شناسهٔ خبر: 22519659 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستاوردهای نشست آ.سه.آن در فیلیپین؛ اعطای ریاست به سنگاپور

کوالالامپور – ایرنا – رئیس جمهور 72 ساله فیلییپن که کشورش امسال پس از یک دوره 10 ساله ریاست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و همچنین میزبانی نشست های این اتحادیه را بر عهده داشت، با پایان یافتن این نشست ها، ریاست دوره بعدی این اتحادیه را به سنگاپور که قرار است از ابتدای سال آینده فعالیت خود را آغاز کند، اعطا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در سی و یکمین نشست سران اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که علاوه بر اعضای این اتحادیه، شرکای گفتمانی آن نیز حضور داشتند، موضوعات مختلفی مورد بحث قرار گرفت تا هر یک از شرکت کنندگان در جهت منافع خود تلاش کنند.
رهبران حاضر در این نشست در بیانیه مشترک خود بر مذاکرات برای همکاری اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) تاکید کرده و از آن به عنوان وسیله ای برای توسعه جامعه و یکپارچگی اقتصادی نام بردند.
علاوه بر 10 کشور عضو آ.سه.آن شامل اندونزی، برونئی، مالزی، سنگاپور، تایلند، کامبوج، میانمار، لائوس، فیلیپین و ویتنام شرکای طرف توافق تجاری این اتحادیه یعنی استرالیا، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی و نیوزیلند نیز در صدور این بیانیه مشترک نقش داشتند.
در این بیانیه آمده است که برغم شرایط مناسب اقتصاد جهانی، افزایش تمایل به اقتصاد حمایتی و حساسیت های ضد جهانی سازی اقتصاد این کشورها انعطاف پذیر بوده و به طور نسبی در مسیر رشد خود قرار داشته اند.
بر اساس این بیانیه، همکاری اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) شامل 16 کشور است که در مجموع با در اختیار داشتن حدود نیمی از جمعیت جهان، 31.6 درصد از تولیدات جهانی، 28.5 درصد از تجارت جهانی و جذب یک پنجم از جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال گذشته ظرفیت تولید اشتغال، تداوم رشد پایدار و توسعه جامع و افزایش نوآوری که در نهایت توسعه استانداردهای زندگی مردم را در پی دارد، ایجاد کرده است.
همکاری های فنی و اقتصاد، حل چالش ها، بنگاه های کاری زود بازده کوچک و متوسط، تجارت الکترونیک، مالکیت معنوی، سرمایه گذاری، خدمات ارتباطات راه دور، خدمات مالی، خدمات تجاری و پاداش های تجاری از جمله اصلی ترین مباحثی هستند که در بیانیه مشترک رهبران آ.سه.آن و شرکای تجاری آنها مورد تاکید قرار گرفته است.
در بیانیه ریاست آ.سه.آن که بر عهده فیلیپین بود نیز اظهار نگرانی عمیق سران این اتحادیه از توسعه سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های شیمیایی و هسته ای و فناوری موشک های قاره پیما توسط کره شمالی و همچنین درخواست از پیونگ یانگ به منظور پیروی از تعهدات خود بر اساس همه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل تاکید شد.
در این بیانیه همچنین مناقشات دریایی جنوبی چین که 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین تلاش کرد آنها را به موضوع میز مذاکرات تبدیل نکند، نیز به طور ملموسی مورد اشاره واقع نشدند.
در بخشی که مسئله دریای جنوبی مورد اشاره قرار گرفته از بیان مستقیم نام فیلیپین به عنوان'رئیس آ.سه.آن' پرهیز شده و تنها عبارت 'آ.سه.آن' مورد اشاره قرار گرفته است. اقدامی که به نظر می رسد می تواند در گرمی روابط مانیل – پکن نقشی مثبتی ایفا نماید.
از دیگر نکات قابل توجه بیانیه آ.سه.آن عدم اختصاص یک بخش به بحران روهینگیا است که در عرصه سیاسی – اجتماعی این منطقه به معظلی مهمی تبدیل شده، اما بیشتر کشورهای آ.سه.آن از گفتگو پیرامون آن خودداری کرده و در بیانیه ریاست این اتحادیه نیز به آن اشاره ای نشده است.
در بیانیه آ.سه.آن به علاوه سه که شامل 10 عضو آ.سه.آن به همراه ژاپن، چین و کره جنوبی است نیز بر همکاری ها به منظور تامین امنیت غذایی تاکید شد.
پایان دادن به گرسنگی، کسب امنیت غذای، توسعه تغذیه و ترویج کشاورزی پایدار، تبادل تجربیات و سیاست ها در مورد امنیت غذایی در منطقه، افزایش رقابت پذیری و ایجاد فرصت برای کشاورزان، تولید کنندگان خرد، و توسعه تولیدات کشاورزی در راستای بهبود شرایط زندگی و همچنین تشویق جوانان به منظور مشارکت در بخش کشاورزی به دلیل کاهش مشکلات مرتبط با نیروی انسانی از جمله اصلی ترین اهداف آ.سه.آن بعلاوه سه عنوان شده است.
نتایج عملی این بیانیه ها سال آینده در سنگاپور که ریاست این اتحادیه را بر عهده خواهد داشت، برای بررسی روند انجام مفاد بیان شده در آنها مورد بحث و گفتگو قرار می گیرند.
'لی هسین لونگ' نخست وزیر سنگاپور که از ابتدای سال آینده میلادی ریاست آ.سه.آن را در اختیار می گیرد، در سخنانی در مراسم اختتامیه این نشست گفت که کشورش تمرکز خود را بر شعار سال آینده آ.سه.آن با عنوان 'انعطاف پذیری و نوآوری' قرار می دهد.
شعار امسال این اتحادیه که ریاست آن بر عهده فیلیپین قرار داشت، 'مشارکت برای تغییر، همکای با جهان' بود.
نخست وزیر سنگاپور در سخنرانی اختتامیه نشست سران آ.سه.آن که به میزبانی فیلیپین در مانیل پایتخت این کشور برگزار شد، گفت: این محوریت به منظور ارتقاء و نگهداشت نظم منطقه ای قانون محور است به گونه ای که بتوانیم به نحو بهتری با چالش های امنیتی پیش رو از قبیل امنیت سایبری، جنایات و تروریسم بین المللی مقابله کنیم.
وی با معرفی آ.سه.آن به عنوان 'قایق نجات' اعضا دهگانه این اتحادیه منطقه ای عنوان کرد: این به معنای جهانی باثبات تر برای زندگی در آن، یک منطقه ایمن که در آن فعالیت می کنیم، یک منطقه پررونق تر که اقتصاد ما در آن رشد می کند، بازار توسعه می یابد و از فرصت های موجود استفاده می شود، است.
آغاز گفت وگو در مورد اصول راهبردی در دریای جنوبی چین، نوآوری، یکپارچگی اقتصاد منطقه ای، افزایش ارتباطات به منظور تداوم رونق جنوب شرق آسیا از جمله اهدافی است که سنگاپور در سال آینده به عنوان رئیس دوره ای آ.سه.آن بر آنها تمرکز دارد.
آساق**241**1599**1144*انتشار دهنده: علیرضا جباری

نظر شما