان دو همسایه باید روابط گسترده‌ای داشته باشند ،دو کشور باید در چند وجهی کردن و گسترش افقی و عمودی این رابطه بکوشند.

صاحب‌خبر -

کنفرانس علمی بین المللی "ایران و روسیه- پنج قرن همکاری" در آرشیو دولتی سیاسی اجتماعی روسیه با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسيه آغاز شد.

به گزارش عصر ایران، در آغاز این مراسم پیام محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه ایران و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درمراسم افتتاحیه کنفرانس علمی بین المللی "ایران و روسیه- پنج قرن همکاری" قرائت شد.

محمدجواد ظریف در پیام خود، برگزاری این همایش را اقدامی مهم و ارزشمند در روابط دو کشور برشمرد و یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراسیون روسیه دو کشور ریشه‌دار با پیشینه و تاریخی کهن هستند که جلوه‌های تمدنی و فرهنگی آنها، همچنین آوازه جهانی شخصیت‌های بزرگی مانند حافظ، سعدی، فردوسی، تولستوی، چخوف، پوشکین و ده‌ها شخصیت دیگر مایه مباهات و فخر ادبیات جهان شده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: این رابطه فراز و فرودهای خود را داشته و با خاطرات تلخ و شیرینی همراه است اما در ورای این خاطرات درس بزرگ این روابط کهن و پرلایه آن است که ایران و روسیه به‌عنوان دو همسایه باید روابط گسترده‌ای داشته باشند ،دو کشور باید در چند وجهی کردن و گسترش افقی و عمودی این رابطه بکوشند.

ظریف خاطرنشان کرد که گسترش این رابطه نه‌فقط به‌نفع دو کشور بوده است ، بلکه عامل مهمی در امنیت، ثبات و توسعه مناطقی چون آسیای مرکزی و خاورمیانه است.

وزیر امور خارجه ایران با اظهار امیدواری نسبت به اینکه روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و روسیه که در سه دهه گذشته در حال گسترش بوده و در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است، در سایه اراده مسئولان دو کشور و تجربه پنج قرن مناسبات تاریخی در تمامی عرصه‌ها رشد و گسترش یابد ،عنوان کرد: بدون تردید برگزاری موفق این همایش تصویر خوبی از روابط دو کشور به‌ جای خواهد نهاد که می‌تواند زمینه گسترش پیوندهای مردمی و فرهنگی بین دو کشور را فراهم و به تحکیم روابط دوجانبه هم کمک کند.

ظریف در بخش پایانی پیام خود به مراسم افتتاحیه کنفرانس علمی بین المللی "ایران و روسیه- پنج قرن همکاری" تصریح کرد:اطمینان دارم تبادل نظر نخبگان و صاحب‌نظران علمی و فرهنگی دو کشور در این نشست فرصت تازه‌ای را برای رونق بخشیدن به دیپلماسی فرهنگی ایجاد و به تحکیم و تقویت مناسبات فی‌مابین کمک خواهد کرد، به‌باور من مراودات مستمر فرهنگی که مزین به حضور نخبگان و اندیشمندان دو کشور باشد علاوه بر اینکه می‌تواند به شکوفایی هرچه بیشتر اندیشه‌ها و آگاهی‌بخشی به نسل جوان امروز دو کشور منجر شود، می‌تواند به گسترش روابط در حوزه‌های سیاسی و تجاری کمک کند.

سرگئی لاوروف نیز در پیام خود به این کنفرانس علمی که به مناسبت پنج قرن همکاری ایران و روسیه برگزار می شود با اشاره به اینکه امروز روابط ایران و روسیه که تحکیم یافته، در تمامی عرصه ها توسعه می یابد،عنوان کرد: گفت‌وگوی مشترک، برای تعاملات چند وجهی نقش خود را ایفا می کند.

وی با مروری بر همکاری های دو کشور در سطوح مختلف از جمله همکاری‌های نظامی،علمی، انسان دوستانه، جهانگردی و... تاکید کرد: تلاش می کنیم در پاسخ به چالش هایی نظیر تروریسم و حل و فصل مشکلات سوریه همکاری ها را گسترش دهیم و آن را وارد مشارکت راهبردی کنیم و نتیجه این کنفرانس نیز بصورت همه جانبه به تقویت روابط دو کشور کمک خواهد کرد.

کنفرانس علمی بین المللی "ایران و روسیه- پنج قرن همکاری" از سوی انستیتو شرق شناسی روسیه و با حمایت سفارت ایران در مسکو درمحل آرشیو دولتی سیاسی اجتماعی روسیه برگزار می‌شود.




برچسب‌ها:

نظر شما