شناسهٔ خبر: 22519052 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با فارس

اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر عدم ورود قاچاق کالا از مبادی رسمی نادرست است/ دولت پول برای ایکس‌ری ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر عدم ورود قاچاق کالا از مبادی رسمی را نادرست خواند.

صاحب‌خبر -

محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به کشف و شناسایی هزار و 128 کانتینر کالای قاچاق از گمرک شهید رجایی بندرعباس توسط وزارت اطلاعات، اظهار داشت:‌ اگر بخواهیم با فساد و قاچاق مبارزه کنیم و مدعی آن هستیم که کاهش یافته است، باید اثر آن را در گردش منابع و افزایش تولید مشاهده کنیم. بنابراین تاکنون اثر این موضوع در اقتصاد نمایان نیست و کالاهای قاچاق همچنان از مبادی رسمی و غیررسمی وارد می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یکی از مراکزی که قاچاق کالا دارد را مناطق آزاد دانست و افزود: کالا به اسم تولید کننده وارد کشور می‌شود و سیستم جامع و کامل الکترونیکی وجود ندارد و همچنان از شیوه سنتی برای ورود و خروج کالا استفاده می‌شود.

این نماینده مجلس افزود: به نام واردات قطعات، مواد اولیه و واسطه تولیدی، کالای کامل و نهایی وارد کشور می‌شود که توسط برخی افراد شیاد در قالب وارد کننده،‌ ترخیص‌کار و کارکنان گمرک صورت می‌گیرد

حسینی با انتقاد نسبت به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه قاچاق از مبادی رسمی نداریم، تصریح کرد: این موضوع را تکذیب می‌کنیم و یقینا قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود و به وفور در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها قابل استفاده است. 

وی تاکید کرد: اینکه وزیر بگوید قاچاق داریم، باید شک کرد معنا ندارد که نسبت به زیرمجموعه خود چنین حرفی بزند. بنابراین دستگاه‌های نظارتی باید اذعان کنند؛ دستگاه اجرایی نمی‌تواند بگوید قاچاق نداریم.

این نماینده مجلس به مشکل اعتبارات و مسائل تحریم‌ها برای تجهیز گمرکات اشاره کرد و گفت: متاسفانه اعتبارات لازم برای خرید تجهیزات ایکس ری (تصویر برداری محموله با اشعه ایکس) پیش‌بینی نشده و مشکلات را باید همه جانبه دید. در حال حاضر دولت در بودجه جاری و پرداخت‌های هزینه‌ای مانده است و اعتباری برای ایکس‌ری باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/ب

نظر شما