شناسهٔ خبر: 22519014 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری صدا و سیما | لینک خبر

­صادرات ۱۵۳ میلیون دلاری فرش دستباف ایران

رئیس مرکز ملی فرش ایران ارزش صادرات فرش ایران در شش ماه امسال را ۱۵۳ میلیون دلار اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

­ صدور فرش دستباف  ایران به 153 میلیون دلار رسیدبه گزارش خبرگزاری صداوسیما ؛ حمید کارگر گفت : صادرات فرش ایران پاسال 359 میلیون دلار و سال قبل از آن 300 میلیون دلار بود.

وی ادامه داد: فرش را نباید محصول صادرات غیرنفتی و منبع ارزآوری تلقی کنیم و نمی‌توان اشتغالزایی و بهره‌وری بالای آن را نادیده گرفت و باید همه مزیت‌ها و ویژگی‌های صنعت فرش را در نظر آورد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با انتقاد از سازمان امور مالیاتی در حذف معافیت مالیاتی فرش دستباف اظهار داشت : برغم اصرار وزیر سابق صنعت و معدن مبنی بر معافیت مالیات فرش دستباف متاسفانه سازمان امور مالیاتی در تدوین لایحه‌ای که به مجلس فرستاده، معافیت مالیات بر درآمد فرش دستباف را حذف کرده است که امیدواریم نمایندگان مجلس موضع‌گیری کنند.

کارگر گفت: بسیاری از نهادها باید این همکاری را با حوزه فرش داشته باشند و تعاونی‌های فرش و تشکل‌های مربوطه نیز سستی و کاهلی خود را کنار بگذارند تا با همراهی و همدلی بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای اشتغال صنعت فرش خاطرنشان کرد: حوزه فرش دستباف مقاوم است و نیازی به سرمایه‌گذاری‌های کلان خارجی و دانش و مهارت فنی آنها نداریم. بهترین دانش فنی و مهارت در حوزه فرش و همه رسته‌های شغلی وابسته به آن را داریم و بخش عمده مواد اولیه ما در داخل کشور قابل تامین است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت : هیچ بخشی مشابه و همتراز با فرش دستباف نمی‌توان یافت که تا این حد مقاوم باشد و با سرمایه‌گذاری کم اشتغالزایی بالایی ایجاد کند.

کارگر افزود : فرایند تولید فرش دستباف کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند و محصول تولیدی آن با سلامت انسان سازگار است و چنین صنعتی که پیشینه غنی و تاثیر اقتصادی و اجتماعی و ارزآوری بالایی دارد، می‌تواند دولت را در تولید شغل یاری دهد.

وی با اشاره به نقش موثر صنعت فرش در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی گفت: اگر قرار است در اقتصاد مقاومتی گام عملی و اجرایی برداریم، باید به صنعت فرش توجه کنیم. تبلور اقتصاد مقاومتی در فرش است و دولت در حوزه ارائه تسهیلات و خدمات فرهنگ‌سازی، پژوهش و آموزش فرش می‌تواند به صنعت فرش کمک کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در چند سال اخیر روند صادرات فرش مطلوب بوده اما عدد صادرات قابل قبول نبوده است. اگرچه روند کاهش صادرات متوقف و روند افزایش جایگزین آن شده است اما انتظار می‌رود صادرات فرش ایران با قدرت و گستردگی بیشتری انجام شود.

کارگر گفت : ای کاش رسانه ها به جای نگاه تجاری و تبلیغ فرش‌های ماشینی، فرش‌های دستباف تولیدی را نشان دهند.

بنابر این گزارش ؛ فرش دستباف ایران که محصولی هنری و اقتصادی محسوب می شود به 80 کشور از جمله المان و ایتالیا از قاره اروپا ، لبنان و کویت و قطر از خاورمیانه ، ژاپن و چین از شرق اسیا صادر می شود و همچنان نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد.

فرش دستباف ایرانی چون عصاره تمدن انسانی و هنری تاریخی است در منظر همه جهانیان فقط به نام ایران شناخته می شود و هیچ کس توان رقابت ندارد و حتی چین هم به مشتری خوب تبدیل شده است.

طبق روایات شاهنامة فردوسی، آغاز فرش­بافی، رشتن و بافتن به زمان تهمورث یعنی زمان پیشدادیان باز می­گردد. در تاریخ طبری از فرش­هایی که با مو و پشم حیوانات در این دوره بافته شده سخن رفته است.

قدیمی­ترین نشانه از هنر قالیبافی به عصر مفرغ باز می­گردد این نشانه یک کارد قالیبافی است که از گورهای عهد مفرغ ترکمنستان و شمال ایران یافت شده است. در شهر سوخته (دشت سیستان ـ جنوب شرقی ایران) نیز فرش­های حصیری و پارچه و ابزارهای بافندگی به دست آمده که متعلق به 2800-2500 پیش از میلاد است. در دورة هخامنشیان، به نقل از گزنفون، شهر کهن ساردیس به قالی­های گره­باف خود فخر می­کرده که به نقش­های حاشیه و هیکل­های مردان و شیردال­های افسانه­ای آراسته بوده است.

کهن­ترین قالی­ها به ترتیب: قالی کشف شده در نقش برجستة کاخ نینوا، فرش پازیریک از پنجمین گور اقوام سکایی، تکه فرش قومس (دوران ساسانیان)، فرش آناتولی (13-14م).

از دورة اشکانیان تنها می­توان به فرش مقبرة لوکان چین اشاره کرد که به عقیدة پژوهشگران پشم آن از قفقاز (که در ان زمان متعلق به ایران بود) است. از دورة ساسانیان نیز تکه فرش قومس و فرش تاریخی و جواهرنشان بهارستان که در تالار بار عام کاخ تیسفون گسترده بوده و پس از حملة اعراب به عنوان غنیمت تقسیم شده است.

در قرون اولیة هجری پس از نفوذ اسلام طرح فرش­ها، به سبب منع شبیه­سازی و زینت، تغییر کرد امّا در زمان خلفای عباسی که تجمل­گرایی و قصرهای پر زرق و برق رواج یافت بافت این­گونه فرش­ها نیز رونق گرفت. از دورة سلجوقی نیز تکه فرشی با نقوش هندسی در موزة اوقاف استانبول نگهداری می­شود.

سفرنامه ابن بطوطه از دورة ایلخانان به فرش­های عظیم و گرانبهای کاخ غازان­خان و فرش­های حرم امام رضا (ع) در مشهد اشاره کرده است.

در دورة تیموریان از کارگاه­های بزرگ قالی­بافی سبزوار سخن رفته است و استفاده از مینیاتور در نقشة فرش­ها توسط نگارگران چیره­دست.

نظر شما