شناسهٔ خبر: 22518766 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

عراقچی:هیچ جایگزینی برای برجام در منطقه نیست

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت:هم اکنون برجام بخشی از نظام عدم اشاعه شده است. هیچ جایگزینی برای برجام در منطقه نیست و اگر آمریکا بخواهد آن را پاره کند باید پاسخ دهد که آیا خاورمیانه بدون برجام منطقه ای امن تر است یا نه.

صاحب‌خبر -

به گزارش پانا، سید عباس عراقچی روز چهارشنبه در سمینار بین المللی روندهای تسلیحاتی و امنیت منطقه ای درغرب آسیا اظهار داشت: روندهای تسلیحاتی در منطقه غرب آسیا نگران کننده است.

وی در توضیح دیدگاه خود به تبیین این مساله در سه حوزه تسلیحات متعارف، تسلیحات غیرمتعارف و تسلیحات غیرمتقارن اشاره کرد.

عراقچی گفت: در حوزه تسلیحات متعارف واقع امر این است که غرب آسیا به بزرگترین بازار تسلیحاتی دنیا تبدیل شده است به طوری که از سال 2012 فروش تسلیحات در دنیا 10 درصد افزایش یافته است که این امر بعد از جنگ سرد بی سابقه است.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد: یک سوم از این تسلیحات از سوی آمریکا، یک چهارم از سوی روسیه و بقیه توسط چین و برخی از کشورهای اروپایی تامین می شود.

بر اساس گزارش ایرنا، وی بزرگترین بازار تسلیحات متعارف را خاورمیانه عنوان کرد و اظهار داشت: بزرگترین خریداران تسلیحات متعارف عربستان، قطر، امارات و ترکیه هستند.

عراقچی تمایل غرب به فروش سلاح و منافع اقتصادی سرشار آن را از جمله عواملی عنوان کرد که زمینه ساز تمایل آن ها به ایجاد بحران و تنش و امنیت سازی در منطقه خاورمیانه است.

وی یادآور شد در بحران های پی در پی و درگیری های منطقه در همه جا ردپای فروشندگان سلاح را می توان دید. 

معاون وزیر امور خارجه خلا امنیتی را دلیل دیگر افزایش بی سابقه فروش سلاح های متعارف در منطقه خواند و در ادامه به تهدیدات جدید ناشی از تروریسم اشاره کرد که زمینه را برای فروش تسلیحات بیشتر فراهم کرده است.

عراقچی مسائل داخلی کشورها و نگرانی آن ها از آینده خود را دلیل دیگر افزایش خریدهای تسلیحاتی در منطقه عنوان کرد و گفت:عاملی که اخیرا اضافه شده است تمایل برخی کشورها برای جلب نظر رییس جمهور جدید آمریکا و خرید سیاست های آمریکا با پول های نفتی و معاملات تسلیحاتی است.

وی با اشاره به قرارداد 400 میلیارد دلاری آمریکا و عربستان گفت : قول خرید 400 میلیارد دلار تسلیحات داده می شود برای اینکه اولین سفر ترامپ به یک کشور مشخص باشد و وقتی هم به این کشور سفر می کند به بقیه رهبران خیلی روشن می گوید که آیا شما نمی خواهید از این سلاح های زیبا بخرید.

معاون وزیر امور خارجه افزود: از همه این ها مهمتر نگرانی هایی است که برخی از کشور های منطقه نسبت به محور مقاومت پیدا کرده اند و فکر می کنند مقابله با محور مقاومت با خرید تسلیحات بیشتر و مجهز کردن خود به سلاح بیشتر امکان پذیر است.

وی یادآور شد: در هر حال مجموعه این عوامل باعث شده است که غرب آسیا شاهد رقابت تسلیحاتی بسیار سنگین بین کشورها باشد و خاورمیانه به بزرگترین بازار تسلیحات خارجی تبدیل شود.

 سلاح های هسته ای رژیم صهیونیستی

عراقچی افزود: در این بین رژیم صهیونیستی هم به سیاست خود ادامه می دهد به طوری که بیش از 18 میلیارد دلار هزینه نظامی این رژیم است و با سیاست هایی که اتخاذ شده درگیری ها در منطقه به سمت اهداف غیرصهیونیستی سوق داده می شود و در این فضا این رژیم به سیاست خود ادامه می دهد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در حوزه سلاح های نامتعارف، برآورد ها نشان می دهد که رژیم صهیونیستی بین 85 تا 400 کلاهک هسته ای دارد. اگر غرب آسیا را هم در این منطقه حساب کنیم کلاهک های پاکستان هم حدود 100 کلاهک برآورد می شود و البته گفته می شود مواد لازم برای تامین 200 کلاهک را دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ایده خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای اشاره کرد و گفت: این ایده شاید از دهه هفتاد در منطقه مطرح بوده و مصر و ایران بنیانگذار این ایده بوده اند با این حال مانع اصلی رژیم صهیونیستی بود که اجازه نداد منطقه عاری از سلاح های هسته ای شکل بگیرد.
معاون وزیر امور خارجه یادآور شد در کنفرانس بازنگری NPT در سال 2010 این ایده به طور جدی مطرح و قرار شد در سال 2012 کنفرانس بین المللی در این خصوص شکل بگیرد اما با کارشکنی رژیم صهیونیستی و حمایت های امریکا این امر محقق نشد.

عراقچی گفت: تلاش ها ادامه یافت تا در سال 2015 و نوبت بعدی کنفرانس بازنگری برگزار شود که این کنفرانس هم شکست خود و رژیم صهیونیستی اجازه نداد این ایده به جایی برسد.

وی گفت احتمال شکست مجدد کنفرانس بازنگری در سال 2020 هم وجود دارد با این حال تمهیداتی اندیشیده شده تا از شکست آن جلوگیری کنند.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت:هم اکنون برجام بخشی از نظام عدم اشاعه شده است. هیچ جایگزینی برای برجام در منطقه نیست و اگر آمریکا بخواهد آن را پاره کند باید پاسخ دهد که آیا خاورمیانه بدون برجام منطقه ای امن تر است یا نه.

برچسب‌ها:

نظر شما