شناسهٔ خبر: 22520061 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

وزیر کشور حمله راهزن‎ها به ماشین امکانات را تکذیب کرد

عبدالرضا رحمانی‎فضلی با حضور در جلسه علنی امروز به بیان گزارشی در رابطه با زلزله کرمانشاه پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، وزیر کشور گفت: از لحظه اول وقوع زلزله، ستاد بحران تشکیل جلسه داد و تا صبح همه تدابیر برای حضور نیروها انجام شد. در ساعت های اولیه امکان حضور در منطقه نبود. کمیته های چهارده گانه در استان تشکیل شدند و با طلوع آفتاب کمک ها را ارسال کردیم.

وزیر کشور با بیان اینکه همه امکانات در استان مستقر شد،‌ ادامه داد: متاسفانه برخی از بیمارستان ها تخریب شدند و با کمک‌های درمانی سپاه و ارتش کار را پیش گرفتیم.

بخش هایی از صحبت‌های وزیر را در ادامه بخوانید:

*حدود 432 نفر جان خود را از دست دادند و تا ظهر روز اول کارهای مهمی انجام شد. بنده در صبح حادثه به سر پل ذهاب رفتم و در آنجا مستقر شدم. شرایط نامناسب بود.برق و آب قطع بود. امکاناتی رسیده بود، با توجه به حوزه جغرافیایی که بیش از هزار روستا آسیب دیده بود،‌ امکان ارسال امکانات سخت بود.

*ارائه خدمات به کل شهرها را به ارتش واگذار کردیم و سامان دهی روستاها به سپاه سپرده شد و باقی دستگاه ها هم در حوزه های خودشان کار را ادامه دادند.
*بیش از 30 هزار تخته چادر تا کنون به این مناطق ارسال شده است. اما چون مردم نگران بودند و پس لرزه زیاد بود همه درخواست چادر داشتند که این نیاز تا حدودی رفع شده است. هنوز نیاز به چادر وجود دارد و باید 10 هزار چادر جدید به منطقه بفرستیم.
بحث امنیتی خاصی نداریم. در مورد سرقت ها هم گزارش مهمی نداشتیم. فقط در مسیر ارسال کمک، برخی از شهرها چادرها و وسایل را نگه می داشتند و در آنجا خالی می کردند و در رسانه های مطرح می کردند که راهزن ها این کار را می کردند! این شایسته مردم دلاور کرمانشاه نیست. آنها با توجه به نیازشان این کار را می کردند و قرار شد با هلی کوپتر کمک ها ارسال شود و الان مشکلی در تامین امنیت نداریم.

*با توجه به سردی هوا ما در درحوزه اسکان با مشکلات جدی مواجه هستیم. مقرر شده است که با اولویت اسکان تصمیم گرفته شود کار انجام شود. مسئولیت اسکان مردم به بنیاد مسکن سپرده شده است. قرارگاه خاتم و کمیته امداد هم اعلام آمادگی کرده اند. بنیان مستضعان گفته است که سیمان را رایگان در اختیار قرار دهد.

*ما رقم هایی را حتی برای کسانی که مسکنشان خراب شده است و بخواهند خانه ای اجاره کنند، در نظر گرفته ایم.

*50 هلی کوپتر در منطقه آماده کرده ایم. از نظر بحث مصدومین به وضعیت ثابت رسیده‌ایم. بخشی به تهران، کرج و استان های همجوار منتقل شده اند. در بحث خدمات رسانی آنچنان که مورد نیاز مردم بود، در بحث چادر به درستی شاید نتوانسته ایم عمل کنیم، چون درخواست ها خیلی زیاد بود.

*مردم با توجه به اینکه واقعا آسیب جدی دیده بودند،‌ با متانت برخورد می کردند و پیگیر مسائلشان بودند و حتی در برخی مواقع عصبانی بودند که حق داشتند.

*از سرپل ذهاب به ازگله، ثلاث و روستاهای در مسیر کرمانشاه رفتم.
*ما باید حتما طرح جامعی بر این موارد داشته باشیم. از جمله موارد بحث سازماندهی کار است که باید کشور را بلوک بندی جدید کنیم تا هر کس در موقع حادثه در جای خود قرار بگیرد. در بحث توزیع هم با توجه به میزان درخواست ها، بی نظمی بود و بحث دیگر اطلاع رسانی بود. در فضای مجازی اطلاعاتی پخش شد که اینگونه نبود. از جمله فیلمی که از هجوم افراد برای گرفتن امکانات نشان داده شد که اگر افراد در فضا نباشند این را نمی توانند درک کنند.

در پایان مطهری دو سئوال را از وزیر پرسید :«چرا توزیع کمک ها به درستی انجام نشده و به روستاها خیلی کم کمک رسیده است؟»
وزیر کشور هم پاسخ داد: در ساعت های اولیه حجم عظیم مطالبات و نرسیدن امکانات موجب این اتفاق شد اما وقتی کمک ها از تهران ارسال و مسئولیت ها مشخص شد ما به نظم منطقی رسیدیم. در مورد روستاها هم که متولی سپاه بوده است یک مقدار طول کشید، البته فرمانده کل سپاه خودشان در منطقه حاضر شدند. ما همان روز امکاناتی که می توانست حیاتی باشد را به روستا رساندیم.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

برچسب‌ها:

نظر شما